Bruker-88036 Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 En sammenligning mellom forum. Her på forumet kan man møte folk som klager over rettskrivingen, objektiv heter ikke linse, blits heter ikke blitz osv.. mens på et snøskuterforum jeg er medlem så får man kjeft om man klager på sånt når man allikevel forstår det som menes. Det eneste som slås ned på er dialekt som ingen forstår.. Snøskuterforumet er fullt av skrivefeil, ingen klager. Og best av alt..det er helt reklamefritt fordi medlemmene sponser drifta mot "fordeler" fremfor medlemmer som ikke betaler. Men det er et lite forum sammenlignet med dette, kun 6.285 medlemmer. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Siden jeg roter meg mer og mer inn i fotografiens forunderlige verden lurer jeg en ting her. Tittel på bilder, er det noe folket her alltid bruker, på norsk eller engelsk ? Noen fotosider og grupper "forlanger" dette når man feks legger inn ett bilde for opplasting. Noen som har synspunkter om dette ? Jeg pleier å gi titler til bildeserier, men bare noen ekstremt enkle noen som har å gjøre med stetet bildene er tatt, hvilken anledning det er, eller hva slags tema det er. Bildene i serien kaller jeg bare "[seriens navn] #1, #2, #3" osv hvis jeg absolutt må spesifisere en tittel. Det er av en eller annen grunn ekstremt sjelden jeg publiserer enkeltbilder, men hvis jeg gjør det hender det at en forsøksvis underfundig tittel blir en slags del av verket -- som regel blir det bare noe mer bildeteskt-lignende. Jeg er enig med @olegunaro i at bildetekster ofte kan være veldig viktige. Det å skrive dem er nesten en kunstform i seg selv. Jeg er ikke noe flink til det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Noen fotosider og grupper "forlanger" dette når man feks legger inn ett bilde for opplasting. Noen som har synspunkter om dette ? De fleste museer og gallerier forlanger titler, men det er ingenting som hindrer kunstnere i å bruke "Uten tittel". Helt vanlig og nokså ukontroversielt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Går utifra at mesteparten nå har fått med seg at biltilsynet/politiet har fått et nytt verktøy "ANPR" i bekjempelsen av "kriminalitet" dvs. fæle folk som ikke har papirene i orden på bilene sine. Ofte er det ikke bileieren skyll men slett arbeid fra forsikringselskapet/kontrollstedet som gjør EU-kontroll på kjøretøyet. de har avskiltet busser, firmabiler, ambulanser, firmabiler, etc. så det er ikke bare privatpersoner som blir "tatt". I går hadde biltilsynet/politiet en kontroll på veien imellom Fredrikstad/Sarpsborg og en 20talls biler ble avskiltet på et par/tre timer. Det jeg vil frem til er at man burde ta en telefon til biltilsynet for og få bekreftet om det er en avskiltingsbegjæring på sitt kjøretøy og eventuell få fikset opp i det. Jeg kjørte ikke den veistrekningen i går men skal ta en tlf. i dag for og være sikker. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Går utifra at mesteparten nå har fått med seg at biltilsynet/politiet har fått et nytt verktøy "ANPR" i bekjempelsen av "kriminalitet" dvs. fæle folk som ikke har papirene i orden på bilene sine. Ofte er det ikke bileieren skyll men slett arbeid fra forsikringselskapet/kontrollstedet som gjør EU-kontroll på kjøretøyet. de har avskiltet busser, firmabiler, ambulanser, firmabiler, etc. så det er ikke bare privatpersoner som blir "tatt". I går hadde biltilsynet/politiet en kontroll på veien imellom Fredrikstad/Sarpsborg og en 20talls biler ble avskiltet på et par/tre timer. Det jeg vil frem til er at man burde ta en telefon til biltilsynet for og få bekreftet om det er en avskiltingsbegjæring på sitt kjøretøy og eventuell få fikset opp i det. Jeg kjørte ikke den veistrekningen i går men skal ta en tlf. i dag for og være sikker. Finnes det ikke noe sted man kan sjekke sånt på nett? og - de har også avskiltet en av sine egne biler + en politibil Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg kjøpte Dell U2412M for å spare de 1400,- ift U2410, og har klart meg helt fint. Den er like bra, eller faktisk enda bedre, enn NEC Multisync20WGX2 Pro som jeg har hatt noen år. Har akkurat startet opp skjermen her nå og ja, jeg trodde ikke det var SÅ stor forskjell mellom dem. U2412m holder i lange baner for mitt bruk. Muligens litt overkill også når jeg ser på hva jeg klarte meg med tidligere Nå skal jeg prøve å få stilt litt på dem slik at de blir nogenlunde like, men alt av jpeg-lignende fargeoverganger er borte. Takk, nok en gang for at du tok deg bryet med å anbefale U2412 fremfor 2410 - 1400kr spart Kurant 24" til under 2000 hadde jeg ikke ventet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Finnes det ikke noe sted man kan sjekke sånt på nett? Tror ikke man kan sjekke dette på nett direkte, kanskje en mail til biltilsynet ?. og - de har også avskiltet en av sine egne biler + en politibil De har fått seg et nytt leketøy og går helt bananas nå i begynnerfasen, klipper som bare det Har ingenting imot systemet, synes egentlig at det er litt merkelig at det ikke har kommet til Norge før siden de har brukt dette systemet i England i mange år allerede, håper at de også gjør som i England og gir eieren/sjåføren en kjangs til å fikse opp i dette på stedet ved og ringe til forsikringsselskapet/kontrollorganet. Endret 15. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Siden jeg roter meg mer og mer inn i fotografiens forunderlige verden lurer jeg en ting her. Tittel på bilder, er det noe folket her alltid bruker, på norsk eller engelsk ? Noen fotosider og grupper "forlanger" dette når man feks legger inn ett bilde for opplasting. Noen som har synspunkter om dette ? Jeg bruker alltid tittel på mine bilder. Finner det helt naturlig. Synes også det er litt artig å prøve å finne passende titler, av og til litt underfundige, med ordspill, assosiasjoner til musikk/låter, osv... Tittel på et bilde synes jeg hører med, og et bilde "uten tittel" blir ikke så interessant for meg. Om det er norsk/engelsk, eller et annet språk har ikke så mye å si. Lurer av og til på om enkelte ikke bruker tittel fordi de ikke gidder etc., d.s. forøvrig mht. at det ikke legges ut noen som helst slags info/tekst/exif under bildet. Hvis jeg skal kommentere et bilde så liker iallefall jeg, i tillegg til bildet, å ha minimum en tittel å forholde meg til..... Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg liker å gi bildene en tittel, men er jo ikke alltid like lett, og gidder jo ikke sitte i flere minutter for å finne på noe som til slutt ender opp som en dårlig tittel. Liker også å gi bildene en liten tekst om det passer seg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Finnes det ikke noe sted man kan sjekke sånt på nett? ... Man kan sjekke om årsavgift er betalt. Eventuell skyldig årsavgift finner du ved å sende en tekstmelding til 2282. Skriv "REGNR " (Eksempel: REGNR AA00000). SMS-tjenesten koster kr.3,-. Og man kan sjekke når man skal ha eu-kontroll Litt utenom, men om man er usikker på om man kan trekke en henger med bilen sin så kan man sjekke det også. Til den fins det også App til mobil/nettbrett Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Litt utenom, men om man er usikker på om man kan trekke en henger med bilen sin så kan man sjekke det også. Til den fins det også App til mobil/nettbrett Den var genial, videresendt til et par ukyndige på dette Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Har akkurat startet opp skjermen her nå og ja, jeg trodde ikke det var SÅ stor forskjell mellom dem. U2412m holder i lange baner for mitt bruk. Muligens litt overkill også når jeg ser på hva jeg klarte meg med tidligere Nå skal jeg prøve å få stilt litt på dem slik at de blir nogenlunde like, men alt av jpeg-lignende fargeoverganger er borte. Takk, nok en gang for at du tok deg bryet med å anbefale U2412 fremfor 2410 - 1400kr spart Kurant 24" til under 2000 hadde jeg ikke ventet. Skal du skrive ut bilder, så anbefaler jeg en Spyder 4 e.l. På min U2412M så var fargene veldig blå fra fabrikken. Bare hyggelig. Nei, ikke sant? Det er bare et par-tre år siden man måtte over 4000,- for en 20" med IPS-panel. Jeg anbefaler denne skjermen til alle som vil bruke litt under 2000,- på en 24" skjerm - fordi den ER så mye bedre enn de med TN-panel. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) edit: nvrmind Endret 15. november 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Folkens, raskt spørsmål: Hva tror dere jeg kan få for et kit med Canon Eos 50D ink. all originalemballasje + 18-135IS + 3 x 16 GB CF + ekstra batteri + veske. Lite brukt, ca 2 år gammelt. Mulig å ta opp mot 6 lapper for alt? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Lurer du på hva som er vanlige bruktpriser kan det være greit og sjekke her: http://teambiathlon.no/index.php?module=price Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Dette finnes ikke på biathlon så spør her jeg^^: mamiya/sekor 1000 dtl kamera og mamiya 35mm 2.8 og pentax super-takumar 85/1.9, hvor mye er de verdt? har bud på 900 for 85mm 1.9 men de 2 andre har jeg ikke lagt ut for salg enda Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Som litt for ivrig fotballinteressert fotograf så kom jeg over denne: Åh ja! Carl Zeiss holder til byen Jena. Byen Jena trenger en fotballklubb. Og hva er vel mer naturlig da, enn at Carl Zeiss lager en fotballklubb. Det er rett og slett "bedriftslaget" til Carl Zeiss. 1 Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Ladeingangen på Asusen(n53sv) har tatt kvelden, noe som ikke dekkes av garantien har jeg fått vite. Noen som vet hva noe slikt koster å reparere? Har fått beskjed om at jeg må sende inn pc`n til vurdering, men med frakt og diagnosegebyr vil vel dette koste rundt tusenlappen. Er ikke interessert i å betale dette da jeg i utgangspunktet vet hva som feiler maskina. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hvis du mener det er en svakhet fra fabrikken, så har det ingenting å si at garantien har gått ut. Da kan du kjøre reklamasjonssak på det, og det kan gjøres inntil maskinen er 5 år gammel. Dersom det er din egen feil at den er ødelagt, så får du det selvfølgelig ikke dekket. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Maskinen er fremdeles under garanti men fikk sterke hentydninger fra support om at slike skader på maskinen alltid regnes som "vanlig slitasje" og dermed ikke dekkes av garantien. Maskina har stort sett fungert som stasjonær maskin og jeg kan ikke etter beste evne huske å ha utsatt ladeinngangen for uforsvarlig stress, men dette blir ord mot ord og ikke noe jeg kan regne med å vinne fram med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå