Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar du mener TB? :)

Ja, hørt mye bra om Synology, uten at jeg har verken synology eller qnap selv.

Hadde det som ett investeringspunkt i fremtiden, men jeg var så heldig å få ett Dell/EMC SAN - helt gratis. Tror det tar en 12-15 SATA disker, så jeg mangler egentlig bare diskene ;) All annen funksjonalitet har jeg en Raspberry PI jeg hadde tenkt til å sette opp.

Alt i alt hadde jeg ikke anbefalt noen andre å gjøre det samme, med mindre de var over gjennomsnittet teknisk kompetente på IT og var klare for å fikse noe hvis det skulle feile.

TB selvsagt; gikk litt raskt i svingene her.

Fordelen med Synology og Qnap er at ting bare fungerer; man trenger ikke bruke tid og energi på konfigurering eller vedlikehold. Den tiden kan man heller bruke til å ta oppdrag og tjene penger. Skal aldri noensinne sette i gang med noe selvbygg på verken lagring/pc eller annet. Tiden er altfor verdifull til å kaste bort på frustrasjoner ;)

Sikkert andre som er medlem av NPS her, noen som vet om de tilbyr kortvarig lån av utstyr? Vurderer å kjøpe nytt objektiv (70-200mm VR 1 -> VR 2), men skulle gjerne ha gjort en egen sammenligning først...

Helt problemfritt; kontakt NPS og jeg er rimelig sikker på at ting ordner seg så lenge NPS har en 70-200 VR 2 tilgjengelig.

Lenke til kommentar

TB selvsagt; gikk litt raskt i svingene her.

Fordelen med Synology og Qnap er at ting bare fungerer; man trenger ikke bruke tid og energi på konfigurering eller vedlikehold. Den tiden kan man heller bruke til å ta oppdrag og tjene penger. Skal aldri noensinne sette i gang med noe selvbygg på verken lagring/pc eller annet. Tiden er altfor verdifull til å kaste bort på frustrasjoner ;)

Derfor du gikk til innkjøp av ny iMac? Det blir et eller annet med et halvspist eple bakpå for meg neste gang også. Fordi det bare funker (bra).

Lenke til kommentar

Derfor du gikk til innkjøp av ny iMac? Det blir et eller annet med et halvspist eple bakpå for meg neste gang også. Fordi det bare funker (bra).

Jeg har vært klar for iMac 27" lenge; men ventet på versjon med USB 3.0. Så kjørte på med maks spesifikasjoner og ren SSD. Ekstremt fornøyd.

Eneste jeg savner med iMac er flere USB porter samt at de ikke burde fjernet Firewire (fås via Thunderbolt, så helt borte er det ikke). Det fungerer ekstremt bra; rå ytelse, rå skjerm og ikke minst... den ser ekstremt bra ut :)

Edit:

Hektet på den gamle Eizo 24" på høykant ved siden av som skjerm 2.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva er det hun skal holde der? Kamera med skjerm som kan snu/vippes?

Har Canon noe slikt fra før, eller er det bare andre som har det?

Canon har vel til og med patent på et eller annet rundt vribar skjerm og var av de første som kom med det (på stillbildekameraer), men de kuttet det på G15 etter at det har vært standard på de fleste G-modellene. Kanskje det kommer en G16 med vridbar skjerm? De mangler også vribar skjerm på high end speilreflekser og på Eos-M.

Lenke til kommentar

Vridbar skjerm skulle vært påbudt :p

Noen fordeler har vridbar skjerm uten tvil; men ulemper også. Generelt skeptisk til alt som påvirker holdbarhet og kvalitet. De jeg har sett med slik skjerm er ikke konstruert bra nok; er jo lov å håpe at noen finner på tankslignende byggekvalitet på en slik konstruksjon også.

Lenke til kommentar

Man behøver ikke og vri på skjermen da, bare og teipe den fast :)

Joda, men alle slike features gir en svakere konstruksjon. Jeg må ha ting som tåler litt bank. Ikke fordi jeg nødvendigvis mishandler utstyr, men det hender at utstyret får litt medfart.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg vridbar skjerm på min 5Dmk2. Man MÅ jo ikke bruke den hele tida, men innimellom kan det være veldig praktisk ift f.eks. fotografering nært bakken, eller høyt opp, også kan man også bare snu skjermen for å beskytte skjermen om man vil legge kameraet på bakken.

Lenke til kommentar

Joda, men alle slike features gir en svakere konstruksjon. Jeg må ha ting som tåler litt bank. Ikke fordi jeg nødvendigvis mishandler utstyr, men det hender at utstyret får litt medfart.

Jeg jobbet i fotobutikk i mange år, og så de mest underlige ting på kamera bli ødelagt.

Men jeg har aldri, noensinne, sett festet til en vridbar skjerm bli ødelagt. Og man har også sikkerheten med at man kan beskytte selve skjermen ved å vri den inn mot kamerahuset ved transport og når man ikke trenger å bruke skjermen. Alt i alt tror jeg holdbarhetsfaktoren går ganske bra opp om kameraet har vridbar skjerm.

Underlig valg av Canon å fjerne den på Powershot G15. Men det var vel for å få kamera en mm eller to mindre.

Lenke til kommentar

Jeg var også sugen på den, men her blir det enten en Mac mini koblet til tv. Og/eller en bærbar sak. Hvis jeg trenger det. Har ikke bestemt meg.

Jeg har vært klar for iMac 27" lenge; men ventet på versjon med USB 3.0. Så kjørte på med maks spesifikasjoner og ren SSD. Ekstremt fornøyd.

Eneste jeg savner med iMac er flere USB porter samt at de ikke burde fjernet Firewire (fås via Thunderbolt, så helt borte er det ikke). Det fungerer ekstremt bra; rå ytelse, rå skjerm og ikke minst... den ser ekstremt bra ut :)

Edit:

Jeg var også sugen på den, men her blir det enten en Mac mini koblet til tv. Og/eller en bærbar sak. Hvis jeg trenger det. Har ikke bestemt meg.

Edit:

Lenke til kommentar

Mac Mini har ikke dedikert GPU; noe som er en smule nedtur selv om Intel sin GPU på prosessoren ikke er så helt ille.

Edit:

Fant en mindre heldig feil i OS X 10.8.2 nettopp. Kopierer man over 100GB fra nettdisk til annen nettdisk så klikker filoverføringen når den kommer til 100GB. Dette minner om bugs jeg har sett i Windows Vista ;) Selv om dette kan være feil på NAS systemet; så mener jeg at jeg har flyttet slike datamengder før uten problem.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Mac Mini har ikke dedikert GPU; noe som er en smule nedtur selv om Intel sin GPU på prosessoren ikke er så helt ille.

Edit:

Fant en mindre heldig feil i OS X 10.8.2 nettopp. Kopierer man over 100GB fra nettdisk til annen nettdisk så klikker filoverføringen når den kommer til 100GB. Dette minner om bugs jeg har sett i Windows Vista ;) Selv om dette kan være feil på NAS systemet; så mener jeg at jeg har flyttet slike datamengder før uten problem.

Er det da SMB eller AFP-protokoll som brukes på disse nettdiskene? Jeg bruker nettdisker mye, hadde vært interessant å finne ut av.

Lenke til kommentar

Er det da SMB eller AFP-protokoll som brukes på disse nettdiskene? Jeg bruker nettdisker mye, hadde vært interessant å finne ut av.

Dette var AFP; men leste et sted at dette hang sammen med oppgradering av OS og noe som da kunne bli defekt på OS X siden knyttet til AFP; så jeg prøvde å installere fra scratch etter å ha formatert system-disken. Overraskende nok ble problemet helt borte, noe som betyr at OS X som legges på under produksjon er oppgradert - som jeg i utgangspunktet hadde 0 tro på.

Lenke til kommentar

Hvordan er det i forhold til Flickr? Legger stort sett mitt ut på flickr, og er vel ganske fornøyd, men hørt mye snakk om 500px. Aldri tatt steget inn dog.

Jeg var ikke no stor-fan av flickr, men det jeg liker med 500px som en tilskuer er at jeg finner ting jeg finner interessant lett og fort på en god måte, finner også nye ting jeg ikke har sett før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...