the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Isåfall: Tenker å prøve meg på noe annet enn juleølet til pappa - forslag til noe som er (nesten) nybegynner-vennlig å lage? Det kommer jo an på hva slags øl du liker, men jeg vet at mange starter med pale ale/ India pale ale-varianter. Du kjenner til Norbrygg? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Registrerte meg der i går. Har bestilt ekstrakt (med humle) og gjær til en stout fra bryggselv.no - samt litt ymse utstyr som jeg manlger, så satser på å være i brygginga på fredagskvelden. Neste blir vel en IPA tipper jeg, siden det nok er øltypen jeg liker best, men vil gjerne ha noe mørkt øl stående til julematen... Edit: Tenker kanskje det er like greit å gå over til all-grain etterhvert, så avventer litt med å evt. bestille ekstrakt til en IPA. Endret 9. oktober 2012 av olegunnaro Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Personlig synes jeg en IPA passer mye bedre enn tradisjonell juleøl til julematen, jeg anbefaler å prøve det og heller ta juleølet til kos etter middag. Hm, kanskje man skulle prøve seg frem med en litt krydret IPA? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Skal ikke se bort i fra at det blir både stout og IPA til jula. Har nok av tomme ballonger å ta av. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Da sitter man på hotell i Bergen! Det regner selvsagt...sjokk! Sto skilt i resepsjonen om at man kunne låne paraply for et depositum på 150,- Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Bør være solide til 150kr. Har vært i Bergen én gang, og det regnet fra jeg kom til jeg dro. Forsåvidt også den hardeste landingen jeg har vært med på, til og med nesten på tvers av rullebanen. Skal ha min første utstilling om ikke så lenge, og skal blant annet stille ut bildet under. Men på min hjemmefotoskriver, Epson PX820FWD, så blir et kanten rundt motivet (det mørkeste mørkerøde) grått, det gjelder ofte de mørkeste fargene i bildene mine. Det samme viser softproofingen i Lightroom. Jeg har veldig ofte store deler av motivet "out of gamut" i bildene mine, og det krever endel jobb for å få til noe som ligner skjermvisningen på Epsonen min. Er dette noe profesjonelle trykkerier / skrivere er bedre på? Softproofing, som ligner noe på tendensen i utskriften: Endret 10. oktober 2012 av -Teddy- Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Sikker på at skjermen din er kalibrert riktig? Jeg har to skjermer og ingen av de er kalibrert, det er rimelig stor forskjell i hvordan bilder fremstår på de. Da blir det fort forskjell på utskriftene og. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Har bare kalibrert den på øyemål, og det pleier å stemme ganske bra med andre enheter. Softproofingen gir også et godt inntrykk av utskriften, og "feilene" på den, og uansett hvor mye jeg vrir og vender på det i LR så later det ikke til at softproofingen og printeren vil gjengi de mørkeste fargene uten et sterkt gråskjær. =/ Har bare en Samsung 226CW 22" fra 2007 eller noe, kjøper en Eizo før Spyder. Dammit, dette blir dyrt. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Har bare kalibrert den på øyemål, og det pleier å stemme ganske bra med andre enheter. Softproofingen gir også et godt inntrykk av utskriften, og "feilene" på den, og uansett hvor mye jeg vrir og vender på det i LR så later det ikke til at softproofingen og printeren vil gjengi de mørkeste fargene uten et sterkt gråskjær. =/ Har bare en Samsung 226CW 22" fra 2007 eller noe, kjøper en Eizo før Spyder. Dammit, dette blir dyrt. Tror jeg ville stilt spørsmålet i en egen tråd, ikke alle som er innom her... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Sant, takk for tipset! Laget en egen tråd her i stedet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1464031 Ender nok stygt med både storformatskriver, Eizo og skjermkalibreringsverktøy om jeg kjenner meg selv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Sant, takk for tipset! Laget en egen tråd her i stedet: http://www.diskusjon...owtopic=1464031 Burde kanskje slette første paragrafen i den tråden? Da de 150 kronene forvirrer mest ... Ender nok stygt med både storformatskriver, Eizo og skjermkalibreringsverktøy om jeg kjenner meg selv. Begynn med skjermkalibratoren. 1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Sant, takk for tipset! Laget en egen tråd her i stedet: http://www.diskusjon...owtopic=1464031 Burde kanskje slette første paragrafen i den tråden? Da de 150 kronene forvirrer mest ... Ender nok stygt med både storformatskriver, Eizo og skjermkalibreringsverktøy om jeg kjenner meg selv. Begynn med skjermkalibratoren. Hahaha, ja nå er de borte! Godt å ha deg som passer på Tom, jeg skriver så mye rart om dagen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Noen som må passe på, vettu Benytter sjansen til å nevnte at det er fototreff i Fredrikstad på søndag. Endret 10. oktober 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Noen som har et tips eller to om noen gode nettsider eller guider for fotoredigering i LR? Jeg har brukt LR en stund (et par år) og tidligere PS, men føler jeg kun har skrapt overflaten i LR. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Noen som har et tips eller to om noen gode nettsider eller guider for fotoredigering i LR? Jeg har brukt LR en stund (et par år) og tidligere PS, men føler jeg kun har skrapt overflaten i LR. Han her synes jeg har mye bra 1 Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) genial konvertering fra svarthvitt til farger;) Endret 11. oktober 2012 av Bjørnli 1 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Mulig det er nevnt tidligere, men hadde det vært en idé å kunne ha valget om å se månedsbildetrådene filtrert på innlegg som har fått 10+ eller mer? Nå synes jeg nivået på månedstrådene er overraskende godt, men dette hadde kanskje gjort det lille ekstra.. bare en tanke som slo meg. Dette må jo da selvfølgelig være et valg på tidligere måneder - ikke inneværende. 1 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Mulig det er nevnt tidligere, men hadde det vært en idé å kunne ha valget om å se månedsbildetrådene filtrert på innlegg som har fått 10+ eller mer? Nå synes jeg nivået på månedstrådene er overraskende godt, men dette hadde kanskje gjort det lille ekstra.. bare en tanke som slo meg. Dette må jo da selvfølgelig være et valg på tidligere måneder - ikke inneværende. Det har du muligheten til i alle tråder. Over det øverste innlegget i tråden så er det en svart knapp som heter "Svar". Under den står det "viser alle innlegg", trykk på den så kan du velge Mulig det er nevnt tidligere, men hadde det vært en idé å kunne ha valget om å se månedsbildetrådene filtrert på innlegg som har fått 10+ eller mer? Nå synes jeg nivået på månedstrådene er overraskende godt, men dette hadde kanskje gjort det lille ekstra.. bare en tanke som slo meg. Dette må jo da selvfølgelig være et valg på tidligere måneder - ikke inneværende. Det har du muligheten til i alle tråder. Over det øverste innlegget i tråden så er det en svart knapp som heter "Svar". Under den står det "viser alle innlegg", trykk på den så kan du velge Edit: Ser at du likevel må gå igjennom alle sidene, da er kanskje litt av poenget borte. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ahh, ok. Den kjente jeg ikke til. Hvis den fungerer slik som du beskriver så blir det mye arbeid kanskje. Enn om det gjøres slik at det kan stemmes i en tråd så lenge det er i inneværende måned. Når måneden er slutt så vises bare de innleggene som har 10+ stemmer. Slemt for de som ikke nådde opp? Kanskje, men jeg tror nok det ville blitt veldig bra helhetsinntrykk på hver tråd. Pluss at det blir bedre å se igjennom gamle tråder. Per i dag er det jo mye scrolling for å se igjennom trådene og jeg kunne tenkt meg en slags filtrering. Ikke fordi jeg ikke vil se på de mindre gode bildene (jeg lærer veldig mye av å se på dem også), men jeg vil se det beste.. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det beste hadde jo vært om man selv kunne bestemme hvor mange stemmer man ville filtrere på. Tror langtifra de fleste bildene som Akam-redaktøren plukker ut får så mye som 10 stemmer, f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå