Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kobla til og med ut strømmen til de andre diskene slik at de ikke engang dukket opp på lista.

Edit: Skal se om jeg får brent ISO'en til dvd slik du foreslår. Kanskje det går bedre da.

Hei.

Vil gjerne prøve å hjelpe. Det er lettere hvis du kan gi litt mere info. Kan du si noe om:

Hvilket hovedkort

hvilken SSD

Hvilken port på hovedkort er SSD tilkoblet

Hvor i installasjonsprosessen stopper det opp

Dersom windows setup har skrevet filer til disken før ting går i stå er det lurt å kjøre en ATA Secure Erase på SSD'n for å få bort all ugyldig data fra en mislykket install. Sletting av partisjon eller format gjør ikke det, selv om man skulle tro det. Dette avsnittet har ikke nødvendigvis noe med problemene dine å gjøre, det er bare et godt tips til sunn prosedyre når det gjeler SSD. ;)

Hvordan la du windows installasjonen inn på USB-stick'en din? Brukte du Windows 7 USB DVD Tool? Eller noe annet? Brukte du en original plate som kilde, eller brukte du en ISO? I sistnevnte tilfelle kan det være korrupte filer, og et nytt image må lages. Det kan godt hende at det vil fungere med DVD plate også. Brenn da denne platen på x6 eller x8 hastighet da det er sikrere ift data enn om du brenner på x16 (eller max for plate/brenner).

Som sagt blir det lettere om du kan gi noe info om maskinvaren du jobber med. Da kan man kanskje se på mere spesifikke innstillinger i BIOS, eller komme med kvalifiserte gjetninger om hva problemet skyldes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er laget til det kameraet, ja. Husk å sette type påmontert mattskive i menyen. Tar 5 min å sette på - i fred og ro, helst et sted innendørs uten så mye støv. :)

Har aldri skiftet mattskive før. men det ser ganske greit ut. Sikkert lurt å bruke engangshansker for å unngå fingermerker, for det er vel ikke så store kanter å holde i rundt den ru flaten som bildet projiseres på? Går det greit å bruke AF med EE-S mattskiven?

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Aspirant.

Hvilket hovedkort - MSI Model 7366 P6NGM

hvilken SSD - Kingston HyperX 120GB 3k SSD

Hvilken port på hovedkort er SSD tilkoblet - Tja..? En ledig port der hvor de andre harddiskene er koblet til.

Hvor i installasjonsprosessen stopper det opp - Omstart etter jeg har valgt språk. Norsk fungerte ikke, da fikk jeg bare svart skjerm med en liten farget stripe nederst.

Da jeg satt alt til engelske fikk jeg beskjed om "bootmgr missing. Ctrl, alt, del to restart". Etter restart får man samme beskjed.

Forsøkte å endre fra IDE til ACHI mode i BIOS, men dette hjalp heller ikke.

Har brukt forskjellige metoder på usb stick:

1. Åpnet ISO fila i daemon tools og overførte (marker og dra).

2. Brukte YUMI (et lite multiboot'er linux program)

Forsøkte også en annen versjon av ISO fila for å forsikre meg om at den ikke er korrupt. .

Lenke til kommentar

Det var jo et interresant konsept :) Men muligens 4:5 format på sensoren? Og jeg vil nok hatt en ren elektronisk søker.

edit: Jeg ville nok endret litt på knappe konfigurasjonen og hatt kun lukker og ev bak der. Da enten flytte ISO til et annet sted eller bytte mellom EV og ISO ved å trykke inn hjulet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk skal du ha Aspirant.

Hvilket hovedkort - MSI Model 7366 P6NGM

hvilken SSD - Kingston HyperX 120GB 3k SSD

Hvilken port på hovedkort er SSD tilkoblet - Tja..? En ledig port der hvor de andre harddiskene er koblet til.

Hvor i installasjonsprosessen stopper det opp - Omstart etter jeg har valgt språk. Norsk fungerte ikke, da fikk jeg bare svart skjerm med en liten farget stripe nederst.

Da jeg satt alt til engelske fikk jeg beskjed om "bootmgr missing. Ctrl, alt, del to restart". Etter restart får man samme beskjed.

Forsøkte også en annen versjon av ISO fila for å forsikre meg om at den ikke er korrupt. .

Takker!

Da har jeg dessverre dårlig nytt. Nvidia chipset, spesielt gamle, er en SSD's værste fiende. I beste fall kan du forsøke å installere til en vanlig HDD og så ta et image som du gjenoppretter til SSD'n din. Skulle ønske du hadde spurt før du kjøpte disken, for det er en veldig sprek og god SSD.

Har du operativsystem installert på dette systemet fra før, med alt av drivere etc i orden? Dersom du har det, og OS partisjonen ikke er mer enn ca 100GB i brukt plass kan du prøve å lage image av det.

Jeg skjønner at dette er lite lystbetont lesing for deg, men jeg følte at jeg måtte si det som det er. Jeg har jobbet litt med SSD over noen år, mest da jeg var i OCZ sin gruppe av betatestere, men også i senere tid med det meste av disker på markedet i dag. OCZ har hatt disker med samme kontroller (SandForce) som din Hyper X.

Dersom du ønsker å forsøke med den litt mer kronglete metoden jeg nevnte for å kunne bruke disken i systemet ditt, så må du gjerne gjøre det, og spørre hvis du har behov for assistanse. Jeg synes dog at du bør opprette en egen tråd i HW delen av diskusjon, slik at det ikke blir en haug med off-topic for leserne i denne delen.

Du bør også forvente meget langt under pari når det gjelder ytelsen på disken på dette hovedkortet. De beste chipset'ene for SSD er Intel eller AMD, og sistnevnte har ofte mere enn 2 porter som klarer 6 gigabit. Det du tjener mest på om disken skulle fungere på ditt hovedkort er at søketidene er mye raskere enn en tradisjonell HDD. Du vil dog aldri se i nærheten av det disken kan klare, ei heller utnytte SATA 3 Gbps, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aspirant:

Hjertelig takk for et utfyllende og godt svar. Helt konge svar!

Jeg har tenkt på å investere i et nytt hovedkort, så da lar jeg bare SSD disken ligge inntil videre. Selv om jeg ikke får brukt den nå, så er jeg glad for at jeg tross alt har investert i en god SSD :D

Nok en gang: tusen takk for hjelpen.

Endret av CardinalGuzman
Lenke til kommentar

Mulig hjelpen du får over her er bedre enn min, men har du testet Unetbootin?

Brukt det for å lage bootbar USB for både Win7 og ett par linux distroer med stort hell.

Lenke til kommentar

Mulig hjelpen du får over her er bedre enn min, men har du testet Unetbootin?

Brukt det for å lage bootbar USB for både Win7 og ett par linux distroer med stort hell.

Unetbootin er et flott verktøy, og kan godt sammenlignes med Yumi multiboot. Men til windows install synes jeg det fungerer godt med Windows-7-USB-DVD-Download-Tool.

Det CardilalGuzman burde merke seg med Yumi, eventuelt Unetbootin, er muligheten til å laste ned og legge in Parted Magic. Det er et lite, linux-basert program som blant annet kan kjøre secure-erase på hvilken som helst SSD/HDD. På SSD tar det bare et par sekunder, så er disken fresh som ut-av-boksen hva ytelse angår. ;)

Lenke til kommentar

Etter at jeg fant Unetbootin har jeg strengt tatt ikke sett på alternativer :) Parted Magic er forsåvidt ett nyttig lite verktøy som flere bør merke seg - selv om det er leeenge siden jeg har brukt det selv nå.

Ad ytelse på SSD: Alle brukere av Linux på SSD bør lære seg å enable Trim. En guide for Ubuntu (og hvertfall andre ubuntu baserte distroer) kan dere lese her.

Og angående noe heeeelt annet: Jeg har bursdag :fun: og jeg feirer slik man bør:

post-125481-0-61108300-1366217201_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Unetbootin er et flott verktøy, og kan godt sammenlignes med Yumi multiboot. Men til windows install synes jeg det fungerer godt med Windows-7-USB-DVD-Download-Tool.

Det CardilalGuzman burde merke seg med Yumi, eventuelt Unetbootin, er muligheten til å laste ned og legge in Parted Magic. Det er et lite, linux-basert program som blant annet kan kjøre secure-erase på hvilken som helst SSD/HDD. På SSD tar det bare et par sekunder, så er disken fresh som ut-av-boksen hva ytelse angår. ;)

Takker igjen! Skal kjøre secure erase på SSD'en før jeg pakker den tilbake i esken hvor den skal få ligge og vente på nytt hovedkort.

Og angående noe heeeelt annet: Jeg har bursdag :fun: og jeg feirer slik man bør:

post-125481-0-61108300-1366217201_thumb.jpg

Gratulere med dagen!! Jeg kjøpte mitt første hjem idag, så jeg slenger meg med på en liten skål!

Ble også far for under to uker siden, så her er det mange grunner til et lite glass.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen. Jeg skal joine deg i feiringen senere i kveld; men men noe enklere saker :)

Takk! Jeg tror dette er det enkleste det blir på meg idag. Jeg skal sørge for å legge ut en oppdatering av hvilke godsaker jeg har i kjøleskapet senere ;) Tipper det kanskje blir ett glass Lagavulin senere også(16 års varianten, jeg er spent på hvordan deres 25 og 30 års smaker..)

Gratulere med dagen!! Jeg kjøpte mitt første hjem idag, så jeg slenger meg med på en liten skål!

Ble også far for under to uker siden, så her er det mange grunner til et lite glass.

Gratulerer tilbake! Du har hvertfall grunn(er) nok til å bli med på en skål!

Gratulerer til både bursdagsbarnet og huseieren! Blir med på en skål med en skarve øl. Selv begynner jeg i ny jobb i morgen, etter to år med server-skruing i Oslo.

Cheers! :)

Takk for det :) Og gratulerer med ny jobb! Kan man spørre hva man skal jobbe med siden man går fra server-skruing til noe kanskje mer interessant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...