Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Nå har samme person begynt med å komme med gode råd også ....

Har ikke fulgt så mye med her, men hva skjedde med det første bildet som ble sletta egentlig ?

Siden jeg selv legger hodet på hoggestabben ved å legge ut egne bilder så skal man kanskje være veldig forsiktig å kommentere andre sine, men noen ganger på spesielt portretter så går ting over stokk og stein. Tar selv og "herjer" med noen av bildene, men å begynne å omdefinere hvordan ett øyet ser ut har jeg hittils holdt meg langt unna. Det er heller ingenting i veien for å drukne ett bildet i softing bare det ser pent ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har samme person begynt med å komme med gode råd også ....

I den tråden om å stille på bilder. Er det ikke ganske viktig å vite at man har riktig kalibrering på skjermen man bruker? Tenker da på når man stiller bildet etter egen smak, da stiller man vel etter det man ser på skjermen? Jeg kan jo så godt som ingenting om bilderedigering, og vil helst ikke dumme meg ut ved å komme med råd i en slik tråd. Men for min del så ser jeg jo veldig stor forskjell på bilder om jeg har kalibreringen på eller av.

Lenke til kommentar

Noe litt relevant i forhold til det med lysmåling og greier. Jeg har ikke vært flink til å bruke histogrammet men har stort sett fått eksponert bildene nogenlunde riktig likevel. Men i det siste har jeg opplevd at bildene ser mye mørkere ut når jeg får de over på PCen enn hva de ser ut på skjermen på selve kameraet. Forbanna irriterende egentlig, så nå prøver jeg å overeksponere de en smule.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Er det ikke ganske viktig å vite at man har riktig kalibrering på skjermen man bruker?

Er oppskrytt! 99.9% av alle brukerne på internett sitter på ukalibrerte skjermer, som du sitter på en kalibrert skjerm, og har riktige farger, har ikke de andre som ser på bildet ditt det.. Derimot skal du levere et profesjonelt produkt til en kunde og dette skal brukes til print eller store boards er kalibrering viktig.. :)

Lenke til kommentar

Er oppskrytt! 99.9% av alle brukerne på internett sitter på ukalibrerte skjermer, som du sitter på en kalibrert skjerm, og har riktige farger, har ikke de andre som ser på bildet ditt det.. Derimot skal du levere et profesjonelt produkt til en kunde og dette skal brukes til print eller store boards er kalibrering viktig.. :)

Joda, den er grei. Men tenkte litt om den tråden der brukeren syns at bildene er for lyse (eller var det mørke?). Og spør om over-/undereksponering. Er det ikke da viktig å vite om det man ser på skjermen er korrekt? Eller er det da histogrammet kommer til sin rett i bildebehandlingen?

--

Ser at det ikke kommer helt klart frem det jeg spør om. La oss si det sånn: Bildet jeg ser på skjermen er for lyst. Så for å kompansere for det så undereksponerer jeg når jeg fotograferer. Eller motsatt. Det jeg ser på skjermen er for mørkt, og jeg overeksponerer for å kompansere. Det blir jo feil, blir det ikke? Kameraet eksponerer kanskje riktig mens jeg syns det ser for lyst/mørkt ut. Altså, blir det ikke helt feil å forandre eksponeringen før man vet om det man ser på skjermen etterpå er riktig eller galt?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Joda, den er grei. Men tenkte litt om den tråden der brukeren syns at bildene er for lyse (eller var det mørke?). Og spør om over-/undereksponering. Er det ikke da viktig å vite om det man ser på skjermen er korrekt? Eller er det da histogrammet kommer til sin rett i bildebehandlingen?

--

Ser at det ikke kommer helt klart frem det jeg spør om. La oss si det sånn: Bildet jeg ser på skjermen er for lyst. Så for å kompansere for det så undereksponerer jeg når jeg fotograferer. Eller motsatt. Det jeg ser på skjermen er for mørkt, og jeg overeksponerer for å kompansere. Det blir jo feil, blir det ikke? Kameraet eksponerer kanskje riktig mens jeg syns det ser for lyst/mørkt ut. Altså, blir det ikke helt feil å forandre eksponeringen før man vet om det man ser på skjermen etterpå er riktig eller galt?

Hva med å justere lysstyrken og kontrasten på kameraskjermen? Slik at det matcher virkeligheten eller sammenfaller mere med dataskjermen din? Hvis du under/overeksponerer bildet basert på en feilinnstilt skjerm.. da vil du jo få et bilde som er feileksponert! :)

Lenke til kommentar

Hva med å justere lysstyrken og kontrasten på kameraskjermen? Slik at det matcher virkeligheten eller sammenfaller mere med dataskjermen din? Hvis du under/overeksponerer bildet basert på en feilinnstilt skjerm.. da vil du jo få et bilde som er feileksponert! :)

. Mitt poeng er altså at det er fullstendig ubrukelig å sitte å vurdere om et bilde er for lyst eller mørkt på datamaskinen om en ikke først vet om det en ser på datamaskinen er riktig. Derav kalibrering. Om man spør 10 stk med forskjellige skjermer som viser bildet forskjellig om noe er for lyst eller mørkt, så kan man ikke stole på noen av svarene. Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

. Mitt poeng er altså at det er fullstendig ubrukelig å sitte å vurdere om et bilde er for lyst eller mørkt på datamaskinen om en ikke først vet om det en ser på datamaskinen er riktig. Derav kalibrering. Om man spør 10 stk med forskjellige skjermer som viser bildet forskjellig om noe er for lyst eller mørkt, så kan man ikke stole på noen av svarene.

Ditto angående farger. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

. Mitt poeng er altså at det er fullstendig ubrukelig å sitte å vurdere om et bilde er for lyst eller mørkt på datamaskinen om en ikke først vet om det en ser på datamaskinen er riktig. Derav kalibrering. Om man spør 10 stk med forskjellige skjermer som viser bildet forskjellig om noe er for lyst eller mørkt, så kan man ikke stole på noen av svarene.

Er det histogrammet som definerer et perfekt bilde? Hva om du vil ha dette helt over til venstre eller over til høyre i histogrammet? Det er jo din kunstneriskere tolkning som sier hvordan bildet ditt skal være, og ikke hvordan det ser ut på min skjerm eller på histogrammet i kameraet! Det samme med farger, du kan jo velge ingen farger eller å overdrive disse noe hinsides.. det har jo jo noe med hvordan du vil at bildet ditt skal fremstå, etter dine preferanser, uttrykksmåte og din dagsform..!

Det finnes ingen internasjonal komite som definerer et riktig histogram eller visuelt utrykk iht fargevalg på et bilde!!! :) Så ikke heng deg opp i tekniske detaljer, lag heller bilder som gjenspeiler deg og ditt utrykk, og ikke hva som histogrammet sier er «perfekt». :)

Lenke til kommentar

Er det histogrammet som definerer et perfekt bilde?

Kanksje litt sterkt sagt; histogrammet forteller bare noe om hvordan eksponeringen er . Så jeg synes det er et nyttig verktøy for å treffe eksponeringen best mulig; slik at jeg har best mulig råmateriale før jeg gjør noe med bildet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kanksje litt sterkt sagt; histogrammet forteller bare noe om hvordan eksponeringen er . Så jeg synes det er et nyttig verktøy for å treffe eksponeringen best mulig; slik at jeg har best mulig råmateriale før jeg gjør noe med bildet.

Joa.. det er det riktige det. Men definerer det perfekte bildet? Hva om du ute på location vil ha histogrammet helt over på høyre side, eller på den venstre siden for den saksskyld? Det er jo du som definerer hva som er ditt bilde og uttrykksform, og ikke histogrammet.. :)

Lenke til kommentar

Joa.. det er det riktige det. Men definerer det perfekte bildet? Hva om du ute på location vil ha histogrammet helt over på høyre side, eller på den venstre siden for den saksskyld? Det er jo du som definerer hva som er ditt bilde og uttrykksform, og ikke histogrammet.. :)

Histogrammet forteller ikke uttrykket i bildet, men det forteller deg premissene for råmaterialet du kan lage uttrykket med. Skyter du på ISO 100 og legger histogrammet så langt som mulig til høyre uten å brenne ut noe, så vil du også dermed ha mer detaljer i skyggene, og derfor mye mer muligheter i etterbehandlingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...