tomsi42 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Er fornøyd med det ja Men har blitt veldig lite foto nå i vinter dessverre. Er ikke den flinkeste til å komme meg ut når det er kaldt. Kanksje dette er et spark i baken? Skal innrømme at jeg er ikke glad i kulde jeg heller; ihvertfall ikke når det er under -10 kalde. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Kanksje dette er et spark i baken? Skal innrømme at jeg er ikke glad i kulde jeg heller; ihvertfall ikke når det er under -10 kalde. Ja, tenkte å bli med på den. Har jo vært jevnt rundt -20 her siden starten av desember, men nå er det faktisk bare noen få minus ute. Holder det seg slik til helgen kan det bli noe da forhåpentligvis. Februar er jo den måneden etter min erfaring som har de kaldeste enkeltdagene, så at det sniker seg under -30 her i løpet av noen uker er ikke umulig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg har lyst på nytt objektiv til bursdagen min i mars. Sitter og kikker på Samyang 14mm/2.8 og 8mm/3.5 Hva ville dere valgt? (Jeg har strengt tatt ikke "bruk" for noen av dem.) Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg hadde gått for 14mm. Jeg skyter stort sett aldri så vidt selv, men jeg mener at det er mer nytte i en 14mm/vidvinkel enn en fisheye. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Spørs hvilken brikkestørrelse og objektiver du har fra før. Jeg burde sikkert fått det med meg, men husker ikke hva du har slags utstyr L4r5. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Spørs hvilken brikkestørrelse og objektiver du har fra før. Jeg burde sikkert fått det med meg, men husker ikke hva du har slags utstyr L4r5. Kommer til å bli brukt på D80 og D7000.Frister med noe så vidt som 8mm, men frister også med f/2.8. Vi har strengt tatt en Tamron 11-18 f/4.5-5.6 (kjøpt fra Psilocybe faktisk) i husholdningen, men føler meg ikke videre imponert av den. Så kjøper jeg 14mm-eren så er det jo innenfor brennvidden jeg allerede har, men med mye bedre lysegenskaper. En 85mm f/1.8 er også noe som frister. Choices, choices. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 hmm har vurdert å kjøpe en fast lyssterk vidvinkel til 5Den for hverdags- og løpe-rundt-bruk..Har sett litt på 28mm f1.8, men er sykt usikker! Kom over en 24mm f1.4L (mk1) på nettet i helgen, kostet litt mer enn en ny 28mm, men er nok bedre på mange måter. Sendte mail til selger, men den var akkurat solgt.. nå vet jeg ikke om jeg er glad for det eller skuffet, for jeg trenger det jo bokstavlig talt ikke... Men noen ganger "Må" man bare Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 En 85mm f/1.8 er også noe som frister. Choices, choices. Hvis du ikke har noe lignende i husholdningen fra før (50/1,8 etc), ville jeg antagelig prioritert i denne rekkefølgen om jeg var deg: 85/1,8 8/3,5 14/2,8 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Sigma kommer med en ny 30mm f/1.4 snart, med usb-tilkobling og Canon annonserte 4 nye powershot kameraer i dag, Canon er vel oppi 9 nye kompaktkameraer allerede nå i år hvis jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Canon er vel oppi 9 nye kompaktkameraer allerede nå i år hvis jeg ikke husker feil Og åtte av de er såpass uinteressante at ingen hadde merket noe om de hadde latt være. Endret 29. januar 2013 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Vet ikke om jeg liker at CPU-en og RAM-en jeg kjøpte i november 2011 koster MER i dag. Betalte 809kr for 16GB RAM og 1549 kr for i5-2500K CPU. Nuvel, på tide å handle inn harddisker. Har slått over fra Ch til S, men det går unna allikevel. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Mitt nye favorittband: The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble og skiva "From The Stairwell" (Spotify). Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 For ei stund tilbake kjøpte meg ekstra lader til macbook, idag jobber jeg i Oslo og begger ligger på kontor i Lillestrøm... "3:05 til tom" er som stempel på hvor lenge jeg har igjen å leve idag :S Lenke til kommentar
tow Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 For ei stund tilbake kjøpte meg ekstra lader til macbook, idag jobber jeg i Oslo og begger ligger på kontor i Lillestrøm... "3:05 til tom" er som stempel på hvor lenge jeg har igjen å leve idag :S -og her sitter du og leser på Akam Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 -og her sitter du og leser på Akam Klart det er must-do 2 Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Da er Nikkor 24-70 i hus. Gleder meg til å få testa hvordan den yter, men de første testene ser bra ut. Skal skyte en konsert i morgen, regner med det blir den store testen med komboen D700 og 24-70 for min del. 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Apropos rensing av sensor - Det er noen inne hos Aftenposten som også burde ta en slik en (screendump av aftenposten.no for kort tid siden) 2 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hva som er "sprøyt" med den dersom den fungerer? :-) Fokus-justering sammen med hvitbalansen er like idiotiske tema der litt små crazy nerder vil overbevise at man trenger helt unikt ark som er printet på et magisk skriver i ett rom på månen for å gi deg "den perfekte" hvitbalansen eller at man trenger utstyr for 100k for å justere kamera til 7k. Jeg har justert fokus på et låne D800 3-4min før direkte sending av Skal vi danse på ISO 3200, fra tribunen og håndholdt. Fungerte helt greit, justerte for det avviket som var der og leverte skarpe bilder. Perfekt ble det ikke, men mye bedre enn det var. Manuell justering gjør også jobben og man kommer nærmere. Men følger man metodisk samme fremgangsmåte som de autoriserte verkstedene benytter (Interfoto) så treffer man med stor sannsynlighet nærmere enn med den fullstendig manuelle metoden. Uansett så er fokus mye prosessering, algoritmer og tolkninger basert på diverse parameter i kamera, og i den virkelige verden har man ikke målskiver med perfekte kontraster. Man fikk skarpe bilder før fokustuning var en mulighet også; så ingen grunn å overdramatisere viktigheten. MEN metoden beskrevet tidligere her har jeg prøvd; den ga i det minste for meg ikke korrekte resultat vs målskive og sensor i plan. Differansen var ganske stor faktisk. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Manuell justering gjør også jobben og man kommer nærmere. Men følger man metodisk samme fremgangsmåte som de autoriserte verkstedene benytter (Interfoto) så treffer man med stor sannsynlighet nærmere enn med den fullstendig manuelle metoden. Uansett så er fokus mye prosessering, algoritmer og tolkninger basert på diverse parameter i kamera, og i den virkelige verden har man ikke målskiver med perfekte kontraster. Man fikk skarpe bilder før fokustuning var en mulighet også; så ingen grunn å overdramatisere viktigheten. MEN metoden beskrevet tidligere her har jeg prøvd; den ga i det minste for meg ikke korrekte resultat vs målskive og sensor i plan. Differansen var ganske stor faktisk. Nå fikk jeg sterk beskjed om å unngå å diskutere slike ting med deg - så vi kan nok være enig i å være uenig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Da har jeg fått et bilde som upcoming & tilslutt popular på 500px. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå