Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du link til en bra artikkel om bruk av objektivet? Vurderer denne selv.

Så store forstørrelser gir dårlig lys og spesielle arbeidsforhold uansett hvilken metode du bruker (reversert optikk, dedikert supermakrooptikk som MP-E 65mm eller annet) - det er bare bittelitt lys fra motivet.

Har selv prøvd meg fram med reversert optikk - moro, men vanskelig.

Sørg for god belysning av motivet, og helst bruk optikk hvor du kan ha stor blender i det du skal fokusere - søker/liveview blir så veldig mørk. ;)

Lenke til kommentar

Reversert optikk.. da er det sånn at man har en overgang og fester det til kameraet på filtergjengene? Eller hvordan fungerer det? To objektiver, syns jeg og jeg har lest.. eller tuller jeg nå?

--

http://produkt.akam....45mm-f-2-8-2871

nja.. i følge detaljer har den 0,16 i makroforhold. Lurer vel litt på hvorfor de i det hele tatt bruker "makro" i den "objektivtype". Eller hadde det vel vært moro å prøve slike spesielle ting.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Reversert optikk.. da er det sånn at man har en overgang og fester det til kameraet på filtergjengene? Eller hvordan fungerer det? To objektiver, syns jeg og jeg har lest.. eller tuller jeg nå?

--

http://produkt.akam....45mm-f-2-8-2871

nja.. i følge detaljer har den 0,16 i makroforhold. Lurer vel litt på hvorfor de i det hele tatt bruker "makro" i den "objektivtype". Eller hadde det vel vært moro å prøve slike spesielle ting.

Reversert er ett objektiv, feste i filtergjengene, ja.

45/2,8: Det står makro/spesial-objektiv. Du kan nok stryke makro i denne sammenhengen, ja.

Lenke til kommentar

Du har en ring som har filtergjenger på begge sider, så du kan sette to objektiver front til front - kan gi enda heftigere forstørrelse.

Har en tråd om det her - spesielt posten min mot slutten av side to - og ignorer de teite postene hvor jeg forsøkte å få folk til å gjette at jeg nettopp hadde kjøpt fullframehus.

Hmm - hvordan ville det bli med 24mm'en min reversert, tro? Og - kanskje - tiltet litt? :)

Lenke til kommentar

Akkurat, Jeg er jo litt skeptisk til å ha objektiv festet etter filtergjengene, selv om det nok tåler mer enn man tror.

Lekte meg engang med kit-objektivet, men da skrudde jeg ut den fremste linsepakken og tapet den fast motsatt vei.. og fikk makro vha det. Men kvaliteten var jo så som så.. i tillegg til at jeg nok ikke helt hadde teken.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at du lest at det er mulig å bruke 2 objektiver. Det er nok ikke den vanligste teknikken; det er mer vanlig å snu objektivet.

Lenke til kommentar

Akkurat, Jeg er jo litt skeptisk til å ha objektiv festet etter filtergjengene, selv om det nok tåler mer enn man tror.

Som du ser på side to av tråden prøvde jeg også en alternativ løsning hvor jeg brukte Cokin Z-adaptrene mine til å feste sammen objektivene - funket fint, så lenge jeg hadde god støtte. :)

Lenke til kommentar

Det er interressant (det ordet.. skriver det vel forskjellig hver gang. tror jeg.) å tenke på at man kan få ekstrem makro med det man har liggende. Men.. jeg er lite lysten på å ødelegge ting under lek. Objektivene veier jo ganske mye, så støtte er vel stikkordet. Men samtidig så gjør det at leken må foregå inne, på et bord eller lignende.

Har liksom litt lyst til å leke igjen, sånn som man gjorde i begynnelsen. Det er nesten som man kveles av egne krav til resultater og sånt. Vet ikke helt om jeg klarer å få frem det jeg tenker.. tror vel egentig ikke det.

Lenke til kommentar

Har du link til en bra artikkel om bruk av objektivet? Vurderer denne selv.

Har desverre ikke det, da jeg søkte på Google og var innom uendelig mange sider.. både tester og div forum.

Blir det macroobjektiv her en gang, så blir det nok et vanlig 1:1-objektiv. Macro er ikke innenfor den skalaen jeg opererer, så objektivet ville det nok ikke blitt brukt så mye etter en stund.. Blir nok å bruke penger på annen optikk.

Lenke til kommentar

Har en kvalitetsoptikk så er det ikke noe problem og ha objektivet festet etter filtergjengene, denne ringen kan brukers til Nikonoptikk.

http://www.amazon.com/Nikon-BR2A-Lens-Reversing-Thread/dp/B00009R8RS

Jeg har et 20mm manuelt Nikonobjektiv som jeg skal benytte sammen denne ringen og en Nikon PB-6 etterhvert.

http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/18003/~/using-a-pb-6-bellows-with-a-nikon-digital-slr-camera

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Jeg driver og får en del små fotoreportasje-oppdrag der kunden vil ha et greit portrett/halvfigur av intervjuobjektet. Hva er egentlig anbefalt brennvidde på slikt? Jeg ser for meg at jeg vil ha en 35 mm, men det kan jo være greit med en 85 mm også.

Sukk. Fotogreier altså.

Lenke til kommentar

Jeg har en 24-105 (den fulgte med 5D3-en min). Problemet med den er, som jeg har merket i ettertid, at den bare er f/4. Jeg visste forsåvidt det før jeg fikk den - men jeg visste ikke at jeg kom til å savne f/2.8 så mye som jeg gjorde (ja, jeg har grafset på en 24-70 før :( )

Lenke til kommentar

Jeg har en 24-105 (den fulgte med 5D3-en min). Problemet med den er, som jeg har merket i ettertid, at den bare er f/4. Jeg visste forsåvidt det før jeg fikk den - men jeg visste ikke at jeg kom til å savne f/2.8 så mye som jeg gjorde (ja, jeg har grafset på en 24-70 før :( )

selg den og kjøp en 24-70? burde ikke koste deg mer enn en høvding eller to hvis du handler brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...