tomsi42 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Nei, jeg tenkte på "En liten februar-utfording: sort/hvitt-måned" Den var faktisk ny av året - en utprøving av et nytt fomat. Neste feste er i april, som nevnt av Trondster Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Februar utfordringen var ganske ålreit. Lite press om å levere gjorde det mulig, hvertfall for min del. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Den var faktisk ny av året - en utprøving av et nytt fomat. Neste feste er i april, som nevnt av Trondster Ok Likte ideen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Likte ideen Du får prøve ut aprilfesten når , og se hvordan du liker det konseptet. Jeg tenker at april og oktoberfestene er såpass inngrodde at de beholdes as is. Augustfesten har aldri vært noen stor hit, så den tenkte jeg at skulle følge dette nye behagelige formatet. Junifesten er jeg usikker på. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Stemmer for at Aprilfesten ihvertfall består i sin form. Har håp om å bli med i år, men trolig som pingle. Edit: Må selge unna noe for å finansiere en 17-40mm. Tamronen har desverre en ripe i frontelementet som ikke har plaget meg noe, og ila noen tusen bilder har jeg aldri sett at det har vært ett problem. Er 4000,- en grei pris for 50D med 17-50mm inkl. 2 batterier - sett at det faktisk er en ripe? Endret 5. mars 2013 av egilh Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ikke den verste prisen, men jeg tror du må vente en stund på få det solgt. Riper er et særdeles lite sexy ord å bruke i annonser, så om du vil ha det unna fort, ville jeg delt de opp og priset objektivet litt lavere enn ønskelig. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ja, ser den. Tenker det hvertfall er best å være ærlig om det. Får heller gjøre som du foreslår så jeg kan få meg vidvinkel. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Hvis det er 17-50 uten VC er den ikke direkte ettertraktet. Måtte ned på 1600 for å få solgt mitt - og det var strøkent. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Ja, hadde ikke akkurat regnet med at det ville fly av hyllene. Er jo ett ubetydelig merke, men skulle jeg kjøpt selv ville jeg sikkert styrt unna og valgt noe som var hakket dyrere i bedre stand. Skal se å få endret annonsen ila. dagen tenker jeg. Så får jeg heller tape litt på objektivet Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Bare pikselpeepende fotonerder som oss som foretrekker versjonen uten VC. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Jeg har den med VC og har aldri angra. Ok, den høres ut som et vepsebol, men det er ikke så farlig. Optisk virker'n helt ok. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Var vel en grunn til at jeg gikk for den uten VC, og det er som Trondster sier Stort sett vært fornøyd med objektivet, skulle ønske det var litt bedre optisk på 2.8 og kanskje hatt en litt mindre forstyrrende AF lyd. Annet enn det er jo bildekvaliteten god. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Jeg har sett på bilder av begge versjoner og jeg kan helt ærlig ikke finne noen konkrete forskjeller. Er det noen andre som har sett det selv? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Da jeg kjøpte mitt Tamron 17-50 2.8 VC for fire år siden var jeg ikke spesielt dreven innen foto, men jeg lagde en ganske uprofesjonell og enkel sammenligning av objektivet og kit-zoomen til en Nikon D50 her: http://teddyen.net/diverse/tamron1750f28vc/bigcomp.html Husker jeg stort sett kom fram til at versjonen uten VC hadde langt høyere kontrast enn den med VC. VC-versjonen er som man skulle dratt på litt negativ clarity i Lightroom. Uansett lurer jeg nå på å dumpe hele DX-linja mi med D300, 17-50, Sigma 10-20 og en Nikon 55-20, og gå på D800 med 14-24, 70-200 og noen fastobjektiver jeg allerede eier. Vurderer å bytte ut Samyang 35mm 1.4 med Sigma 35mm 1.4, eneste aberet er at jeg tror bokeh'n er endel bedre på Samyangen enn Sigmaen. Orker bare ikke manuellfokus lenger, jeg bruker alvorlig mye tid på å finne og sjekke fokus, selv med KatzEye mattskive på D700'n. Den totale tidsbesparelsen er faktisk i området 10-20% med autofokus, som følge av mindre fototid og færre bilder å se gjennom i ettertid. Ikke minst blir fotoopplevelsen mye bedre. Noen som vet om det er noen kommende fotomesser eller lignende hvor det kanskje et tilbud på den nye Sigma 35mm 1.4? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Lyst på mellomformat og pinholde? Neppe særlig værtett Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Wow, det bildet, tror dere det er tungt redigert eller er det slike effekter man får av det? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Wow, det bildet, tror dere det er tungt redigert eller er det slike effekter man får av det? Det er nok 'rett ut av kameraet og over på papir'. Redigering i form av fremkalling muligens, men ja, det er slike resultater man får med pinhole. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Lyst på mellomformat og pinholde? Neppe særlig værtett Til å bare være mellomformat var den tingesten der veldig stor. Personlig synes jeg at noe av poenget forsvinner når man får et negativ som må forstørres for å være nyttig -- noe av det fine med pinhole er jo den helt utrolige skarpheten man kan oppnå når man fotograferer på positivt fotopapir eller negativfilm for kontaktkopiering. Jeg ser heller ikke helt vitsen i å lage et pinholekamera med masse unødvendig dekorativt mikkmakk som skal få det til å se ut som en speilrefleks. Hvis jeg skulle skaffet et pinholekamerasett hadde det heller blitt Ilfords 4x5-innretning. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Godt at det er noen andre som er litt mer positive til dette prosjektet da! Lenke til kommentar
egilh Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Synes kanskje ikke det kan sammenlignes. Dette er ett prosjekt hvor en dame lager MF kamera-kit av gjennvunnet papp. Det blir en litt kuriositets-sak synes jeg. Ellers en god morgen. Hentet Lee Big stopper på posten, selv med verdi på £109.50,- blei ikke pakken fortollet. Kanskje posten ikke vet hva Lee Filters betyr ooooog, siden harlem shake er så 'in' for tida: 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå