Alt-Ctrl Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Fin video. Liker den første biten best når du ser hvordan snøen bygger seg opp og utover Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Super timelapse. Skikkelig stilig at man ser det begynner å bli mildere og snøen glir av bilen. Gøy å se folk som måker snø osv Du bør poste den i timelapse tråden også. Gjerne med litt tekniske detaljer som intervall og eksponering. Endret 17. desember 2012 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Her er det en reportasje ca 5 km unna meg.. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hehe du hadde helt klart rett til å klage på været Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Det er en del her som burde lese denne: Luminous Landscape - DxOMark Camera Sensor - An Analysis by Peter van den Hamer 1 Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg vurderer å kjøpe meg NAS lagring. Kan noen komme med noen tips? Fordeler/ulemper? Takk:) Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Jeg vurderer å kjøpe meg NAS lagring. Kan noen komme med noen tips? Fordeler/ulemper? Takk:) QNAP og Synology lager generelt gode NAS produkter for hjemmemarkedet, er flinke til å oppdatere firmware, og er gode på administrasjon/GUI delen. De fleste av disse er linux baserte og har haugevis av muligheter for software plugins. Selv kjøpte jeg for et par år siden en QNAP 459+ turbo, med plass til 4 disker. Støtter hotswap av disker. Dual core Atom prosessor som kan drive det meste uten problemer (f.eks. web-, mail-, iTunes- server, DLNA, Squeezebox Server, +++++). Dobbel Gbit LAN. USB one click backup av minnebrikker ol. RAID oppsett kan utvides dynamisk (bare oppover selvsagt) Nesten lydløs vifte, diskene er det som lager mest lyd. Liten boks som ser bra ut. Alt i alt et av de dataproduktene jeg har vært mest fornøyd med de siste årene. Endret 17. desember 2012 av tech8 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Har tre forskjellige selv, men er mest fornøyd med HP proliant N40L. Kabinett med hk og plass til 4 disker, kjører Windows home server 2011. Integreres veldig greit med andre PC-er med Windows 7 (slik at documents/music/pictures/videos blir "utvidet" til serveren). Eneste ulempen er 3TB-disker blir delt opp i 2+1TB. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Det er en del her som burde lese denne: Luminous Landscape - DxOMark Camera Sensor - An Analysis by Peter van den Hamer Interessant lesning, takk for tipset Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Pass på å ikke bruke RAID-systemer som er proprietære. Ikke alle firmaer er like bra på kundeservice, og ryker systemet, så sitter man der med ubrukelig disker også. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hvilke typer bruker prioritere raid systemer? Pass på å ikke bruke RAID-systemer som er proprietære. Ikke alle firmaer er like bra på kundeservice, og ryker systemet, så sitter man der med ubrukelig disker også. Den var jo ikke så gal i pris heller. Følger alt man trenger av programvare man trenger med? Har tre forskjellige selv, men er mest fornøyd med HP proliant N40L. Kabinett med hk og plass til 4 disker, kjører Windows home server 2011. Integreres veldig greit med andre PC-er med Windows 7 (slik at documents/music/pictures/videos blir "utvidet" til serveren). Eneste ulempen er 3TB-disker blir delt opp i 2+1TB. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Nei, du må kjøpe WHS 2011 selv. Deal.no har den til 316kr. Prøvde freeNAS fra USB-pinn først, men det var ikke like strømlinjeformet som WHS. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Må man uansett kjøpe operativsystem til en nas? Nei, du må kjøpe WHS 2011 selv. Deal.no har den til 316kr. Prøvde freeNAS fra USB-pinn først, men det var ikke like strømlinjeformet som WHS. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Da var nyeste kjøp i hus. 5D mk2 og 16-35 mm (første utgaven)! Fantastisk. Gikk ut bak huset og prøvde litt på nordlys-bilder, og allerede imponert over hva kameraet leverer. Blir forhåpentligvis et par bilder fra meg her etterhvert, så lenge jeg slutter å være så kritisk og faktisk tørr å legge noe ut. edit: Noen som har tips til etterbehandling av nordlysbilder? Bruker lightroom, og er som oftest små endringer. Om noen har tips til effektiv fjerning av støy, og eventuelle andre triks for å få bildet til å 'poppe' litt mer settes det pris på. Tynn grense mellom hva som ser naturlig ut og hva som er gjort i ettertid. Endret 17. desember 2012 av uTukt Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Må man uansett kjøpe operativsystem til en nas? Nei, en dedikert NAS-boks som de Synology og Thecus lager kommer ferdig til bruk med operativsystem (og sånn som disse er laget er du sjelden veldig mye borti operativsystemet på boksen, men bruker heller webgrensesnitt eller programvare som du kjører på din egen pc for å sette dem opp). Proliant-boksen til Psilocybe er i utgangspunktet ikke en NAS, men en server, som kan gjøre flere oppgaver, NAS er en av dem. På en server må du ha ett operativsystem, men det finnes mange gratis alternativer. Selv har jeg satt opp en boks med Ubuntu Server som fungerer feiende flott, men som krever litt innsats for å få satt opp riktig. Det finnes også linux-varianter ferdig satt opp for NAS-oppgaver, som FreeNAS som Psilocybe nevner (jeg har ikke prøvd dette). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Jeg vurderer å kjøpe meg NAS lagring. Kan noen komme med noen tips? Fordeler/ulemper? Har du en gammel og fungerende stasjonær PC stående? En med for eksempel en med plass til 4 SATA-harddisker? I så fall trenger du bare diskene og litt programvare for å sette det opp. Det fungerer utmerket her med 4*2TB satt opp med to stk 2-diskers Raid0 og halvmanuell synkronisering. (Jeg vil ikke ha helautomatisk siden brukerfeil automatisk vil forplante seg til backupen da). I tillegg har jeg fjernlagret backup som dessverre oppdateres alt for sjeldent. Endret 17. desember 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hvilke typer bruker prioritere proprietære raid systemer? Det har jeg ikke oversikten over, dessverre. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jaggu ikke lett å sortere ned antall bilder til fotobok fra 771 til 314. De første 200 gikk greit. De siste 30 var veldig vanskelige. Egentlig skulle jeg vært nede i 156, men det blir nok to bøker istedet... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Enda en posting fra meg på rad ja... Jaja. Blir det MVA på bøker fra Blurb hvis de blir stoppa i tollen? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Skal ikke alt av bøker skli gjennom uten noe fortolling, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå