fo2re Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Under kontrollerte forhold er M helt genialt, Nikon sitt CLS system fungerer veldig greit, men hvis man feks har ekstreme kontraster som feks hvit bakgrunn og sortkledd black-dinga-ding-dong-metal fyr foran så går helfigur veldig bra stort sett, straks man kryper nærmere så mister systemet fotfeste. Er modellen på samme avstand så slipper man bekymre seg om sånt hvis kjører M. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Brukar stort sett alltid A i kombinasjon med over eller undereksponering ved behov. M blir brukt i sjeldne høve, f.eks. ved nattfotografering. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Brukar stort sett alltid A i kombinasjon med over eller undereksponering ved behov. M blir brukt i sjeldne høve, f.eks. ved nattfotografering. Samme her. Off topic: Argh. Det er vanskelig å skrive med to fingrer teipet sammen på ene hånda. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Mer off topic: Hvorfor har du teipet sammen to fingre? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Jeg bruker stort sett M på kamera med blits, og enkelte ganger S når lyset er veldig variabelt og automatikken velger blender for å kunne gi blitslys uten å brenne omgivelsene. Full manuell på blits kun når jeg har styring på avstand, automatikken på blits gjør valgene langt kjappere enn jeg klarer rote meg til når det er hektisk Endret 12. november 2012 av TGB Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Mer off topic: Hvorfor har du teipet sammen to fingre? Vi spilte basket til oppvarming før badmintontreninga idag. Over 20 år vs under 20 år. De under 20 var mange flere, og var veldig ivrige - og litt uforsiktige. Jeg fikk meg et hardt slag over fingrene idet jeg sendte ballen mot kurven, og har nok forstuet ringfingeren. Og det er fortsatt vanskelig å skrive med to fingre teipet sammen. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Mer off topic: Hvorfor har du teipet sammen to fingre? Fordi det gjorde for vondt å stifte dem sammen? Tilbake til topic: Bruker blenderprioritet 99% av tiden og vel så det. D90´en tror jeg jeg brukte på manuell kun ved uhell, når Microtrekkeren min var fullstappet, hendte det at modushjulet snurret over til manuell når jeg trykket kameraet ned i sekken, det er det heldigvis slutt på med D600 som har lås. Jeg er vel en av de få som syntes at det at GF2 var uten modushjul var en fin ting... Men så er jeg da også en ut-på-tur type fotograf, som ikke surrer så mye med blits og andre typer kunstig/kontrollert belysning. Forøvrig, hvordan fungerer versjonsnummereringen i Lightroom? Er versjon 4 siste versjon jeg kan kjøpe, og så er 4.3 nedlastbare oppdateringer? Har enda ikke somlet meg til å skaffe en raw-konverter for D600, og det begynner å hope seg opp nå og snart skal jeg ut på ferietur igjen... 2 Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hehe, da gjørt du stikk mottsatt av meg. Jeg begynner alltid med A men havner fort på M når jeg skal ha med noen lamper. TTL og alt det der er fint, men av og til liker jeg å ha ting låst så det ikke kan gå bak ryggen min å kødde det til. Spesielt inne ,der er lyset ganske konstant. Ute er det kjekt med automatikken i det varienede lyset. For meg er "spesiell situasjon" f.eks bruk av en eller flere blitzer. Håpløst å innstille blitzene etter varierende lysmåler^^ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Forøvrig, hvordan fungerer versjonsnummereringen i Lightroom? Er versjon 4 siste versjon jeg kan kjøpe, og så er 4.3 nedlastbare oppdateringer? Har enda ikke somlet meg til å skaffe en raw-konverter for D600, og det begynner å hope seg opp nå og snart skal jeg ut på ferietur igjen... Kjøper du Downloadutgaven, så får du bare et serienummer som gjelder for v4.x; og så laster du ned den utgaven som du vil ha av 4.x. Men kjøper du fysisk media; så er den sikker 4.0 ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Uansett utgave så tar vel LR og laster ned nyeste oppdatering under nedlastingsprosessen hvis jeg ikke husker helt feil ? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Artig dag, Dagens Næringsliv ringte meg og spurte om jeg kunne ta en fotojobb for dem... Og det sier man jo ikke nei til, så da får man sine første bilder på trykk i en riksavis:) Brukte forøvrig både M og RAW, dum som jeg er.. 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Brukte forøvrig både M og RAW, dum som jeg er.. Det kommer aldri til å gå bra Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Joda, var akkurat i telefonisk kontakt med bildedesken og de sa seg da fornøyde. Noe helt annet, litt interessant lesestoff om RAW VS JPEG: RAW vs. JPEG: PRO RAW RAW vs. JPEG: PRO JPEG 2 debattinnlegg som er interessante... Men vil sterkt anbefale å lese øverste kommentar på PRO JPEG, må si meg enig med vedkommende. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Utvidet studioblitsoppsetet mitt i dag; en ekstra Profoto D1 Air 1000, Profoto Softbox RFi 5' Octa, 2 * Profoto Softbox RFi 1x6' og 3 * Profoto RFi speedring for Profoto Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Synes det er interessant å følge Lightroom på Facebook. Kommer ofte med lenker til forklarende videoer Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 http://www.youtube.com/watch?v=xat-cF1Aess Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Akkurat anskaffet Ilford Delta 3200 sort-hvitt! Gleder meg masse til å se resultater! Skjønner ikke hvordan jeg kan få kameraet til å auto-eksponere på 3200 da, men prøver instillinger manuelt så godt jeg kan. Har også fått et Leica Minilux Zoom! Kjempekult! Har ikke fått det til å ta bilder ennå... Skjer bra lite når jeg trykker på utløseren. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Kos og se Canon sin pervoprisede 20.000 Kroners 24-70 bli knust, men det får meg ikke til å knuse mitt Nikon 24-70. Disse gutta viser også at et Nikon D800 tåler en stresstest bedre enn et Canon 5D Mark III. Stresstesten til Canon foregår ved 5.30 ut i filmen. http://www.youtube.com/watch?v=GFJA39DJSSk&list=PL6C83FA119A420E96&index=8&feature=plpp_video Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg måtte le når jeg så han i båten med det smilet og den plakaten han holdte hahaha. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Kan jo være kjekt å få med del 2 også av denne testen. Spesielt ved 8:38 min ute i videoen http://www.youtube.com/watch?v=nMF7-No7Sko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå