tow Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg sitter her i tvil om jeg skal gå for en ny A4 printer nå til en tusenlapp, eller om jeg heller skal spare opp til en R2880 (evt. 3000). Sistnevnte er hvertfall mest spennende Det kommer mye an på hvor mye du skal skrive ut: Om du skriver ut mye blir det gjerne kostbart i drift med en billig skriver, skal du skrive ut bare ett ark nå og ett ark da blir den dyre skriveren uforholdsmessig dyr. Fordelen med en rimelig skriver er gjerne at den funker bra på vanlig papir. Har ikke fått R3000 til å skrive tilfredsstillende på vanlig papir, den funker bare med fotopapir, er min erfaring. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Det kommer mye an på hvor mye du skal skrive ut: Om du skriver ut mye blir det gjerne kostbart i drift med en billig skriver, skal du skrive ut bare ett ark nå og ett ark da blir den dyre skriveren uforholdsmessig dyr. Fordelen med en rimelig skriver er gjerne at den funker bra på vanlig papir. Har ikke fått R3000 til å skrive tilfredsstillende på vanlig papir, den funker bare med fotopapir, er min erfaring. Interresant med erfaringer, absolutt. Ja du har så rett i det med driftskostnader. For min del vil det være for å printe på fotopapir, tykt sådan. For vanlig papirutskrifter kan jeg fortsatt bruke alt-i-ett maskina. Det er ikke fordi R3000 og R2880 har to forskjellige svarte at du opplever dette problemet? Slik jeg forstår er det en til matte utskrifter og en til fotoutskrifter - men man kan ikke ha begge i samtidig? Er helt klart en grunn til å legge så mye penger i en printer, og det er gode fotoutskrifter. Jeg vil vel ikke si jeg printer mye, men i perioder går det en del. Lenke til kommentar
tow Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Det er en fotosvart og en mattsvart, i tillegg til de to "lyse" svarte (skjønner ikke hvorfor de ikke kaller dem grå og lys grå). Begge er inne i skriveren bestandig, men den skifter mellom fotosvart og mattsvart når du skifter papirtype. Selve skiftet mellom de to typene tar 10-15 minutter, og maskinen bråker fælt mens den holder på. Spørs om ikke det blir sløst bort litt blekk mens den holder på. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg fikk kjøpt meg Fujifilm XF1 i dag som en sen julegave, og så langt virker det som et herlig kompaktkamera! Morsom liten krabat. Endret 29. desember 2012 av Coffey Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Vil jeg kunne bruke bildene som ligger på nasen på ipadden og bruke AirPlay for å vise de på tyven? Såklart gjør de det, men det koster da virkelig å kjøpe flere også? Jeg ville heller investert i ett godt NAS som kjører RAID som tillater deg å bytte ut diskene med større disker ettersom de blir fulle. Å kjøre flere NAS hjemme er som å be om rot. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Noe nytt på vei ? Endret 28. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hva er det hun skal holde der? Kamera med skjerm som kan snu/vippes? Har Canon noe slikt fra før, eller er det bare andre som har det? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Vil jeg kunne bruke bildene som ligger på nasen på ipadden og bruke AirPlay for å vise de på tyven? Kommer an på hvilke tjenester den aktuelle NAS-boksen støtter. De fleste kommer vel nå med Samba, som lar deg dele filer rimelig sømløst til Windows- og OS X-klienter, og via apper som f.eks.FileExplorer (gratis) skal det være tilgjengelig for iOS-enheter også. Synology skal ha enheter med støtte for Airplay. Ett alternativ til å kjøpe en relativt kostbar NAS-boks om man er sånn middels datakyndig er å sette opp en stasjonær pc som NAS. Blir en del billigere om man skal ha mange disker. Her er ett eksempel på ett oppsett fra Dustin til under 2000 som skal takle opptil 6 harddisker, legger du til noen hundrelapper for ett trådløskort har du den funksjonen også (USB-pennen er for å installere operativsystemet på). Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Trenger jeg da kun harddiskene i tillegg. Hvor datakyndig bør man være? Hvor vanskelig vil dere si at det er? Kommer an på hvilke tjenester den aktuelle NAS-boksen støtter. De fleste kommer vel nå med Samba, som lar deg dele filer rimelig sømløst til Windows- og OS X-klienter, og via apper som f.eks.FileExplorer (gratis) skal det være tilgjengelig for iOS-enheter også. Synology skal ha enheter med støtte for Airplay. Ett alternativ til å kjøpe en relativt kostbar NAS-boks om man er sånn middels datakyndig er å sette opp en stasjonær pc som NAS. Blir en del billigere om man skal ha mange disker. Her er ett eksempel på ett oppsett fra Dustin til under 2000 som skal takle opptil 6 harddisker, legger du til noen hundrelapper for ett trådløskort har du den funksjonen også (USB-pennen er for å installere operativsystemet på). Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Trenger jeg da kun harddiskene i tillegg. Hvor datakyndig bør man være? Hvor vanskelig vil dere si at det er? Jeg ville ikke anbefale dette hvis du ikke har relativt god datakunnskap. Antar det er Linux som er tenkt som OS siden det ikke er satt opp noen pris på det. Kjenner du Linux fra før? Er du villig til å sette deg inn i dette kan det sikkert bli en bra løsning, men hvis du ikke har bygget PC eller kjenner Linux fra før kan det gå mange timers arbeid før du er i mål. Endret 28. desember 2012 av se# Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Hva er det hun skal holde der? Kamera med skjerm som kan snu/vippes? Har Canon noe slikt fra før, eller er det bare andre som har det? Canon hadde engang en TX-1, men det er ingen som vet hva det skal være for noe, det er ikke lenge til CES så det er sikkert en teaser frem til da. Endret 28. desember 2012 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg innehar ikke de kunnskapene. Så det er nok bedre for meg å kjøpe noe ferdig. Grunnen til at jeg vil ha NAS (tror jeg) er at jeg er lei av å sikkerhetskopiere bilder til eksterne harddisker. Det ville vært mye enklere å bare gått inn å hentet det jeg trenger. I tillegg er det vel mulig p speile 2 disker. Slik at man er mer beskyttet for uhell. Det jeg egentlig ønsker er en plass jeg kan lagre bilder, og andre ting. Som jeg da kan hente inn på ipad og bruke på airplay på tven. For å kunne ha tilgang til hele bildesamlingen uten å koble til eksterne harddsiker og enkelt å kunne finne frem bilder. Er det dette jeg ser etter? Jeg spør her fordi jeg føler meg mest hjemme under fotoavdelingen. Og jeg tror at mange av dere har de samme utfordringene som jeg har og har gode løsninger. Jeg har sett meg ut denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764560 Jeg ville ikke anbefale dette hvis du ikke har relativt god datakunnskap. Antar det er Linux som er tenkt som OS siden det ikke er satt opp noen pris på det. Kjenner du Linux fra før? Er du villig til å sette deg inn i dette kan det sikkert bli en bra løsning, men hvis du ikke har bygget PC eller kjenner Linux fra før kan det gå mange timers arbeid før du er i mål. Endret 28. desember 2012 av Panerai Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har sett meg ut denne http://www.komplett....aspx?sku=764560 Jeg har ikke nok kunnskap om Airplay til å kunne si om det at den har Itunes-server betyr at den kan servere innhold over Airplay, men ellers ser den ut til å ha alt annet som trengs (Samba-server viktigst for å dele ting til vanlige datamaskiner). Kjører du 4 disker får du mer lagringsplass, men fortsatt redundans med RAID5 i stedet for speiling. Eks. vil 4stk 3TB-disker gi deg 6TB lagringsplass med speiling (RAID1), men 9TB med RAID5. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Noe nytt på vei ? Ser 2 muligheter, kan være at EOS-M kommer i ny utgave med vridbar skjerm OG autofokus, men mest sannsynlig video kamera da hånda ser snodig ut med ett "vanlig" kamera. Hvis de ikke tar helt av og har satt det prototype røret de viste fram for en tid tilbake i produksjon. Noe som jeg anser som minst sannsynlig da de 2 store typisk nok også er de mest konservative når det kommer til interessante produkter nå om dagen. Endret 29. desember 2012 av fo2re Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Er jeg blind eller ser jeg ingen ping-pong ball på bildet? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg gjetter på at det blir en kombinert pingpong rackert og fotoapparat. Og hvorfor har ingen laget dette før?? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Vil jeg kunne bruke bildene som ligger på nasen på ipadden og bruke AirPlay for å vise de på tyven? Både Qnap og Synology sine hjemme NAS skal være lette å sette opp, og har flere tjenester som gjør det enkelt å kommunisere med. Akkurat AirPlay er jeg usikker på, men QNAP skal ha støtte for både Android og iOS med egen app. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Både Qnap og Synology sine hjemme NAS skal være lette å sette opp, og har flere tjenester som gjør det enkelt å kommunisere med. Akkurat AirPlay er jeg usikker på, men QNAP skal ha støtte for både Android og iOS med egen app. Airplay direkte fra NAS går ikke; men Synology har apper som automatisk streamer video eller musikk direkte via iPhone eller iPad fra NAS til Airplay (synology er t.o.m. lur nok til å konvertere musikkformater som FLAC til WAV eller MP3 direkte. Ellers kan man sette opp NAS som iTunes server; DLNA server eller lignende. Mulighetene er uendelige; har selv Synology DS1511+ med 15GB; bygger snart ut med DX510/512 og 15 nye GB. Beste investeringen jeg har gjort noensinne på lagringsfronten (synology); det bare virker! Qnap skal også være veldig bra men ville vært forsiktig med andre produsenter på NAS fronten. Edit: Synology støtter Android og iOS på appfronten; har t.o.m. hørt rykter om Windows app´er Endret 29. desember 2012 av TGB Lenke til kommentar
egilh Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Airplay direkte fra NAS går ikke; men Synology har apper som automatisk streamer video eller musikk direkte via iPhone eller iPad fra NAS til Airplay (synology er t.o.m. lur nok til å konvertere musikkformater som FLAC til WAV eller MP3 direkte. Ellers kan man sette opp NAS som iTunes server; DLNA server eller lignende. Mulighetene er uendelige; har selv Synology DS1511+ med 15GB; bygger snart ut med DX510/512 og 15 nye GB. Beste investeringen jeg har gjort noensinne på lagringsfronten (synology); det bare virker! Qnap skal også være veldig bra men ville vært forsiktig med andre produsenter på NAS fronten. Edit: Synology støtter Android og iOS på appfronten; har t.o.m. hørt rykter om Windows app´er Antar du mener TB? Ja, hørt mye bra om Synology, uten at jeg har verken synology eller qnap selv. Hadde det som ett investeringspunkt i fremtiden, men jeg var så heldig å få ett Dell/EMC SAN - helt gratis. Tror det tar en 12-15 SATA disker, så jeg mangler egentlig bare diskene All annen funksjonalitet har jeg en Raspberry PI jeg hadde tenkt til å sette opp. Alt i alt hadde jeg ikke anbefalt noen andre å gjøre det samme, med mindre de var over gjennomsnittet teknisk kompetente på IT og var klare for å fikse noe hvis det skulle feile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå