seriksen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hei, eg har eit problem med RAW på mitt nikon d7100. Når eg åpner bildene på data`en så vert dei vist med ei anna fil type. Noko som veit kva problemet er? Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet en gang, men Nikons RAW-filer har extension .NEF Endret 15. mai 2013 av seriksen 1 Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ja, det står som "NEF" fil når eg åpner mappa. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ja, det står som "NEF" fil når eg åpner mappa. Da er det slik det skal være. Men Windows skjønner kanskje ikke hva den skal gjøre med filen? Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ok, men veit kva eg skal gjere? 1 Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ok, men veit kva eg skal gjere? Prøvd å åpne NEF-filene med Nikon sin programvare? Kanskje noe som ligger på plate, om det fulgte med kameraet, eller laste ned fra nettsidene deres? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Prøve? Jpeg? Er du seriøs? Hva om akkurat det bildet er ett blinkskudd? Åja.. nautica. Raw+Jpeg var det.. .. har kamera her nå. Skarphet på 4/7 og kontrast på +1. Det er vel bra. Og Auto Iso. Også aktiverte jeg lystoneprioritering. Og "Eksponering" overstyring.. Skyter du raw spiller det ingen rolle hva du justerer i kameraet, du kan gjøre alle justeringer/bildestiler i etterkant i DPP som du må gjøre når du skyter jpg. Det er derfor det er greit og bruke begge formatene så blir det et blinkskudd kan du hjelpe til og redigere det optimalt. Ok, men veit kva eg skal gjere? Tror du må laste ned capture eller noe sånt fra Nikon sine sider, eventuell laste ned Lightrom 4 fra Adobe "30 dagers gratis prøvetid" og åpne og redigere raw-filene der "anbefales". Endret 15. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
egilh Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Er det nå jeg skal komme med det 'kjipe' forslaget; Hva med å lese manualen og evt. sjekke hva som fulgte med kameraet? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Skulle ønske jeg var 60 år og nordledning nå i kveld 3 Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Skal prøve et imorgen. God natt 1 Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Picasa støtter råfiler og er min standardviser for nef filer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Skulle ønske jeg var 60 år og nordledning nå i kveld Han var ihvertfall glad, i følge Norsk tipping Picasa støtter råfiler og er min standardviser for nef filer Greit sted å begynne, det. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Picasa støtter råfiler og er min standardviser for nef filer Husker ikke helt hva jeg installerte på Win7. Jeg kan i alle fall vise raw(nef) i Win7 Explorer. Muligens var det denne Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Skulle ønske jeg var 60 år og nordledning nå i kveld Er vel en del fra Troms som blir fornærmet av å bli kalt nordlending, men det går sikkert greit for han det gjelder Endret 15. mai 2013 av Nelson09 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Er vel en del fra Troms som blir fornærmet av å bli kalt nordlending, men det går sikkert greit for han det gjelder Trodde Troms fylke lå nord for Sinsenkrysset, men kan hende jeg tar feil Lenke til kommentar
fasst Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Noen som vet hvilken fugl(er) dette er? Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Noen som vet hvilken fugl(er) dette er? Ser ut som det er en Nøtteskrike http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8tteskrike Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Trodde Troms fylke lå nord for Sinsenkrysset, men kan hende jeg tar feil Må ikke blande bartevoks og skinnvester med oss lengre nord.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Finnmark er ikke lik Troms er ikke lik Nord-Norge er ikke lik Trønderlag er ikke lik Gudbrandsdalen er ikke lik lik Mjøsdistriktet. Men de var alle en gang Gokk. Men ikke nå lenger, tror jeg. Men for meg så er Nord-Norge samlingen av Nordland, Troms og Finnmark. Og det bør ikke være noe problem; det er tre flotte fylker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Apropos Nord-Norge. Fotoklubben arangerer en tur til Tromsø (egentlig Sommarøy) litt ut i august. Den har jeg meldt meg på. Jeg reiser opp en dag før; så hvis det er noen i Tromsøy som har tid og lyst til å bli med på en liten fotovandring på ettermiddagen/kvelden den 7. august (onsdag); så er det bare å gi beskjed. (Jeg biter ikke ). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Egentlig er vi fra Troms nordnorskinger, ikke nordlendinger, men det skal godt gjøres å møte på en ivrig nok flisespikker. Du får minne oss kjentmenn på det når det nærmer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå