Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei folkens. En long-time lurker dukker opp fra dypet for å hilse på :)

 

Lurer på om noen av dere har noen tips til meg.. Jeg flytter nemlig til Finland og Helsinki for 6mnd neste uke i forbindelse med jobb. Dessverre kjenner jeg få der, spesielt hva fotointeresserte angår. Nytt land, ny by og dermed nye motiver i fleng venter meg, men skulle gjerne hatt noen fotointeresserte å dele opplevelsene med!

 

Noen som kjenner til noen (norske - ok, longshot) fotoklubber der, evt. fotoforum som drar på byvandringer ala her på akam, evt. bare noen allrighte fotodudes/dudinnes? Til info er jeg en kar på 26 :)

Har ingen anelse om hva som finnes av fotoklubber/forum i Helsinki. Men det jeg vet, er at finnene trives med å prate finsk ... Så det som finnes av forum er nok på finsk.

 

Men det bør være mulig å forhøre seg med finnene som er på jobben din der borte. Helsinki er en veldig fin by med mange flotte fotomuligheter. Alternativt så kan du stikke innom Rajala Foto nær (hoved-) jernbanestasjonen - tipper de har oversikten over hva som skjer. En kjempetrivelig butikk jeg har vært innom et par ganger.

 

ehm... det er vel ett lite stykke fra Snekker'n til Helsinki. Veibeskrivelse :p

Alternativt bruk SAS eller noe ;)

Lenke til kommentar

Hei folkens. En long-time lurker dukker opp fra dypet for å hilse på :)

 

Lurer på om noen av dere har noen tips til meg.. Jeg flytter nemlig til Finland og Helsinki for 6mnd neste uke i forbindelse med jobb. Dessverre kjenner jeg få der, spesielt hva fotointeresserte angår. Nytt land, ny by og dermed nye motiver i fleng venter meg, men skulle gjerne hatt noen fotointeresserte å dele opplevelsene med!

 

Noen som kjenner til noen (norske - ok, longshot) fotoklubber der, evt. fotoforum som drar på byvandringer ala her på akam, evt. bare noen allrighte fotodudes/dudinnes? Til info er jeg en kar på 26 :)

 

Google vet nesten alt !

 

Finlands største foto/kameraklubb ligger i Helsinki og ser ut til å mene business:

 

http://www.kameraseura.fi/english/clubs/

 

Ellers finner man flere på Facebook og Flickr feks

Lenke til kommentar

Hoho, et stykke fra Finmark til Finland ja. Men "mark" og "land" kan jo bety det samme da, så kan forstå forvirringen :p

 

Takk for tips fo2re og tipset om fotobutikken tomsi! Joa, google vet nok mer enn de fleste av oss, men tenkte kanskje noen hadde noen gode connections eller erfaringer :) Hvem vet, kanskje dette blir anledningen som får bildene mine ut av harddisken og inn i månedstråedene her på akam! I'll keep you posted i så fall (med mindre vodkaen, saunaen og isbadingen tar knekken på meg, naturligvis :p )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hoho, et stykke fra Finmark til Finland ja.

...

Ehh, nei. Finnmark grenser mot Finland nesten hele fylket igjennom..

Finnmark er det eneste fylket (med riksgrense) som ikke har grense mot Sverige, og det eneste fylket som har grense mot Russland. Og mesteparten av Norges grense mot Finland ligger i Finnmark. Troms har også grense mot Finland.

 

Men.. det er langt fra Nord til Sør, også i Finland. :wee:

488px-Norway_Borders.png

Endret av pybalto
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil bare takke Tomsi for anbefaling om ACDSee. En helt ny verden har åpnet seg innen redigeringsmuligheter.

Merkelig hvordan programmet greier å bøye selv JPEG-filer. Enkelt og oversiktlig å bruke, og var faktisk salg på det nettopp :)

Tok noen bilder av ender med alt for lysende snø som bakgrunn i dag. Ikke akkurat enkle forhold, men jaggu fikk jeg justert dem inn i programmet. Synes ellers de har lagt til ønskelige innstillinger, og lagt dem der de bør være.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, Rowdy Yates.

 

Det som jeg liker med ACDsee Pro, sammenlignet med Lightroom, Capture One og de andre, er at det er program som er mye enklere å komme i gang med, sluttresultatet er stort sett minst like bra, og organisatoren er både enklere og bedre enn den til de andre programmene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Ja, og veldig behagelig at man slipper å søke på google når man lurer på hvordan stille inn diverse ting, for så å glemme det til neste gang.

Organisatoren er helt perfekt. Jeg har bilder på en annen disk enn system, og valgte da mappa med bilder som favoritt.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Finnmark, Finland lett å ta feil i den store verden. Siste gang jeg var på ytterste bebodde øya i Trøndelag på 90 tallet kom en av lokalbefolkningen bort til meg og spurte om jeg ikke kjente Kåre som bor i Drammen siden jeg bodde sørpå.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnmark, Finland lett å ta feil i den store verden. Siste gang jeg var på ytterste bebodde øya i Trøndelag på 90 tallet kom en av lokalbefolkningen bort til meg og spurte om jeg ikke kjente Kåre som bor i Drammen siden jeg bodde sørpå.

Det er ikke noe verre enn å dra bort til Junaiten der de spør om du kjenner han Bjarne ...

 

edit: Når det gjelder Helsinki, så kjenner jeg han Kari*, ho Johanna, han Ollie og han Kari-Pekka.

 

*) Kari er et guttenavn i Finland; og veldig vanlig

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...