Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det hele handler om det fotonerdene kaller “bokeh“. Et ord som har sin opprinnelse fra det japanske ordet “boke” som betyr uskarp. Et ord som rett og slett brukes for å beskrive de uskarpe delene av et fotografi.

Da hadde jeg, i følge linken, relativt rett da? :)

 

Men det er nok rett det Anew sier at det kommer av "punktvise høylys". ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk akkurat kritikk på grunn av at jeg satt i gang en ball vedrørende anbefaling av minnekort og minnekortleser til Nikom D300, og det i en 'Nikon D300 og D3' tråd. Var visstnok helt fjernt! Og det kom fra en bruker som i samme tråd diskuterer frafall av et respektivt forummedlem grunnet dårlig stemning på forumet... Forstå seg på det de som kan!

Ikke ta det personlig!

 

Men når vi snakker om OT og personer som har falt fra; hvor er det blitt av trådstarter egentlig? Har han fått karantene igjen?

Lenke til kommentar
PMnormal var nok ikke den eneste som syns drodling rundt minnekort i den aktuelle tråden var nokså uninteressant, for å si det sånn. ;) Få tråder har vært vanskeligere å holde på sporet enn den, fordi få tråder har vært mer besøkt, og flere ganger har folk (meg selv inkludert) irritert seg over at nybegynnere finner det nødvendig å spørre om objektiver og minnekort i akkurat den tråden. Det blir fryktelig lav "signal to noise rato".

 

Jeg kjøper den! Men for å være litt kverulant, så er det relativt mange ikke-relaterte innlegg i den aktuelle tråden, på lik linje med mange andre tråder. Hvor går grensen?? Og hvem bestemmer hvor grensen settes?? Føler det er litt plassering av "newbies" her. Det må da være lov å oppføre seg hyggelig også på et forum, istedenfor å gå til "offentlige avstraffelser" som enkelte driver med her. For ordens skyld så er mitt personlige synspunkt sendt den det gjelder per PM.

Lenke til kommentar
Så bokeh er når du bruker lav blender åpning, å får bakgrunnen veldig ufokusert mens motivet er skarpt?

Nei, egentlig ikke.

 

Bokeh er hvordan den ufokuserte bakgrunnen ser ut i områdene hvor det er høylys (jeg antar du vet forskjellen på høylys, mellomtoner og skygger). Det brukes vel som oftest stor blenderåpning på bilder hvor man vil ha bokeh'en tydelig frem, men ingen regel uten unntak.

 

Man ser bokeh'en som sirkler i bakgrunnen.

 

Rett, galt, eller helt på villspor??

Lenke til kommentar
Så bokeh er når du bruker lav blender åpning, å får bakgrunnen veldig ufokusert mens motivet er skarpt?

 

Stor blenderåpning med lys som er blurret i bakgrunnen.

Det er blurret lys som gir bokeh, uten det blir det bare ett bilde med liten dybdeskarphet

Så et bilde med bokeh har også stor dybdeskarphet?

Lenke til kommentar
Så bokeh er når du bruker lav blender åpning, å får bakgrunnen veldig ufokusert mens motivet er skarpt?

 

Stor blenderåpning med lys som er blurret i bakgrunnen.

Det er blurret lys som gir bokeh, uten det blir det bare ett bilde med liten dybdeskarphet

Så et bilde med bokeh har også stor dybdeskarphet?

 

Nei.

Ett bilde med bokeh har liten dybdeskarphet og blurret lys i bakgrunnen

...

Lenke til kommentar
verst er disse idiooootene som skriver f2.8 istedenfor f/2.8 DET BLIR JO ET HELT ANNET STYKKE IDIOTEr

 

der føler jeg at kameraprodusentene har mye av skylden da de ikke angir brøktegnet i søkeren.

 

feks. hvis lukkertiden blir angitt til: 30" i søkerbildet,

er da lukkertiden 1/30 sekunder eller 30 sekunder?

 

jaggu ikke rart at en stakkars fotograf blir lettere forvirret innimellom

Lenke til kommentar
der føler jeg at kameraprodusentene har mye av skylden da de ikke angir brøktegnet i søkeren.

 

feks. hvis lukkertiden blir angitt til: 30" i søkerbildet,

er da lukkertiden 1/30 sekunder eller 30 sekunder?

 

jaggu ikke rart at en stakkars fotograf blir lettere forvirret innimellom

 

30" er vel 30 sekunder

Lenke til kommentar

"Blits vs. blitz"-diskusjonen går jo rett og slett på norsk rettskrivning, og jeg er oppgitt over større feil enn dét. Har nok noe med at norsklærere i dag ikke har snøring på orddeling.

 

At folk forveksler linse og objektiv synes jeg er en mye større uvane, og lurer på hvordan den vranglæren har spredd seg. Engelskifiserte Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...