Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Nå er det vel ca 10 % som ikke får sett 3D skikkelig pga synet og det ødelegger hele konseptet. Bortsett fra grusomme tekst som så ut til å flyte foran i bildet så var feks Avatar en rå opplevelse på kino.

Har ikke sett 3D på kino ennå, men kun på opptil 50" flatskjermer. Mulig mine veldig så skjeve hornhinner ikke er så forenelig med 3D? Kanskje verdt et kinobesøk allikevel.... :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ca 10 % som ikke får sett 3D skikkelig pga synet og det ødelegger hele konseptet. Bortsett fra grusomme tekst som så ut til å flyte foran i bildet så var feks Avatar en rå opplevelse på kino.

Nå er jeg i den 10% andelen som ikke får sett 3D skikkelig; men nå er teknikken i minst en av lsøningene såpass god at det går an å se på filmen - det var jo ikke mulig å se på filmen en gang den gang man hadde briller med blått og rødt glass. Men det at man faktsik må bruke briller og det meste av 3D er kun effektmakeri, er nok den største grunnen til at det aldri tok av.

Lenke til kommentar

Lånte bort min D7000 til en som ville sjekke om dette var rett hus for ham. Men den kn@llen har vært innom de fleste menyer og klikket seg gal. :grumpy: Nå har jeg sittet en stund og tilbakestilt det jeg finner, men er usikker på på om jeg har funnet alt. Mon tro om en factory reset er rett vei å gå... :hmm:

 

Mental notat: Neste gang - ha backup av settinger på minnekort!

Lenke til kommentar

Bra vi ikke maler fanden på veggen her da. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av pressebransjen, tvert imot har alle journalister jeg har møtt og jobbet med, vært VELDIG engasjerte i hva de gjør. Senest i dag snakket jeg med Tinna Gudmundsdottir, avdelings- og reportasjeleder for kultur i Dagbladet om denne saken. Ufattelig mange timers jobb som ligger bak artikkelen her, mye graving, reiser til utlandet og funn av dokumenter som både skatt øst, 2 rettsinstanser og påtalemyndighetene ikke var i stand til å finne. Ikke et resultat av latskap.

 

Jeg tror mange blander de mange rollene i medianæringen, det er jo ikke en gravende journalist sin feil at (f.eks) Dagbladets redaktør og eiere velger å ta de tabloide valgene de så ofte gjør. Samtidig mener jeg at mediabransjen er veldig i utakt med sitt publikum, det er en mening jeg har hatt lenge og som utelukkende er basert på hva folk jeg omgås med sier og uttrykker. Samtidig er det mye som tyder på at denne følelsen har god rot i virkeligheten og jeg har ofte lignende diskusjoner som dette med min svoger og min beste venn, som begge har ledende stillinger i mediabransjen.

 

Nylig leste jeg den siste "förtroendebarometern", det er Medieakademin i Sverige som står bak en undersøkelse om svenskers tiltro til samfunnsinstitusjoner, politiske partier, media, varermerker/firmaer, ledere etc. Der avsløres det at svenskers tiltro til journalister som yrkesgruppe er nede i rekordlave 24 %. Til sammenligning: advokater oppnår 57 %, lærere 61 % og sykepleiere som får høyest score på hele 84 %. (kilde)

 

Jeg mener det er naturlig å anta at disse tallene ikke er så langt unna hva nordmenn mener og er ikke det et kraftig varsko så vet ikke jeg.

Endret av Solaar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, spennende og interessant debatt det der.... Må innrømme at jeg ikke kjenner til norske tall der, men hvis det er såpass stor tillitsmangel til norske journalister er det noe som må tas på alvor ja.

 

Media og hva en skal skrive om, hvordan ting skal vinkles \ tabloideres osv er en vanskelig debatt. Selv om mange gjerne blir journalister for å avdekke urettferdige og kritikkverdige forhold i samfunnet, så er ikke dette stoffområder som blir lest mest av publikum. Det er faktisk kjendisstoff som genererer mest klikk på nettet, og når det er det majoriteten av leserne vil ha, så er det naturlig at det blir fokusert endel på dette. I en avis som Dagbladet er tankene at det er kjendis.no og DBTV som kommer til å vokse mest utover, om det går på bekostning av F. eks nyheter gjenstår å se...

Lenke til kommentar

Var med på en håndballkamp i går og tok noen bilder. Når jeg kom hjem var jeg egentlig ikke så veldig fornøyd med bildene, men fikk nå noe ut av det. Men i dag når jeg sjekket andre nettaviser så var de kanskje ikke fullt så ille alikavel når man ser hva nettaviser tillater seg å bruke:

 

http://www.oa.no/spo...icle6433842.ece

 

http://kv.no/sport/v...ammen-1.7715138

 

Mye rart småavisene legger ut av bilder generelt egentlig...

Bra noen aviser fortsatt bruker fotojournalister og/eller egene fotografer, enn bare journalister med kamera.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Jeg er i en periode der jeg MÅ ha noe å gjøre hele tiden, tar en "pause" fra sigarettene.

 

Så nå har jeg lagt blikket på fotoutstyr. Først så jeg på stativet.. nå det vinter-kamolakket (selvfølgelig sånn at jeg enkelt kan rive det av til våren), jeg har kuttet midtstolpen så jeg får stativet lavere "i oppreist posisjon" (det har alltid irritert meg..), jeg har lagd feste til å henge noe under midtstoplen (savnet det en gang det blåste skikkelig) og jeg har lagd snøsko (av noen syltetøyglass-lokk, enkelt og gratis) så stativet ikke synker så j**lig langt ned i snøen.

Så lagde jeg to blitsholdere, av noen skruklemmer jeg hadde liggende, så jeg kan feste blitsene på ting. Også lagde jeg om en koffert (som fulgte med noe billig pusseverktøy) til å romme blitsutstyret, så jeg har en fast plass å legge alt når det ikke er i bruk eller enkelt kan ta alt med meg om jeg har behov for det.

 

Nå kikker jeg på kameraene.. har veldig lyst å gjøre det samme med 5D2'en som jeg gjorde med 7D, legge gummi under blitsskoen så det ikke ruster der. Da blir det og tettere nedover derfra, som en bonus. Så litt gummi ved reimfester og sånt, litt enkelt arbeid. Eller så kan jeg begynne litt med snøskuteren, eller kanskje ta noen bilder. :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...