KristianJV Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Gledens dag, denne kom med posten i dag 7 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Største utfordringen er at bruden/brudgommen er i hver sin ende av skalaen "svart/hvit". Gradert gråfilter loddrett Tror det gikk bra! Er i ettertid veldig-veldig glad for at jeg hadde en proff fotojournalist i tillegg i vielsen. Tror jeg hadde dødd uten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Har vi noen optikere/optikkeksperter her? Jeg trenger litt hjelp til dimensjonering av spalteåpninger i det hjemmelagde spektroskopet mitt. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Prøver å bli enig med meg selv... Har tatt to makrobilder. Samme flue, men ett med blits og ett uten. Hvilken er best (med tanke på lys)?. Jeg synes nok at selve flua er best med blits, men at bakgrunnen er best på det tatt uten blits. Juni16_ 527 by awesnes, on Flickr Juni16_ 530 by awesnes, on Flickr Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Prøver å bli enig med meg selv... Har tatt to makrobilder. Samme flue, men ett med blits og ett uten. Hvilken er best (med tanke på lys)?. Jeg synes nok at selve flua er best med blits, men at bakgrunnen er best på det tatt uten blits. Juni16_ 527 by awesnes, on Flickr Juni16_ 530 by awesnes, on Flickr Det første var helt klart bedre. Mye bedre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Smak og behag, men jeg liker det med naturlig lys (øverste) fordi kroppshårne får mer kontrast mot bakgrunnen og fokusen treffer blant annet nesehårene godt. Øyet ble litt mindre skarpt, men det synes jeg ikke gjør så mye. Endret 17. juni 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Syns nesten alltid macrobilder blir best med blits fordi man kan myke opp lyset med blitsen. Men i dette tilfellet syns jeg faktisk det øverste som i følge exif er tatt uten flash har mykest lys og mest behagelig lys. Det nederste som i følge exif er tatt med blits syns jeg er litt hardt belyst. Kan kanskje ekspimentere med en litt større softboks, diffuser el. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det verste med å ha prøvd og eid Leica M9 er alt man ser lett ned på så å si alt av 35mm objektiver... ingen andre objektiver kommer i nærheten. Nikon sin 50mm 1.4 af-g virker som et spøk nu - første gang jeg prøvde den etter Leica trodde jeg den var skadet/det var feil på den... Men neida, den var bare slik... Uff ja... nei... det blir nok Leica 240... damn it... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Hva er den "Ekstra"-teksten noen har under avatarene sine? Og har du kikket på Fuji X 35mm? Endret 17. juni 2013 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hva er den "Ekstra"-teksten noen har under avatarene sine? Ja, det lurer jeg på også. Og har du kikket på Fuji X 35mm? Den er bra, men ikke så bra, tror jeg: Nikon < Fuji XF < Leica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja, det lurer jeg på også. Har det noe med dette å gjøre, tro? Den er bra, men ikke så bra, tror jeg: Nikon < Fuji XF < Leica Er selv veldig spent på denne: http://www.youtube.com/watch?v=8mEj6CqZWMk ..Når Zeiss sier "sjå, no", så pleier det å være noe spesielt. Den nye 135mm'en er helt sublim, og denne slår de enda mer på stortromma for. Tipper det blir annonsert to matchende omtrent 35mm og omtrent 85mm til høsten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja, det lurer jeg på også. Det er Hardware ekstra. Gratis første mnd, der etter 29 kr for hw.no. Da slipper man alt av reklame på siden.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det er Hardware ekstra. Gratis første mnd, der etter 29 kr for hw.no. Da slipper man alt av reklame på siden.. Det høres jo egentlig litt interessant ut. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Er selv veldig spent på denne: ..Når Zeiss sier "sjå, no", så pleier det å være noe spesielt. Den nye 135mm'en er helt sublim, og denne slår de enda mer på stortromma for. Tipper det blir annonsert to matchende omtrent 35mm og omtrent 85mm til høsten. Uff da, det der var ganske dårlig gjort Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Uff da, det der var ganske dårlig gjort Zeiss Planar T* 1,4/50 var ikke like god vid åpen, men j**lig skarp blendet ned til f/5.6 - 1,4/55 skal være konstruert for å være like skarp pip åpen som 1,4/50 blendet ned til f/5.6. Her er noen bilder fra prototypen. Litt kantete sirkler blendet ned, men det er ikke det som er det viktige med bokeh. Endret 17. juni 2013 av Trondster Lenke til kommentar
egilh Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Zeiss Planar T* 1,4/50 var ikke like god vid åpen, men j**lig skarp blendet ned til f/5.6 - 1,4/55 skal være konstruert for å være like skarp pip åpen som 1,4/50 blendet ned til f/5.6. Her er noen bilder fra prototypen. Litt kantete sirkler blendet ned, men det er ikke det som er det viktige med bokeh. Det var da utrolig skarpt. Men klart, med en prislapp rundt $4000,- så er den nok uaktuell for min del uansett. Regner med at en ny 35mm også da vil holde seg godt over mitt budsjett. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det var da utrolig skarpt. Men klart, med en prislapp rundt $4000,- så er den nok uaktuell for min del uansett. Regner med at en ny 35mm også da vil holde seg godt over mitt budsjett. At det kommer enda en ny 35 og 85mm er ren gjetning fra min side. Det vi vet er at det kommer en 1,4/55 og at Zeiss har sagt at til høsten vil det bli annonsert to til i denne "premium"-serien. Jeg tipper på rundt 35 og 85mm - eller muligens en ny 21mm. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 En 21mm f/1.4 hadde vært snadder, men det greier de vel neppe uten at man må spørre banken om et halvt billån. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg beundrer Sigmas zoom som blant annet klarer f/1,8 på 18mm APS-C. Finnes det noen videre til APS-C som gir f/1,8? Eller noe videre enn Samyangs 16mm som gir f/2,0? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå