Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt noen A4 skrivere som kan bruke slikt papir? Trodde de var avhengig av pigmentbasert blekk, og da snakker vi dyre A3+ skrivere.

Baryta papiret er vel optimalisert til pigmentbasert blekk, det er korrekt. Likevel understreker produsenten at det fungerer med alle printere. Se forøvrig kompabilitets-kart her

Jeg vet ikke om det er store forskjellen på blekket som benyttes i P50 og evt R2800/3000. Såvidt jeg har klart å se foreløpig er det bare flere patroner i A3 printerne?

Innrømmer gjerne at jeg er på tynn is her :)

Baryta papiret er ikke mitt mest brukte papir, og jeg tror nok jeg vil gå til innkjøp av en ny A3 printere senere, men 5.000 var litt drøyt akkurat nå :p

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Baryta papiret er vel optimalisert til pigmentbasert blekk, det er korrekt. Likevel understreker produsenten at det fungerer med alle printere. Se forøvrig kompabilitets-kart her

Der ser jeg en stor forskjell på Canon og Epson. De rimelige Pixma skriverene finnnes ikke på listen i det hele tatt - så de er nok avhengig av Canon blekk og papir for å fungere godt.

 

Jeg vet ikke om det er store forskjellen på blekket som benyttes i P50 og evt R2800/3000. Såvidt jeg har klart å se foreløpig er det bare flere patroner i A3 printerne?

Innrømmer gjerne at jeg er på tynn is her :)

Flere patroner brukes ofte for å få bedre s/h utskrifter eller penere hudtoner, såvidt jeg har forstått.

 

Baryta papiret er ikke mitt mest brukte papir, og jeg tror nok jeg vil gå til innkjøp av en ny A3 printere senere, men 5.000 var litt drøyt akkurat nå :p

Det er jo jul ;)

Lenke til kommentar

Har en R3000. Den har som kjent 9 patroner, der en er svart for utskrift på matt papir, og i tillegg til vanlig svart er det "lys svart" og "lys-lys svart". Også kjent som grå...

I tillegg er det lys magenta og lys cyan, men bare en gul.

Det er nok for å få til en bedre gradering av fargene, og det blir da også ganske bra.

Fullt sett blekk koster litt over 2000, og varer .... en stund.

Lenke til kommentar

Huff. Sitter på en følelse av at jeg burde oppgradere stativet mitt. Bruker fortsatt et billigstativ type Hama. Sånn som de selger rimelig på Elkjøp. Har funket hittil, men merkes at det er litt ustabilt, og ikke så alt for mange justering-muligheter.

 

Noen som har noen anbefalinger?

Fotovideo har en del giottos stativer til halv pris på lagersalg. Vurderer et av karbonstativene selv.

Lenke til kommentar

Hva? Giotto MT 9351 som er på halv pris hos FV nå til 1150 kr tar 5 kg. Benro A4570T (jeg fant ikke F) til 1895 kr tar 2 kg.

 

F og T er ganske like, Benro har begge, men FV har kun T ser jeg..så da får det bli T istedenfor, men den tåler også mer.

Men du bør nok sjekke vekta en gang til :p

 

http://benro.com/Pro...pid=213&nid=324#

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Der ser jeg en stor forskjell på Canon og Epson. De rimelige Pixma skriverene finnnes ikke på listen i det hele tatt - så de er nok avhengig av Canon blekk og papir for å fungere godt.

 

 

Flere patroner brukes ofte for å få bedre s/h utskrifter eller penere hudtoner, såvidt jeg har forstått.

Jeg har egentlig ikke testet så mye forskjellige skrivere, men jeg har fått testet litt forskjellig papir - og la meg si - for en forskjell! Jeg har kjørt en del Canson Photografique (duo) på en HP C5100 eller noe i den duren. Selv på en litt eldrene rimelig HP alt-i-ett maskin får man levert utrolig flotte utskrifter. Papiret er i museumskvalitet og litt avhengig av stil så er dette mitt absolutte favorittpapir så langt. Fine duse farger og pen sort/hvitt. Anbefales å gi det en test uavhengig av printer.

Det er jo jul ;)

Hah! Der tror jeg frøkna hadde reagert fort gitt :p Jeg har fått lurt inn mye utstyr, men den tror jeg hun hadde merket. (Sist var en bitteliten julegave til meg selv, en Aurora Firefly Octabox) Men det er jo bare 4 måneder til jeg trenger bursdaggave til meg selv ;)

 

Har en R3000. Den har som kjent 9 patroner, der en er svart for utskrift på matt papir, og i tillegg til vanlig svart er det "lys svart" og "lys-lys svart". Også kjent som grå...

I tillegg er det lys magenta og lys cyan, men bare en gul.

Det er nok for å få til en bedre gradering av fargene, og det blir da også ganske bra.

Fullt sett blekk koster litt over 2000, og varer .... en stund.

Jeg har sett litt på R3000, men spørsmålet er vel om den vil være verdt prisen opp fra R2880 som benytter samme type patroner. Hva vil en stund si? :p De skal vel begge være relativt 'snille' i bruk, men ca hvor mange A3 får man før man trenger å bytte? Og bruker du den også til A4?

Lenke til kommentar

Er det mulig å koble flere nas oppsett til samme nettverk? Vil de ta trenge en internettport hver? Eller fins det noen som går på wifi?

Du kan koble på så mange NAS du bare vil.

Jeg antar at du mener Ethernet port når du sier internettport .. Isåfall ja. Synology har kommet med ett NAS med innebygget wifi, men den er vel ikke å få tak i her til lands enda uansett.

 

Hva er egentlig grunnen til at du ønsker flere NAS? Kan ikke det du bruker idag utvides?

Isåfall ville jeg heller sett på å investere litt mer i ett godt NAS som kan utvides med nye disker senere.

Lenke til kommentar

De koster mer jo fler harddisker det er plass til. Derfor jeg lurer på muligheten til å ha fler.

 

 

Du kan koble på så mange NAS du bare vil.

Jeg antar at du mener Ethernet port når du sier internettport .. Isåfall ja. Synology har kommet med ett NAS med innebygget wifi, men den er vel ikke å få tak i her til lands enda uansett.

 

Hva er egentlig grunnen til at du ønsker flere NAS? Kan ikke det du bruker idag utvides?

Isåfall ville jeg heller sett på å investere litt mer i ett godt NAS som kan utvides med nye disker senere.

Lenke til kommentar

De koster mer jo fler harddisker det er plass til. Derfor jeg lurer på muligheten til å ha fler.

Såklart gjør de det, men det koster da virkelig å kjøpe flere også?

Jeg ville heller investert i ett godt NAS som kjører RAID som tillater deg å bytte ut diskene med større disker ettersom de blir fulle.

Å kjøre flere NAS hjemme er som å be om rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på R3000, men spørsmålet er vel om den vil være verdt prisen opp fra R2880 som benytter samme type patroner. Hva vil en stund si? :p De skal vel begge være relativt 'snille' i bruk, men ca hvor mange A3 får man før man trenger å bytte? Og bruker du den også til A4?

 

Har bare skrevet i A4 og kvadratiske 305x305 mm, og skrevet ut kalendere, takkekort og julekort i tillegg, så det er vanskelig å si hva forbruket egentlig er. Ser også at det er skjevt fordelt hvor mye som går av hver farge, det virker som det går minst gult og mest fotosvart, men så går det ikke i det hele tatt fotosvart når jeg skriver på matt papir.

Om jeg skal gjette tror jeg det blir ca 10 kr i blekk per A4-side, kanskje noe mindre.

Lenke til kommentar

Har du noe tips til ok nas?

 

 

Såklart gjør de det, men det koster da virkelig å kjøpe flere også?

Jeg ville heller investert i ett godt NAS som kjører RAID som tillater deg å bytte ut diskene med større disker ettersom de blir fulle.

Å kjøre flere NAS hjemme er som å be om rot.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Har du noe tips til ok nas?

Desverre har jeg ingen spesifikke modeller å anbefale akkurat nå, men har meget god erfaring med Synology og Qnap for hjemmebruk.

Her kommer det vel egentlig bare opp til hvor stort budsjett du har og hva du ønsker. Skal du kjøpe inn noe med tanke på bruk over lengre tid ville jeg hvertfall gått for minst 4-bays med mulighet for RAID og kanskje også hot-swapping. Men da snakker vi fort over 4-5k uten disker. Så da blir det en ca 10.000,- for 4-bays NAS med 4x3TB disker.

Flere av synology sine kan også utvides med plass til flere disker senere.

 

Har bare skrevet i A4 og kvadratiske 305x305 mm, og skrevet ut kalendere, takkekort og julekort i tillegg, så det er vanskelig å si hva forbruket egentlig er. Ser også at det er skjevt fordelt hvor mye som går av hver farge, det virker som det går minst gult og mest fotosvart, men så går det ikke i det hele tatt fotosvart når jeg skriver på matt papir.

Om jeg skal gjette tror jeg det blir ca 10 kr i blekk per A4-side, kanskje noe mindre.

Vanskelig å gjøre ett estimat sånn sett såklart, men var vel mest for å få en pekepinn :)

Jeg sitter her i tvil om jeg skal gå for en ny A4 printer nå til en tusenlapp, eller om jeg heller skal spare opp til en R2880 (evt. 3000). Sistnevnte er hvertfall mest spennende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...