Trondster Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Har sett flere steder at feks 10mm brennvidde tilsvarer 16mm på fullfornat (bare et eksempel) Hvordan fungerer det regnestykket? Er det avstanden fra sensor og linsene? Og hva vil feks gopro sine 2.77mm tilsvare? Det er cropfaktoren - det er en faktor for lengden på diagonalen på sensor i forhold til fullframe. Fullframe har en sensordiagonal med "cropfaktor 1" - 43.27mm. Canons crophus har en sensordiagonal som er 1/1.6 av dette (og dermed cropfaktor 1.6), Nikon/Sony/Pentax' cropsensorer har en cropfaktor på 1.5, (micro) Four Thirds har cropfaktor på 2 etc. Du ganger opp brennvidden med cropfaktoren for å få hvilket utsnitt du skulle hatt på fullframe for å få samme utsnitt. GoPro har cropfaktor på 5.5 (del fullframe-diagonalen med 5.5 for å få sensordiagonalen på GoPro), og dermed tilsvarer det ca. 15mm på fullframe. Endret 20. august 2013 av Trondster 2 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Takk for gode forklaringer! Da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det klør litt i skattepengene, og jeg har vurdert å kjøpe meg et macro glass på nytt, denne gangen tenkte jeg litt på Sigma sine: 105mm 150mm Først av alt støtter Nikon D800 disse glassene? Noen som har noen erfaring med disse? Jeg har hørt at 150mm til Sigma skal være skikkelig god, og skarp. Og at den har nå fått værtetting. Gå for disse, eller gå for Nikon sitt Nikkor 105mm glass? Anyone?? Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Har den forrige 150mm'ern til Sigma, iStereo. Bruker den selv på D700, så vil regne med at den fungerer veldig bra på D800 også. Den nye 150en er som du sier værtettet og bittelitt bedre generelt. OS er jo greit for håndholdt skyting så tror ikke du kan gå feil med den. Synes selv 105 er litt snaut for alt annet enn blomsterfoto, så om du noen gang skal begi deg utpå noen insekter vil nok 150 være et bedre valg. 150 fungerer forsåvidt også fint til blomsterfoto. Kan klart anbefales, både som makro og portrett/tele-objektiv. Edit: Glemte forresten å nevne at den eldre 150en uten OS er skikkelig godt bygd og føles meget solid. Om den nye versjonen er bygd nogenlunde likt vil det ikke bare levere som et kvalitetsobjektiv, men også føles som et. Bildeeksempler: Håndholdt på 1/30 sekund ISO 1600. Altså da uten noe form for OS. Grei skarphet selv her. Waterdrops by bHaugland, on Flickr Squirrel by bHaugland, on Flickr Iguan by bHaugland, on Flickr Endret 20. august 2013 av ORLY? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Fikk godkjent retur av kortet til komplett. Skrev det akkurat sånn som jeg opplevde det, at jeg fikk liv i det etter formatering i dataen og at feilen oppstod etterpå også, og at jeg derfor ikke lenger stoler på kortet. 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Fotodelen av forumet er ganske ukjent for meg. Hva er greien med akam bildekritikk og "vanlig" bildekritikk? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Først av alt støtter Nikon D800 disse glassene? Noen som har noen erfaring med disse? Jeg har hørt at 150mm til Sigma skal være skikkelig god, og skarp. Ja, det ser sånn ut for min del...når jeg bruker forrige versjon uten OS... http://flageborg.no/?p=1311 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Fotodelen av forumet er ganske ukjent for meg. Hva er greien med akam bildekritikk og "vanlig" bildekritikk? Den fyrste heng saman med http://www.akam.no/bildekritikk/, den siste er berre forumbasert. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Når man laster opp på akam bildekritikken(forsiden av akam ja), så opprettes en egen tråd for bildet i forumet også. Disse trådene starter på "BK:". Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det klør litt i skattepengene, og jeg har vurdert å kjøpe meg et macro glass på nytt, denne gangen tenkte jeg litt på Sigma sine: 105mm 150mm Først av alt støtter Nikon D800 disse glassene? Noen som har noen erfaring med disse? Jeg har hørt at 150mm til Sigma skal være skikkelig god, og skarp. Og at den har nå fått værtetting. Gå for disse, eller gå for Nikon sitt Nikkor 105mm glass? Anyone?? Jeg har 150mm (den "gamle" versjonen) , og er veldig godt fornøyd.. De fleste av disse bildene har jeg tatt med objektivet. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Når man laster opp på akam bildekritikken(forsiden av akam ja), så opprettes en egen tråd for bildet i forumet også. Disse trådene starter på "BK:". kan være denne han seksjonen han mener: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=209 Kan heller ikke se selv at denne er så veldig aktiv lenger. Burde kanskje arkiveres på en eller annen måte så folk ikke poster "feil". Eller er det meningen at begge skal brukes..? Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Ser nå at jeg husket feil. Som KristianJV påpeker med linken sin er trådene ved navn BK en del av et ganske inaktivt forum. Lette igjennom mine innlegg og fant tråden som var sist besvart på ett av mine bilder på bildekritikken på forsiden av akam. Emne het det samme som tittelen på bilde og lå i et underforum kalt "Akam Bildekritikk". Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Tror det er på høy tid å lukke den gamle bildekritikken, egentlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Tror det er på høy tid å lukke den gamle bildekritikken, egentlig. Med den originale bildekritikken (den gamle) så har man den viktige forskjellen at trådene ikke blir stengt, bare man får noe som minner om konstruktiv kritikk på det man legger ut. Det er en svakhet ved den «nye» bildekritikken. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Fikk olympus ep2 igår, merker det er "litt" forskjell fra canon-kameraene jeg har hatt ja, måtte faktisk ty litt til manualen ^^ edit: merker at jeg skal kjøpe meg en elektronisk søker ja, tror nok ikke jeg blir fortrolig med skjermen som søker edit2: merker også at jeg synes fokuspunkt-valget var litt tungvindt Endret 21. august 2013 av Bjørnli Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg fikk akkurat en idé og var tydeligvis ikke den første. Rødpunktsikte for fotografering av fugler i flukt, fotballer i fart, eller andre ting der man bruker kraftig tele og likevel ønsker å ha bedre oversikt enn det 100% søkerdekning kan tilby. Sånn, der har jeg delt idéen med dere. 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Fikk olympus ep2 igår, merker det er "litt" forskjell fra canon-kameraene jeg har hatt ja, måtte faktisk ty litt til manualen ^^Heldigvis har ikke Olympus de aller verste manualene der ute. edit: merker at jeg skal kjøpe meg en elektronisk søker ja, tror nok ikke jeg blir fortrolig med skjermen som søker edit2: merker også at jeg synes fokuspunkt-valget var litt tungvindt Du bør nok prøve den ut litt mer enn et halvt døgn før du konkluderer Jeg synes alle løsninger for fokus-punkt valg er klønete; med et unntak: touch skjerm. Lenke til kommentar
Breni Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Ren nytelse hver gang jeg rydder rommet og kommer over akamboken 2009 - Inspirasjon i bøtter og spann Lenke til kommentar
Breni Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Noen som har testet ut luminosity masks i photoshop? Ser ut som en spennene og dyptgående teknikk for selektive justeringer av farge og kontrast. For de som vil lese mer, så er det masse lesestoff på goodlight.us Endret 21. august 2013 av Breni Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg fikk akkurat en idé og var tydeligvis ikke den første. Rødpunktsikte for fotografering av fugler i flukt, fotballer i fart, eller andre ting der man bruker kraftig tele og likevel ønsker å ha bedre oversikt enn det 100% søkerdekning kan tilby. Sånn, der har jeg delt idéen med dere. Ser jo greit ut i praksis og.. når man har såpass med tele som her funker det sikkert meget bra http://www.flickr.com/photos/airbutchie/9445023374/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå