tomsi42 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Joa.. det er det riktige det. Men definerer det perfekte bildet? Hva om du ute på location vil ha histogrammet helt over på høyre side, eller på den venstre siden for den saksskyld? Det er jo du som definerer hva som er ditt bilde og uttrykksform, og ikke histogrammet.. Trondster sier det greit. Mitt svar vil være: Når du tar bildet, så gjelder det å fange mest mulig detalj-informasjon for å få best mulig utgangspunkt når du skal etterhandle bildet. Jeg er ikke så opptatt av at resultatet er mest mulig ferdig i kamera; det i PC-en sluttresultatet skapes. Men det er min måte å jobbe på. Andre ser bildet de vil ha når har kamera i handa, og det er mulig at de gjør en annen vurdering. Endret 16. februar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 50 m × 25 m × 2 m ifølge den linken. Så er den altså litt lenger enn et "svømmebasseng" når den er 65m lang, men samtidig like stort. Husker den båten de brukte fotballbaner til å beskrive størrelsen på, da regna jeg ut at det var noen fotballbaner i forskjell om man brukte de minste vs de største. Når det gjelder meteoritten som traff Russland, så er den nå på størrelse med en fiskeskøyte i følge TV2 .... 1 Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Driver å sniffer litt på en ringblits, noen som har anbefaling/erfaring utenom Canon sine (som er pretty pricey :S ) ? Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Trondster sier det greit. Mitt svar vil være: Når du tar bildet, så gjelder det å fange mest mulig detalj-informasjon for å få best mulig utgangspunkt når du skal etterhandle bildet. Det er viktig å vite hva som er målet når du tar bilde. Hvis man tenker tilbake til analoge dager så var det stor forskjell på å ta dias og negativ film. Med dias måtte eksponeringen sitte bort imot perfekt, men tok du negativ film og fremkalte selv var det viktigste å få et godt negativ for videre arbeid. Det er akkurat det samme i dag, skal du ha bildet mest mulig klart rett ut fra kameraet så nytter det ikke å holde histogrammet ut mot høyre. Bruker du den teknikken må så og si alle bilder etterbehandles, men det gir deg et bedre utgangspunkt for etterbehandlingen. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hmmm, ser på kvitteringa fra fotovideo (fikk med kvittering på objektivet og kameraet jeg kjøpte) og der står det ett LANGT tall og bokstavkombinasjon som serienr, men på objektivet er det ikke like mange tall igjen, hva er greia med det? Edit: altså, er en rekke med bokstaver og tall før selve serienummeret altså. Hvorfor legger de til det forann serienummeret på objektivet? Endret 17. februar 2013 av Bjørnli Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Er det histogrammet som definerer et perfekt bilde? Hva om du vil ha dette helt over til venstre eller over til høyre i histogrammet? Det er jo din kunstneriskere tolkning som sier hvordan bildet ditt skal være, og ikke hvordan det ser ut på min skjerm eller på histogrammet i kameraet! Det samme med farger, du kan jo velge ingen farger eller å overdrive disse noe hinsides.. det har jo jo noe med hvordan du vil at bildet ditt skal fremstå, etter dine preferanser, uttrykksmåte og din dagsform..! Det finnes ingen internasjonal komite som definerer et riktig histogram eller visuelt utrykk iht fargevalg på et bilde!!! Så ikke heng deg opp i tekniske detaljer, lag heller bilder som gjenspeiler deg og ditt utrykk, og ikke hva som histogrammet sier er «perfekt». Jeg tror ikke du forstår hva jeg prøver å skrive. Histogrammet trekker jeg inn fordi jeg ikke forstår hvorfor folk med ukalibrert skjerm gidder å sitte å redigere raw, de vet jo allikevel ikke hva de egentlig gjør med bildet. Det vil se forksjellig ut etter hvordan man viser det, skjerm eller utskrift. Poenget er at om man spør på internett om bildet er for lyst eller mørkt så kan man ikke stole på svarene da alle sitter med forskjellige resultater av redigeringen som er gjort. Ser nå at det i den tråden har kommet inn svar om at kalibrering kanskje kan være til hjelp. Det er altså ikke jeg som har problemer med dette, det var ment som et innspill til tomsi om ikke kalibrering hadde vært et poeng å nevne når man diskuterer slikt som hvordan et bilde ser ut på skjermen. Selv har jeg levd med kalibrert skjerm en stund, og da får jeg iallefall sett bildene slik de som har redigert på kalibrert skjerm vil at de skal se ut. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hmmm, ser på kvitteringa fra fotovideo (fikk med kvittering på objektivet og kameraet jeg kjøpte) og der står det ett LANGT tall og bokstavkombinasjon som serienr, men på objektivet er det ikke like mange tall igjen, hva er greia med det? Edit: altså, er en rekke med bokstaver og tall før selve serienummeret altså. Hvorfor legger de til det forann serienummeret på objektivet? Jeg tenker det da blir deres varenummer. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) hvor er det billigst å kjøpe 16 eller 32gb minnekort(sandisk) ? Tror jeg trenger ett til, har bare 8gb nå og det blir litt lite på 5d mk2 merker jeg Jeg tenker det da blir deres varenummer. så på esken nå, står faktisk det som står på kvitteringa, så de har vel tatt hele serienummer-rekka istedenfor bare de siste talla som også står på objektivet Endret 17. februar 2013 av Bjørnli Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 I den tråden om å stille på bilder. Er det ikke ganske viktig å vite at man har riktig kalibrering på skjermen man bruker? Tenker da på når man stiller bildet etter egen smak, da stiller man vel etter det man ser på skjermen? Jeg kan jo så godt som ingenting om bilderedigering, og vil helst ikke dumme meg ut ved å komme med råd i en slik tråd. Men for min del så ser jeg jo veldig stor forskjell på bilder om jeg har kalibreringen på eller av. Kalibrering har selvsagt noe å si; enten man kalibrerer manuellt eller med kalibreringsutstyr. Men om det påvirker sluttresultatet mer eller mindre enn hva smaken gjør; er jeg usikker på. .... Det er altså ikke jeg som har problemer med dette, det var ment som et innspill til tomsi om ikke kalibrering hadde vært et poeng å nevne når man diskuterer slikt som hvordan et bilde ser ut på skjermen. Selv har jeg levd med kalibrert skjerm en stund, og da får jeg iallefall sett bildene slik de som har redigert på kalibrert skjerm vil at de skal se ut. Mitt utgangspunkt var om bildet var over- eller undereksponert fra kamera. Slik at man satt igjen med gjengrodde skygger, eller utbrente høylys. Dette er ting man fint ser i redigeringsprogrammet enten skjermen er kalibrert eller ikke. Men det skader ikke å spørre om skjermen er kalbirert. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 hvor er det billigst å kjøpe 16 eller 32gb minnekort(sandisk) ? Tror jeg trenger ett til, har bare 8gb nå og det blir litt lite på 5d mk2 merker jeg Ta en titt på My Memory. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 hvor er det billigst å kjøpe 16 eller 32gb minnekort(sandisk) ? Tror jeg trenger ett til, har bare 8gb nå og det blir litt lite på 5d mk2 merker jeg Jeg kjøper mine på Komplett da jeg liker å kjøpe fra en norsk leverandør jeg kan stole på ... så på esken nå, står faktisk det som står på kvitteringa, så de har vel tatt hele serienummer-rekka istedenfor bare de siste talla som også står på objektivet De scanner etikken på esken; så det som står der, kommer på kvitteringen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Enig med Tomsi om minnekortkjøp. Selv kjøper jeg også slikt i Norge, hos velkjente forretninger. Var jo endel om "falske kort" for en stund siden, uten at jeg helt husker hvor og hvilke.. Ellers forstår jeg bedre nå Tomsi, om den diskusjonen i den andre tråden. Bare så ting ikke misforståes så prøver jeg ikke si at noen sier noe feil. Derfor skrivingen i spørsmålsform når jeg er usikker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Ellers forstår jeg bedre nå Tomsi, om den diskusjonen i den andre tråden. Bare så ting ikke misforståes så prøver jeg ikke si at noen sier noe feil. Derfor skrivingen i spørsmålsform når jeg er usikker. Jeg synes det var greit at du stiller slike spørsmål; jeg er ikke alltid like klar ... Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 CF kort er ikke så billig på My Memory, like greit å kjøpe i Norge. Men SD kort anbefaler jeg å kjøpe på My Memory. Jeg anbefaler Sandisk og Lexar CF kort, har hatt begge. Hadde en god del Lexar til A850'en. Noe har skjedd med prisene på Lexar kortene, de er mye dyrere nå. Selv kjøper jeg også slikt i Norge, hos velkjente forretninger. Var jo endel om "falske kort" for en stund siden, uten at jeg helt husker hvor og hvilke.. Er det noen som vet om Sandisk har hemmelige produksjonslokaler her i Norge siden man får ekte Sandisk kort kun i velkjente forretninger i Norge? Er det det noen som har sett på ett Sandisk kort? De jævla kortene blir produsert i fuckings Kina! 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Sikkert er de det. Kikka på ett nå, kunne ikke se noe om hvor det var produsert. Det har noe med at jeg stoler mer på f.eks. komplett kjøper kortene sine gjennom godkjente kanaler, enn at en kinesisk butikk på ebay gjør det, eller andre steder for den saks skyld. Eks. jeg kjøpte en TTL-kabel fra Kina.. Den skulle være 3m lang, og først måtte jeg vente lenge før jeg fikk en. Og da var den som kom på 90cm. Tror du jeg gadd å klage? Nei, det gadd jeg ikke. Tror du jeg kjøper noe fra kinesiske ebay-butikker nå? Nei, det gjør jeg ikke. Stoler ikke på dem. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg har esken til sandisk CF extrem pro 16gb og et micro ultrsSDHC 32gb begge er produsert i Kina "står på innpakningen". Jeg har kjøpt kortene hos dustin.no siden de er litt billigere. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 hmmm, tror jeg skal gå for 16gb, har jo 8gb fra før av, og synes det blir litt mye med 800kr for 32gb nå, har brukt så mye på foto i det siste Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hvis vi samlet alle som har hatt ett problem med en kjent nettbutikk og det betød at ingen kjøpte noe derfra lenger så hadde vel alle vært nedlagt for lenge siden. Er helt grusomt at sånt kan skje ! Hentet en pakke på posten fra ebay med 2 identiske bestilte produkter i går, pakken inneholdt kun en av to. Har vel to valg enten syte noe jævlig i ett eller helst flere forum og legge meg i fosterstilling å grine, eller anta at de ordner opp. Har bestilt mye fra ebay siste par årene, har vært 3 feil/mangler/problemer som alle har blitt løst. Endret 17. februar 2013 av fo2re 2 Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg har også bestilt mye rart fra ebay de siste åra, når det har vært noe feil så har jeg enten fått penga tilbake uten noe spørsmål, eller ny vare i posten Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hvis noen kan forklare hvorfor sporing som oftest stopper helt opp så fort Norge er innen synsvidde, eller hvorfor Bring er eneste transportør som har som rutine å ikke ringe kunden please let me know... Endret 17. februar 2013 av fo2re Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå