Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fikk den følelsen da jeg postet i tråden, og så de svarene i fra brukeren! :) Og mener å ha sett dette hos denne brukeren og hans likesinnede i fra digit.no. Antydning til kritikk, på noe som er lagt ut til kritikk blir fort slettet. Og jeg er faktisk imponert over at bildet fikk ligge såpass lenge ut som det gjorde altså..

 

Og hva han mener han med at kritikken skulle postes andre plasser enn under hans bilde i bildekritikken skjønner jeg ikke.. :) Som det har blitt påpekt tidligere.. han var nok ute etter skryt etter denne shooten sin, han var nok veldig fornøyd med selve fotograferingen og etterbehandlingen av bildet.. :)

 

 

Der er vanlig det ja, og slette bilder som andre gir negativ kritikk om.

Dette kunne "brukeren" unngått ved og skrive under bilde hvilken type kritikk han ønsker, spesielt viktig nå som de forskjellige kritikkgruppene er borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Da er bilde nr.2 av Monika ute i bildekritikken ute: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1490644

 

Denne gangen er resultatet bedre, men nå er det noe galt med tennene, se på bildet i 100% forstørrelse så ser dere hva jeg mener. Fremdeles er det noe «rart» med øynene hennes, de er iallefall ikke i fokus, samt en overdrevet bruk av beautyretouch i ansiktet hennes..

 

Og før noen kommenterer at jeg sier noe her.. så er dette etter ønsket til brukeren.. han vil jo ikke ha kritikken i bildekritikken under sitt eget bilde.. :p Og er man uenig her også.. så blir nok dette bildet slettet også!

 

:)

Lenke til kommentar
Takk for den simen, la inn og studerte kartet. Vil denne sees som et stjerneskudd, eller på bilder som et "stjernespor" som blir trekt lenger enn de vanlige stjernene? Får se om man klarer å ta en tur ut, værmeldinga er ikke så værst egentlig. Lettskyet.

Asteroiden blir ikke synlig for det blotte øyet. Den vil være en liten lysende prikk i rettlinjet bevegelse, sett i kikkert/teleobjektiv/etc. Den har ingen hale eller halo.

 

Men det kan lønne seg å være ute med kamera i kveld. Basert på det som skjedde i Russland i morges er det en viss risiko for at vi får se flere meteoritter. Følgesteiner til den store asterioden kan treffe atmosfæren. Statistisk er det større sannsynlighet for mindre meteoritter enn den i Rusland, men slumper det virkelig til kan det hende vi får se en ennå større. Har man superflaks kan det bli århundrets råeste meteorittbilde.

 

Om ikke det var nok så er det meldt godt nordlys i kveld også. (Det kan dessverre få den store astroiden til å drukne i nordlyset)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. På den måten får jeg fortsatt beholde orginalfilen, men sitter igjen med en egen versjon i tiff som jeg kan bruke i alle andre applikasjoner senere.

Og alle justeringer deles vel opp i tabs i SilverEfex2 også?

Jeg synes det er et stort problem, eller i hvertall veldig upraktisk, å måtte hoppe fra et program til et annet, og så tilbake igjen.

 

Aftershot støtter versjoner, så det er ikke noe problem. Ved å gå innom tiff eller psd, så får du en stor fil som tar mye plass, og som egentlig burde være unødvendig.

 

Det hjelper ikke at Silver Efex 2 er delt opp i tabber; når ikke LR er det. Kritikken var rettet mot LR ...

 

Mitt poeng er at plugins er integrert i Aftershot; det er det ikke i LR. Og det er en stor svakhet i mine øyne.

 

Med integrert, så betyr det at plugin-en dukker opp i programmets justeringspaneler, og endringene lagres i samme XMP fil som de andre justeringene. I Aftershot, så kan jeg justere litt på bildet, aktivere plugin-en og gjøre noe der, for så å gå tilbake til f.eks. tonekurven før jeg fortsetter med pluginsjusteringene. Det er ikke like enkelt med plugin-akritekturen til LR.

 

Men som så mye annet, man må ha brukt det en stund for å skjønne hvor genialt det er ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et stort problem, eller i hvertall veldig upraktisk, å måtte hoppe fra et program til et annet, og så tilbake igjen.

 

Aftershot støtter versjoner, så det er ikke noe problem. Ved å gå innom tiff eller psd, så får du en stor fil som tar mye plass, og som egentlig burde være unødvendig.

 

Det hjelper ikke at Silver Efex 2 er delt opp i tabber; når ikke LR er det. Kritikken var rettet mot LR ...

 

Mitt poeng er at plugins er integrert i Aftershot; det er det ikke i LR. Og det er en stor svakhet i mine øyne.

 

Med integrert, så betyr det at plugin-en dukker opp i programmets justeringspaneler, og endringene lagres i samme XMP fil som de andre justeringene. I Aftershot, så kan jeg justere litt på bildet, aktivere plugin-en og gjøre noe der, for så å gå tilbake til f.eks. tonekurven før jeg fortsetter med pluginsjusteringene. Det er ikke like enkelt med plugin-akritekturen til LR.

 

Men som så mye annet, man må ha brukt det en stund for å skjønne hvor genialt det er ;)

Jaja, smak og behag da! En og annen TIFF fil synes jeg ikke gjør så mye. Det aller meste gjør jeg uansett i LR og er ikke så altfor ofte jeg finpusser i f.eks. Photoshop. Når det er sagt fungerer også pluginen i Photoshop, så hvis man bruker alle 3 sammen synes jeg det er helt glimrende. TIFF filene blir sjeldent såååå store at det er noe problem for meg, selv med liten harddisk.

Jeg synes ikke løsningen i LR er så dårlig. Det er riktignok ikke i 'taber', men det er ett valg for auto-collapse av menyene sånn at kun den du vil ha er 'åpen'. Husker ikke helt navnene i farta.

Lenke til kommentar

Innebilder med kunstig belysning tror jeg blir bedre i 25fps enn 24fps. Sistnevnte er for å skape en gammel film-følelse.

 

Grattis med nytt kamera. Har du solgt din gamle 5D?

Gamle glødelamper flimrer på 100 Hz, det samme gjør lysrør med reaktorer. Da er det alltid best å bruke et tall som går opp, for eksempel 25 eller 50 FPS. Det samme gjelder hvis du skal filme en TV.

 

Nå er 24 så nært 25 at man ikke får noen flimring, men veldig sakte variasjoner i lysstyrke som ikke er synlige, men de kan skape problemer i klipping. Filming på 30 eller 60 FPS kan gi flimring.

Lenke til kommentar

24 bps og 100 Hz lys gir 4 Hz variasjoner i lysintensitet i opptaket. Jeg tipper det kan bli vel så plagsomt som 30 bps.

Du har helt rett. Jeg tenkte nok i sekunder istedet for oppdateringer.

 

Jeg har filmet mye i det siste med 25fps, hvor jeg har satt lukkertiden manuelt til 1/50. Jeg synes det gir en veldig god og filmatisk flyt i bildene.

Det er det forholdet mellom fps og lukkertid som blir regnet som best når det gjelder å gi god flyt og skarphet så det er perfekt i de fleste tilfeller.
Lenke til kommentar

Natur og foto er nok et bra magasin. Sikkert det beste på markedet om naturfoto.

 

Har abbonert siden det kom ut første gang. For min del var det: Først var det "jippi", skikkelig bra, man koste seg og leste/studerte bilder. Så ble det litt "tja..", bladde raskt gjennom bladet, til slutt har jeg ikke revet plasten av de tre siste utgavene, og gadd ikke betale abbonementet for inneværende år. Så nå er jeg ikke lenger abbonent.

Lenke til kommentar

Hva er det med media og det å beskrive størrelsen på ting? Fotballbaner og hangarskip er vel brukt flittig på areal. Nå er det den asteroiden. Og nå, for første gang, ser jeg at dem bruker svømmebasseng.

:hm:

Da er mitt spørsmål. Tenker de på et svømmebasseng med olympiske mål, eller et sånt lite et som man har i syden der de minste ungene plasker i ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...