Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gunnar "Puskas" Schwaiger er en lokal musiker i Alta. Han har Altas (kanskje en av Norges) største LP samling. I mange år har han sammen med kona eid den lokale platebutikken i Alta, selv i dag gjør den det veldig bra. Tross konkurransen fra Spotify og resten av internett.

For snart to år siden fotograferte jeg Puskas, han skulle begynne å jobbe hos Altaavisen, skrive anmeldelser og sånt. Da tenkte jeg ikke så mye over dette bildet og sendte det rett til desken. I natt tørket jeg støv av bildet og konverterte det til sort/hvitt. Fungerer det? Er det fint konvertert? Bør jeg tilføre mer sort eller hvitt? Jeg fant ikke en egen tråd her på forumet for sort/hvitt konvertering, så jeg spør her.

post-51021-0-55166000-1366074706_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gunnar "Puskas" Schwaiger er en lokal musiker i Alta. Han har Altas (kanskje en av Norges) største LP samling. I mange år har han sammen med kona eid den lokale platebutikken i Alta, selv i dag gjør den det veldig bra. Tross konkurransen fra Spotify og resten av internett.

For snart to år siden fotograferte jeg Puskas, han skulle begynne å jobbe hos Altaavisen, skrive anmeldelser og sånt. Da tenkte jeg ikke så mye over dette bildet og sendte det rett til desken. I natt tørket jeg støv av bildet og konverterte det til sort/hvitt. Fungerer det? Er det fint konvertert? Bør jeg tilføre mer sort eller hvitt? Jeg fant ikke en egen tråd her på forumet for sort/hvitt konvertering, så jeg spør her.

Er ikke lett å vurdere et 0,67 Mpix bilde, men det jeg kan si er at det ser ut til å være litt for mye utbrente områder i ansiktet: Kan du redusere kontrasten litt? De fleste bildeprogram lar deg justere kontrast og/eller lysstyrke i trefarge ved konvertering til svart-hvitt, du kan prøve litt forskjellige innstillinger der.

Ellers så er jeg helt enig i det prinsipielle å vise et slikt bilde S/H.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne: http://www.ebay.co.uk/itm/Benro-C1692T-Carbon-Fiber-Travel-Angel-Tripod-with-B0-Ball-Head-Kit-Camera-T313-/290850349887?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160 som ligner fælt. Det er fjellstøtt, men det er litt mye med 5 delers ben. Den blir ikke sååå mye mer kompakt, den veier mer, koster mer, og det tar tid å sette opp med 5 deler! Den du fant er nok et bedre valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om LR5 kommer til å støtte capture fra D600?

LR4 støtter D600 så da burde jo LR5 også gjøre det. Opplevde en gang at en beta hadde support for færre kameraer enn forrige versjon, men det ble rettet opp i endelig versjon (og mulig det var ACR).

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å installere Windows 7 via USB pinne på en SSD disk, men det ender hele tiden med at etter litt frem og tilbake med installering (etter man har valgt språk o.l.), så kommer det en farget stripe nederst på skjermen etter oppstart. Deretter er det ingenting som skjer.

Det er på en stasjonær PC med to andre disker. Jeg har også forsøkt å koble ut de andre diskene, men det fungerte heller ikke.

Noen som aner hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper du ikke bare en flatbed-scanner? Epson 4990 tar 4x5 og er dritbillig brukt, V700/V750 er noe dyrere men mer moderne og bedre. Trommelscanning av 4x5 er overkill med mindre man har planer om å printe grasalt stort.

Jeg skal kjøpe en Epson V750 om ikke så altfor lenge, og skal bruke den til daglig scanning. Til litt mer krevende prosjekter skal jeg derimot få det trommelscannet, f.eks. når jeg skal printe stort.

Lenke til kommentar

Noen som aner hva som kan være feil?

Jeg har installert Windows 7 flere ganger fra minnepinne uten problemer så det skal fungere helt fint. Dessverre ikke så mye å bidra med ut fra beskrivelsen din. Slik jeg forstår det har du fått satt opp PCen til å boote fra minnepinnen og greier du først det skal det være som å installere fra DVD. Ingen feilmeldinger noe sted?

Edit: Kanskje bedre å spørre på HW-forumet?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Da var nytt, ...eh nei jeg mener gammelt, kamerahus i hus.

Den gamle traveren 5D "Classic" med originalt batterigrep, lader og 2 batterier for 2000 kroner. Det syns jeg det var verdt, jeg kan jo like gjerne kunne bruke pengene på dette istedetfor å sløse de bort på tullball.

Var støvete og fæl når jeg hentet den, men etter en grundig utvendig vask, og en kjapp rens av speil og sensor ser det det rimelig greit ut nå.

Herlig enkelt kamera på mange måter, men et minus med å gå fra et moderne kamera til et veterankamera som dette er at LCD-skjermen er ekstremt dårlig, både på fargegjengivelse og skarphet. Trodde først jeg tok masse halv-uskarpe bilder, men det viste seg å være bra ved visning på pc'en.

Morsomt med fullformat for en som er vant med crop. Har testet litt med 50mm f/1.4, 85mm f/1.8 foreløpig. Påmontert her sitter 24-105L.

Her er et par bilder av beistet.

post-229478-0-97709800-1366141321_thumb.jpg post-229478-0-11632300-1366141323_thumb.jpg

Endret av tech8
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...