Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når vi er inne på Moms... er det moms på brukt fotoutstyr man kjøper over nettet fra utlandet?

 

....*gidder ikke vente på svar, ringer Tollvesenet nå, siden de åpnet kl 08.00.....*

 

Svar fra Tollvesenet etter å ha blitt vidrekoblet 4 ganger: Ja, det er det! Mva på verdien av pakken, ny eller brukt.

 

 

Dumt, hadde håpet på å spare litt der på å kjøpe en Canon FD 300mm f4... :/

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Blurb er toll- og momsfritt :)

 

Det stemmer vel ikke alltid. De fleste mine har sklidd rett igjennom, men jeg har også måttet betale en gang. Da googlet jeg litt og fant dette i "Forskrift til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften)"

 

§ 6-3-2. Publikasjoner som ikke er bøker

n) samlinger av bildetrykk o.l. dersom sidene er uten tekst eller bare angir stedsnavn, personnavn eller betegnelser, korte instruksjoner e.l.

 

 

Så er jo spørsmålet hvor grensa for tekst går da. De fleste fotobøker inneholder jo gjerne litt tekst..

Lenke til kommentar

Fotobøker er ikke momsfritt, og går ikke som bøker.

 

Kan gå gjennom avgiftsfritt, men om det skulle komme moms i tillegg så er det riktig.

 

Om pakka skulle inneholde varer for over 200 kr så er det moms også på frakten, pluss kanskje et fortollingsgebyr i verste fall på 100 Kr og oppover. Jeg betalte 295 kr + mva. i fortollingsgebyr på en pakke som kom fra England.

 

 

Lenke til kommentar

The optical science community has long used Modulation Transfer Function or MTF, to measure and describe the sharpness of a lens. They will continue to do so as it is a great way to characterize the physical performance of a lens, however it’s both rather complex to understand and difficult to communicate how well a lens performs from the perspective of the human visual system. At the end of the day photographs are primarily produced for humans to look at: so DxOMark is introducing the Perceptual MPix measure, a more intuitive way to describe lens and camera perceived sharpness.

 

De "dummer ned" kompliserte grafer til et enkelt måltall og gjør det mye enklere for den litt fotointeresserte å gjøre grunnleggende sammenligninger uten å måtte "ta doktorgrad" på MFT-kurver. For oss litt over gjennomsnittlig interesserte er det en fin måte å få et kjapt og røft estimat på skarphet og gi rask oversikt over en rekke kamera/objektiv-kombinasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt fra Blurb en god del ganger, inkludert noen relativt store pakker (vi lagde jo et par Akam-bøker, blant annet), har aldri fått noe MVA-krav, og ville nok reagert hvis det skulle dukke opp fordi de alltid har hatt mer tekst enn MVA-forskriften tilsier.

 

Ellers bare gode erfaringer med bøkene, men ikke gå for det kjipe papiret.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Selvsagt, for når du kommer med en velbegrunnet og saklig klage til sindige byråkrater pleier det meste å løse seg i Norge, selv om første svar godt kan ha vært "sånn er det bare." Det er slett ikke alltid gjeldende praksis i diverse offentlige etater er i tråd med lover og forskrifter, klarer man å begrunne godt hvorfor det som vanligvis gjøres er feil kommer man langt.

 

Det holder selvsagt ikke å bare være uenig i en avgjørelse, en må jo ha juridisk grunnlag og kompetansen til å legge det frem på rett vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...