Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanksje dette er et spark i baken? Skal innrømme at jeg er ikke glad i kulde jeg heller; ihvertfall ikke når det er under -10 kalde.

Ja, tenkte å bli med på den. Har jo vært jevnt rundt -20 her siden starten av desember, men nå er det faktisk bare noen få minus ute. Holder det seg slik til helgen kan det bli noe da forhåpentligvis.

Februar er jo den måneden etter min erfaring som har de kaldeste enkeltdagene, så at det sniker seg under -30 her i løpet av noen uker er ikke umulig.

Lenke til kommentar

Spørs hvilken brikkestørrelse og objektiver du har fra før. Jeg burde sikkert fått det med meg, men husker ikke hva du har slags utstyr L4r5.

Kommer til å bli brukt på D80 og D7000.

Frister med noe så vidt som 8mm, men frister også med f/2.8.

Vi har strengt tatt en Tamron 11-18 f/4.5-5.6 (kjøpt fra Psilocybe faktisk) i husholdningen, men føler meg ikke videre imponert av den. Så kjøper jeg 14mm-eren så er det jo innenfor brennvidden jeg allerede har, men med mye bedre lysegenskaper.

En 85mm f/1.8 er også noe som frister. Choices, choices.

Lenke til kommentar

hmm har vurdert å kjøpe en fast lyssterk vidvinkel til 5Den for hverdags- og løpe-rundt-bruk..Har sett litt på 28mm f1.8, men er sykt usikker!

Kom over en 24mm f1.4L (mk1) på nettet i helgen, kostet litt mer enn en ny 28mm, men er nok bedre på mange måter. Sendte mail til selger, men den var akkurat solgt.. nå vet jeg ikke om jeg er glad for det eller skuffet, for jeg trenger det jo bokstavlig talt ikke... Men noen ganger "Må" man bare :p

Lenke til kommentar

For ei stund tilbake kjøpte meg ekstra lader til macbook, idag jobber jeg i Oslo og begger ligger på kontor i Lillestrøm... "3:05 til tom" er som stempel på hvor lenge jeg har igjen å leve idag :S

-og her sitter du og leser på Akam :laugh:

Lenke til kommentar

Hva som er "sprøyt" med den dersom den fungerer? :-) Fokus-justering sammen med hvitbalansen er like idiotiske tema der litt små crazy nerder vil overbevise at man trenger helt unikt ark som er printet på et magisk skriver i ett rom på månen for å gi deg "den perfekte" hvitbalansen eller at man trenger utstyr for 100k for å justere kamera til 7k.

Jeg har justert fokus på et låne D800 3-4min før direkte sending av Skal vi danse på ISO 3200, fra tribunen og håndholdt. Fungerte helt greit, justerte for det avviket som var der og leverte skarpe bilder. Perfekt ble det ikke, men mye bedre enn det var.

Manuell justering gjør også jobben og man kommer nærmere. Men følger man metodisk samme fremgangsmåte som de autoriserte verkstedene benytter (Interfoto) så treffer man med stor sannsynlighet nærmere enn med den fullstendig manuelle metoden. Uansett så er fokus mye prosessering, algoritmer og tolkninger basert på diverse parameter i kamera, og i den virkelige verden har man ikke målskiver med perfekte kontraster. Man fikk skarpe bilder før fokustuning var en mulighet også; så ingen grunn å overdramatisere viktigheten.

MEN metoden beskrevet tidligere her har jeg prøvd; den ga i det minste for meg ikke korrekte resultat vs målskive og sensor i plan. Differansen var ganske stor faktisk.

Lenke til kommentar

Manuell justering gjør også jobben og man kommer nærmere. Men følger man metodisk samme fremgangsmåte som de autoriserte verkstedene benytter (Interfoto) så treffer man med stor sannsynlighet nærmere enn med den fullstendig manuelle metoden. Uansett så er fokus mye prosessering, algoritmer og tolkninger basert på diverse parameter i kamera, og i den virkelige verden har man ikke målskiver med perfekte kontraster. Man fikk skarpe bilder før fokustuning var en mulighet også; så ingen grunn å overdramatisere viktigheten.

MEN metoden beskrevet tidligere her har jeg prøvd; den ga i det minste for meg ikke korrekte resultat vs målskive og sensor i plan. Differansen var ganske stor faktisk.

Nå fikk jeg sterk beskjed om å unngå å diskutere slike ting med deg - så vi kan nok være enig i å være uenig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...