Killswitch Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Opphavsretten har man ikke nødvendigvis selv, jobber man for en avis og får betalt for å ta bilder (typisk time eller månedslønn), så er det avisen som eier opphavsretten til bildene og kan strengt tatt gjøre som de vil med dem. Gjelder det for frilansere også "som standard", hvis en går ut ifra at ingenting er spesifisert i kontrakt? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Gjelder det for frilansere også "som standard", hvis en går ut ifra at ingenting er spesifisert i kontrakt? Om du har en arbeidsgiver som betaler deg lønn for å gjøre et arbeid så eier arbeidsgiver opphavsretten, Leier man seg selv inn som næringsdrivende (og ikke som ansatt) så gjelder andre regler. Uansett bør dette presiseres i kontrakt så slipper man forvirring rundt hvem som eier hva Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Ja okey... Hadde ikke dette på stell med avisa jeg frilanser endel for i fjor, og sitter nå i den situasjonen av at en festival bruker 3 av mine bilder til egenreklame uten å ha forhørt seg med meg. Ikke er jeg blitt kreditert eller. Har vært i diskusjon med nevnte festival siden desember, de hevder å ha fått bildene tilsendt av avisa som igjen hevder at de ikke sender ut frilansere sine bilder. Ansvarlig person hos festivalen må forøvrig være norgesmester i utsettelse, da vi har diskutert kjøp av bilder til festivallokalet siden forrige desember uten at vi har kommet noe lenger enn at de har fortalt meg hvilke bilder de ønsker, mens jeg har kommet med en pris. Jeg la på litt, dog ikke mye, for nå 8 måneders urettmessig bruk av mine bilder. Siste tilbakemeldinga jeg fikk derfra var de måtte vurdere prisen, dette er nå 4 uker siden, og purre eposter blir ikke besvart. Moro. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Send dem faktura i henhold til freelance-takstene * 2; om de har avtalt bruk av bilder med noen uten å ha opphavsrett så sliter de en smule juridisk uansett. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Ikke sant, nå har jeg vært ekstremt tålmodig og ikke kjørt noe særlig hardt på dem, siden jeg var interessert i selge noen andre bilder til permanent fremvisning i konsertlokalet. De har visst uansett ikke avtalt bruk av bildene med noen som helst, avisen min har ihvertfall ikke inngått noen slik avtale. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Dere blander begrepene her. Opphavsretten, det vil si retten til å identifiseres som opphavsmannen til et verk, har du ikke lov å frasi deg. Eivind har f.eks ikke lov til å ta penger for at jeg skal kunne si til verden at jeg har tatt et bilde som han egentlig tok. Jeg kan imidlertid kjøpe en bruksrett fra ham, og avtale med ham at jeg skal stå som eier av verket - men det er fremdeles ham som er opphavsmannen, selv om vi kan ha en avtale om bruk der byline og kreditering ikke er påkrevet. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Alle bilder blir litt mer interessante når man legger kamera litt på skakke mot høyre... eller? http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=9961 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Alle bilder blir litt mer interessante når man legger kamera litt på skakke mot høyre... eller? http://www.vg.no/bil...ial.php?id=9961 Eller mot venstre, som her. Eller - ville det blitt bedre dersom det var mot høyre? Edit: Ok, da - når man holder kameraet mot høyre. Men bildene tilter mot venstre. Og sånn går det når man poster før andre kaffekopp. Endret 4. mars 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Alle bilder blir litt mer interessante når man legger kamera litt på skakke mot høyre... eller? http://www.vg.no/bil...ial.php?id=9961 Holder du kameraet over hodet med en hånd er det fort gjort at bildene tilter til høyre Endret 4. mars 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Må bruke videre brennvidde så man har større mulighet til å rette opp i etterkant da. Er selv fæl til å vippe kameraet noe ned mot venstre når jeg bruker søkeren, ved landskapsfotografering. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Sigma jobber hardt for å rebrande seg selv. Og jeg er solgt. For dette er good shit: http://youtu.be/KxZM0YJMPks og http://youtu.be/aGwhpR9juQE 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er forøvrig av den oppfattelsen at enkelte troll mangler både 's' og 'k' i brukernavnet sitt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er forøvrig av den oppfattelsen at enkelte troll mangler både 's' og 'k' i brukernavnet sitt. Det er da vitterligen en s i navnet det siste trollet jeg var borte i Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Det er da vitterligen en s i navnet det siste trollet jeg var borte i Kan være det egentlig skal være dobbeltkonsonant, vet du. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Alle bilder blir litt mer interessante når man legger kamera litt på skakke mot høyre... eller? http://www.vg.no/bil...ial.php?id=9961 Lokalavisa Telen (Øst-Telemark) har også denne teknikken på stell, spesielt fremtredende på flere forsider de har kjørt siste årene med ferjer eller andre vanngående farkoster: http://www.telen.no/nyheter/en-helt-unik-bat-1.5431415 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Kan være det egentlig skal være dobbeltkonsonant, vet du. Aha...., så det er dette som menes med å "ikke mate trollene", altså...... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Sigma jobber hardt for å rebrande seg selv. Og jeg er solgt. For dette er good shit: Sigma har mye spennende, men fokus er et stort problem fortsatt... nye 120-300mm f/2.8 er også beklageligvis altfor treig fokusmessig for sport med litt hastighet, den klarer ikke henge med. Synd, for ellers ville dette vært optimalt i veldig mange tilfeller. Endret 4. mars 2013 av TGB Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Sigma jobber hardt for å rebrande seg selv. Og jeg er solgt. For dette er good shit: Håper Sigma lykkes - og kommer med mange spennende produkter - de nye 85 og 35mm'ene er jo klasse - spesielt 35mm'en har jeg veldig lyst på - faktisk enda mer så enn Canons variant - og den er god! (Og produkter som SD1-huset, som jeg rådigger - bare synd de hadde tidenes skivebom med prissetting da den skulle lanseres...) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Kan være det egentlig skal være dobbeltkonsonant, vet du. Men da mangler det vel en t på slutten? Hvis vi tenker på samme fyr, mener jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå