Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har ikke testet Perfect B&W selv, så der kan jeg ikke uttale meg.

Personlig likte jeg ikke så godt de presets'ene som fulgte med SilverEfex, det jeg gjorde var å ta en av de jeg syntes så best ut og begynte å tweake den - det ga fort resultater. Har stort sett 3 presets jeg bruker som jeg tweaker litt på per bilde. Jeg tror alle bildene jeg har lagt ut i S/H utfordringen er konvertert i Silver Efex 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke i kveld den der "nært jorda"-greia skal passere?

Det stemmer. De sa på radioen at meteoritten(e) som regnet over Uralfjellene sannsynligvis har en sammenheng med den store 2012DA14. Den store som er på størrelse med en boligblokk har sannsynligvis med seg en "sky" av småsteiner.

 

Her i landet skal 2012DA14 komme over horisonten i øst kl 20.40 i kveld og stige ganske rett oppover mot senit. Både lysstyrken og hastigheten er avtagende sett fra jorda (den fjerner seg fra oss). Kl 20.40 er den for svak til å se med det blotte øye, men den skal gå an å se med kikkert om man sikter mot øst. Kl 22.30 skal den passere gjennom midten av karlsvogna, men da er den 6 ganger svakere enn kl 20.40. Norsk Astronomisk selskap har gode kart over hvor på himmelen man skal lete.

Lenke til kommentar

Det stemmer. De sa på radioen at meteoritten(e) som regnet over Uralfjellene sannsynligvis har en sammenheng med den store 2012DA14. Den store som er på størrelse med en boligblokk har sannsynligvis med seg en "sky" av småsteiner.

 

Her i landet skal 2012DA14 komme over horisonten i øst kl 20.40 i kveld og stige ganske rett oppover mot senit. Både lysstyrken og hastigheten er avtagende sett fra jorda (den fjerner seg fra oss). Kl 20.40 er den for svak til å se med det blotte øye, men den skal gå an å se med kikkert om man sikter mot øst. Kl 22.30 skal den passere gjennom midten av karlsvogna, men da er den 6 ganger svakere enn kl 20.40. Norsk Astronomisk selskap har gode kart over hvor på himmelen man skal lete.

Tro om de kartene og tidspunktene stemmer for oss her i Øst-Finnmark? Vi er jo ganske mye mer øst enn resten av landet. Mener å ha lest en gang at vi egentlig er på "finsk tid" her, altså en time foran "øst-landet" mtp klokka og dagslyset.
Lenke til kommentar

Tro om de kartene og tidspunktene stemmer for oss her i Øst-Finnmark? Vi er jo ganske mye mer øst enn resten av landet. Mener å ha lest en gang at vi egentlig er på "finsk tid" her, altså en time foran "øst-landet" mtp klokka og dagslyset.

Tror nok du kan tenke finsk tid i forhold til slike ting, ja.

Lenke til kommentar

pybalto: Gå inn på denne siden - Configuration - Select from map, velg nøyaktig sted i Øst-Finnmark og deretter tilbake til hovedsiden og trykk "updated Click here for a sky chart and table of positions for your location."

 

Tidspunktene er norsk offisiell vintertid, ikke basert på reell soloppgang/nedgang eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Takk for den simen, la inn og studerte kartet. Vil denne sees som et stjerneskudd, eller på bilder som et "stjernespor" som blir trekt lenger enn de vanlige stjernene? Får se om man klarer å ta en tur ut, værmeldinga er ikke så værst egentlig. Lettskyet.

 

Det var en fantastisk flott måne i går før den gikk nedenfor horisonten i vest, nordlys og stjerneklart var det. Sto å kikka på den fra et mørkt rom og tenkte da litt på å dra ut i kveld mtp å prøve å ta bilder av den. Orket ikke begynne med kamera, masse gatelys osv i den retningen, og om man hadde stressa ut hadde den vært nede før man kom seg noe sted.

Lenke til kommentar

Apropos plugins. Der suger LR big-f*cing-time i forhold til Bibble/Aftershot. Der integreres pliugin-ene i programmet, og man slipper 2 ting: 1) gå ut i et eget program og 2) endringene lagres i XMP filen istedet i en tiff/psd fil. Dvs. #2 gjelder kun for Silver Efex2. OnOne Perfect B&W sine endringer legges i XMP filen og består av LR/ACR justeringer. Kudos.Bummer.

 

Så Perfect B&W ser ut som en vinner for meg ... edit: den gang ei ... Litt mer research, så går også denne via en ekstern fil - psd denne gangen. Men synderen er egentlig LR, som mangler en ekte plugin-arkitektur. Perfect B&W passer meg allikevel bedre enn Silver Efex ut ifra foreløpige studier.

 

Som også viser en annen positiv side med Aftershot. Alle justeringene deles opp i tabs (som ACR); noe som er veldig greit med skjermoplløsning lavere enn en standard 30" ...

Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. På den måten får jeg fortsatt beholde orginalfilen, men sitter igjen med en egen versjon i tiff som jeg kan bruke i alle andre applikasjoner senere.

Og alle justeringer deles vel opp i tabs i SilverEfex2 også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Synsk, du!!

(Likte spesielt at fotografen mente det skulle debatteres i forumet og ikke under hans bilde..)

 

Fikk den følelsen da jeg postet i tråden, og så de svarene i fra brukeren! :) Og mener å ha sett dette hos denne brukeren og hans likesinnede i fra digit.no. Antydning til kritikk, på noe som er lagt ut til kritikk blir fort slettet. Og jeg er faktisk imponert over at bildet fikk ligge såpass lenge ut som det gjorde altså..

 

Og hva han mener han med at kritikken skulle postes andre plasser enn under hans bilde i bildekritikken skjønner jeg ikke.. :) Som det har blitt påpekt tidligere.. han var nok ute etter skryt etter denne shooten sin, han var nok veldig fornøyd med selve fotograferingen og etterbehandlingen av bildet.. :)

 

Men det er tragisk at man sletter bildet (som vanlig) når det går den andre veien enn hva man hadde forventet. Håper bare at dette ikke var en betalende kunde altså.. :)

 

Bildet finner man fremdeles her: https://engan.foto.no/

Lenke til kommentar

Du må ikke tro på alt du leser. FB har en grunn for å ha disse reglene og det er ikke for å bruke eller selge bildene dine.

Nei vet det, men er vell en grunn for fotografer ikke deler bilder der... yust say'n..

 

 

Forøvrig er en liten astroide som kommer nært jorden kveld for de som vil ta et glimt evnt ta et bilde av den.

 

2012 DA14 vil være nærmest oss kl. 20.26 denne kvelden og vil da nesten være synlig med det blotte øye. Hvert minutt forflytter den seg like mye som to månediametre. Den minste avstanden vil være omkring 27 700 kilometer. Asteroiden vil komme sydfra, og rett etter at den er nærmest oss vil den forsvinne inn i jordskyggen i 18 minutter.

 

Mer info her.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...