ventle Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Du kunne alltid prøve å ta kontakt med Snekker'n/Boralis, som bor oppi der. ehm... det er vel ett lite stykke fra Snekker'n til Helsinki. Veibeskrivelse Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hei folkens. En long-time lurker dukker opp fra dypet for å hilse på Lurer på om noen av dere har noen tips til meg.. Jeg flytter nemlig til Finland og Helsinki for 6mnd neste uke i forbindelse med jobb. Dessverre kjenner jeg få der, spesielt hva fotointeresserte angår. Nytt land, ny by og dermed nye motiver i fleng venter meg, men skulle gjerne hatt noen fotointeresserte å dele opplevelsene med! Noen som kjenner til noen (norske - ok, longshot) fotoklubber der, evt. fotoforum som drar på byvandringer ala her på akam, evt. bare noen allrighte fotodudes/dudinnes? Til info er jeg en kar på 26 Har ingen anelse om hva som finnes av fotoklubber/forum i Helsinki. Men det jeg vet, er at finnene trives med å prate finsk ... Så det som finnes av forum er nok på finsk. Men det bør være mulig å forhøre seg med finnene som er på jobben din der borte. Helsinki er en veldig fin by med mange flotte fotomuligheter. Alternativt så kan du stikke innom Rajala Foto nær (hoved-) jernbanestasjonen - tipper de har oversikten over hva som skjer. En kjempetrivelig butikk jeg har vært innom et par ganger. ehm... det er vel ett lite stykke fra Snekker'n til Helsinki. Veibeskrivelse Alternativt bruk SAS eller noe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 ehm... det er vel ett lite stykke fra Snekker'n til Helsinki. Veibeskrivelse Finland Finnmark, fort gjort og ta feil Men det jeg vet, er at finnene trives med å prate finsk ... Så det som finnes av forum er nok på finsk. Finsk er noe de prater siden de har fått vodka inn med morsmelken Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Finland Finnmark, fort gjort og ta feil Nå er vel ikke Snekker'n fra Finnmark heller; det er vel pybalto (med flere) som er det. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hei folkens. En long-time lurker dukker opp fra dypet for å hilse på Lurer på om noen av dere har noen tips til meg.. Jeg flytter nemlig til Finland og Helsinki for 6mnd neste uke i forbindelse med jobb. Dessverre kjenner jeg få der, spesielt hva fotointeresserte angår. Nytt land, ny by og dermed nye motiver i fleng venter meg, men skulle gjerne hatt noen fotointeresserte å dele opplevelsene med! Noen som kjenner til noen (norske - ok, longshot) fotoklubber der, evt. fotoforum som drar på byvandringer ala her på akam, evt. bare noen allrighte fotodudes/dudinnes? Til info er jeg en kar på 26 Google vet nesten alt ! Finlands største foto/kameraklubb ligger i Helsinki og ser ut til å mene business: http://www.kameraseura.fi/english/clubs/ Ellers finner man flere på Facebook og Flickr feks Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hoho, et stykke fra Finmark til Finland ja. Men "mark" og "land" kan jo bety det samme da, så kan forstå forvirringen Takk for tips fo2re og tipset om fotobutikken tomsi! Joa, google vet nok mer enn de fleste av oss, men tenkte kanskje noen hadde noen gode connections eller erfaringer Hvem vet, kanskje dette blir anledningen som får bildene mine ut av harddisken og inn i månedstråedene her på akam! I'll keep you posted i så fall (med mindre vodkaen, saunaen og isbadingen tar knekken på meg, naturligvis ) 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Du glemte tangoen, lykke til i Finland ! Skulle forresten tango ikke være helt din greie så er Finland rå på disco også Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Nå er vel ikke Snekker'n fra Finnmark heller; det er vel pybalto (med flere) som er det. Vel, Snekker'n snakket mye om Finnmark så jeg hadde det fore meg at han bodde der. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Når det gjelder Helsinki, så er det mye å fotografere der. Har vært et par ganger i byen og funnet mange fine motiver. Disco og Tango har det derimot blitt dårlig med ... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Hoho, et stykke fra Finmark til Finland ja. ... Ehh, nei. Finnmark grenser mot Finland nesten hele fylket igjennom.. Finnmark er det eneste fylket (med riksgrense) som ikke har grense mot Sverige, og det eneste fylket som har grense mot Russland. Og mesteparten av Norges grense mot Finland ligger i Finnmark. Troms har også grense mot Finland. Men.. det er langt fra Nord til Sør, også i Finland. Endret 2. mars 2013 av pybalto 5 Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 True pybalto. Mente fra Finmark til Helsinki, ref. ventles veibeskrivelse Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Joda, men var jo en fin anledning til å fortelle litt om fylket vårt. Selv bor jeg ca 20km fra Finlands nordligste punkt, som også er EU's nordligste punkt, som ligger i Nuorgam i Utsjok kommune. Bruker å handle i Finlands nordligste kjøttdisk (de har faktisk et reklameskilt på butikkvegen, på norsk og finsk, "Kom og se på Finlands nordligste kjøttdisk" ) 3 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Vil bare takke Tomsi for anbefaling om ACDSee. En helt ny verden har åpnet seg innen redigeringsmuligheter. Merkelig hvordan programmet greier å bøye selv JPEG-filer. Enkelt og oversiktlig å bruke, og var faktisk salg på det nettopp Tok noen bilder av ender med alt for lysende snø som bakgrunn i dag. Ikke akkurat enkle forhold, men jaggu fikk jeg justert dem inn i programmet. Synes ellers de har lagt til ønskelige innstillinger, og lagt dem der de bør være. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Bare hyggelig, Rowdy Yates. Det som jeg liker med ACDsee Pro, sammenlignet med Lightroom, Capture One og de andre, er at det er program som er mye enklere å komme i gang med, sluttresultatet er stort sett minst like bra, og organisatoren er både enklere og bedre enn den til de andre programmene jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Ja, og veldig behagelig at man slipper å søke på google når man lurer på hvordan stille inn diverse ting, for så å glemme det til neste gang. Organisatoren er helt perfekt. Jeg har bilder på en annen disk enn system, og valgte da mappa med bilder som favoritt. Endret 2. mars 2013 av Rowdy Yates Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Finnmark, Finland lett å ta feil i den store verden. Siste gang jeg var på ytterste bebodde øya i Trøndelag på 90 tallet kom en av lokalbefolkningen bort til meg og spurte om jeg ikke kjente Kåre som bor i Drammen siden jeg bodde sørpå. Endret 2. mars 2013 av fo2re 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 en av lokalbefolkningen bort til meg og spurte om jeg ikke kjente Kåre Omtrent det samme som når du spør en innfødt om vei-beskrivelse og han sier, ta til høyre etter der kåre bor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Finnmark, Finland lett å ta feil i den store verden. Siste gang jeg var på ytterste bebodde øya i Trøndelag på 90 tallet kom en av lokalbefolkningen bort til meg og spurte om jeg ikke kjente Kåre som bor i Drammen siden jeg bodde sørpå. Det er ikke noe verre enn å dra bort til Junaiten der de spør om du kjenner han Bjarne ... edit: Når det gjelder Helsinki, så kjenner jeg han Kari*, ho Johanna, han Ollie og han Kari-Pekka. *) Kari er et guttenavn i Finland; og veldig vanlig Endret 2. mars 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 For ikke så lene siden så var jeg innom en relativt ny (?), norsk landskapsfotoside på Facebook som var i stor vekst, men jeg like'a den ikke, og nå finner jeg den ikke igjen. Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå