Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville byttet programvare hvis du helst ønsker å kun kjøre Linux. Enten det eller kjøre Win i en VM, med de problemer det evt. fører med seg. Er det ikke Corel Aftershot det heter? Ganske OK vel?

Edit: Tror hvis du skal vente på støtte for Adobe Software i Linux bør du være forberedt på å vente en stund.

Går greit å kjøre dual egentlig. Ja vet, det kan nokk ta sin tid før det skjer, hvist i det hele tatt det skjer.

Lenke til kommentar

Jepp, dvs. jeg kjører det i Linux Mint 13 xfce, som er basert på Ubuntu 12.04, men som bruker xfce som skrivebordsmiljø, som er vesentlig raskere enn Gnome på min 12" ultraportable.

La det inn mest for å teste om det funker, og det gjør det stort sett, ytelsen er grei nok (maskinen er uansett av den strømgjerrige sorten, så ikke sikkert det hadde vært raskere i Windows), hender det kræsjer en sjelden gang, men det er bare å starte det igjen, endringer man gjør i bildene blir jo lagret fortløpende uansett.

Jeg fulgte denne guiden for å legge det inn, anbefaler å lese hele tråden før du begynner, det gjorde ikke jeg, og det kommer noen ganske nyttige tips på side 2, bla. å begynne med å kompilere siste versjon av Wine fremfor å bruke den som ligger i repo'et til Ubuntu, den siste Wine-versjonen fikser en del av småtingene som ikke er helt perfekt i den versjonen jeg bruker (gadd ikke å begynne på nytt etter jeg hadde fått det til å fungere).

Ah nice takker, skal teste ut dette å se. Så lenge fungerer er det ikke problemos egentlig. :)

Lenke til kommentar

Jepp, dvs. jeg kjører det i Linux Mint 13 xfce, som er basert på Ubuntu 12.04, men som bruker xfce som skrivebordsmiljø, som er vesentlig raskere enn Gnome på min 12" ultraportable.

La det inn mest for å teste om det funker, og det gjør det stort sett, ytelsen er grei nok (maskinen er uansett av den strømgjerrige sorten, så ikke sikkert det hadde vært raskere i Windows), hender det kræsjer en sjelden gang, men det er bare å starte det igjen, endringer man gjør i bildene blir jo lagret fortløpende uansett.

Jeg fulgte denne guiden for å legge det inn, anbefaler å lese hele tråden før du begynner, det gjorde ikke jeg, og det kommer noen ganske nyttige tips på side 2, bla. å begynne med å kompilere siste versjon av Wine fremfor å bruke den som ligger i repo'et til Ubuntu, den siste Wine-versjonen fikser en del av småtingene som ikke er helt perfekt i den versjonen jeg bruker (gadd ikke å begynne på nytt etter jeg hadde fått det til å fungere).

Ett par skjermbilder (trykk for stor størrelse):

Interessant, men jeg kan på en måte se for meg at det ikke er noe jeg hadde 'orket' over lengre tid.

Selv har jeg Mint14 installert, og repoet har Wine versjon wine (1.4.1-0ubuntu1 Ubuntu:12.10/quantal [amd64]), så det bør bare være å kjøre på (guiden er noen år gammel og tar for seg en eldre versjon). mulig Ubuntu 12.04 fortsatt har gammel 1.3.

Repo list for Wine kan finnes her: link

Lenke til kommentar

Har knapt slettet et eneste bilde de siste årene. Mye søppel, men det er tidkrevende å slette bilder fordi jeg må dobbelt og trippeltsjekke at jeg ikke sletter noe galt. Gir derimot alle bilder som er verdt å se på igjen minst én stjerne i Lightroom når jeg blar gjennom etter importering. Mye raskere, slipper all dobbeltsjekkinga. Sliter aldri med at det er mange bilder, har alltid på stjernefilteret når jeg blar gjennom bildene mine.

Lenke til kommentar

Fant nettopp en artig måte å sjekke om bildene dine har blitt misbrukt på nett. Jeg googler mitt eget navn, ser på bildene mine som jeg får opp, og for å sjekke et bilde så velger jeg det, trykker "flere størrelser", og der kan du typisk se en rekke andre størrelser, fra andre nettsider som har publisert bildet. Får slett ikke opp alle, men noen.

Ett av bildene mine ligger høyt opp hos google når du søker på "Waiting" på bildesøket (får endel treff på det når jeg sjekker google analytics), og dette bildet fant jeg igjen på ni andre sider. Noen hadde til og med vannmerket det som sitt eget(!), og mesteparten av sidene er bruker et annet alfabet enn oss...

Google-søket med sidene som har kopiert bildet rundt om i verden.

Bloggen som har linket tilbake er helt grei, og pinterest-lookalikesiden bryr jeg meg heller ikke med, men sidene som ser ut som bedriftssider får jeg lyst til å gjøre noe med.

EDIT: Det later til at det er én side som har kopiert bildet og lagt på sin logo (http://photo.poco.cn/), også har bildet blitt en del av en "fem steg til bedre bilder guide", som flere har kopiert fra side til side. Lurer på om denne siden gir det ut som "gratis stockphoto", eller noe i den duren, eller hva de nå enn gjør.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...