Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, de bare faser ut DX. Dukker nok opp et D400, men mistenker det blir siste i klassen.

Oig det er vel der panikken setter inn ;)

 

Jeg har vel egentlig, innerst inne, ment at DX/APS-C satsningen fra Canon og Nikon har mer vært en melkeku enn ett satningsområde for proff-brukere. Objektivparken til de bekrefter jo egentlig det.

 

Canon har jo begynt på en vettug exit-strategien med EOS-M serien. Men Nikon kommer nok til å slite da 1 serien er for de spesiellt interesserte.

Lenke til kommentar

Ah. Herrrrrlig med storformatskriverlyder her igjen. Dro kl 07 i går morges og var hjemme igjen 00:45, og med meg tilbake hadde jeg skriveren som er så stor at den akkurat går i baksetet på Golfen vår. :) Første testutskrift er gjort, og godkjent. Det er enkelte lyder som er litt annerledes i denne enn den forrige, men alt er nok som det skal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har planer om å prøve meg på "startrail" når sjansen byr seg.

 

Hvor lange lukkertider snakker vi om? 1 time? Kommer selvsagt sikkert ann på hvilken brennvidde, men si ved 24mm på crop-kamera?

 

Sliter så lange lukkertider på lukkeren eller andre deler?

 

Har søkt på Startrails på Flickr, og der er det en del som bruker mange eksponeringer i stedet for en lang og setter de sammen i software i etterkant, noen mer erfaring med det?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så voldsomt mye erfaring, men jeg lekte litt med startrails for noen år siden. Du får fine trails etter ca. 20 min eksponering.

510863554_Eehc9-L-1.jpg

20 min eksponering @ f/4, iso 200, tatt ca. ved midnatt i april.

 

Fordelen med stacking ("mange eksponeringer i stedet for en lang") er at du slipper å få inn så mye lysforurensning, slik at himmelen blir mørkere, samt selvfølgelig mindre signalstøy fra oppvarming av sensoren (avhengig av kameraet kan dette være et stort problem). Slitasje er ikke noen case her.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Fordelen med stacking ("mange eksponeringer i stedet for en lang") er at du slipper å få inn så mye lysforurensning, slik at himmelen blir mørkere,

Hvis du tenker på fjerning av bilder med passerende biler så vil du få opphold i stjernestripene når du fjerner bilder i serien. Jeg synes brutte linjer stjernelinjer ødelegger noe av bildet så jeg vil heller oppsøke plasser uten den type lysforurensing.

 

samt selvfølgelig mindre signalstøy fra oppvarming av sensoren (avhengig av kameraet kan dette være et stort problem). Slitasje er ikke noen case her.

Hvis du skal la sensoren kjøle seg nevneverdig mellom eksponeringene (la oss si like lenge som hver eksponering) så vil du få striplede strjernestriper, med mindre du har veldig korte eksponeringer (1s eller mindre). Samtidig må du fotografere i lengre tid for å få samme totale mengde lys. F.eks 40 minutter med 50% av tida til eksponering i stedet for 20 minutter kontinuerlig eksponering.

 

Ute i norsk vinterkulde er ikke varmgang noe stort problem.

Lenke til kommentar

Jeg skal filme en skoleforestilling om en drøy måned og trenger noen tips til lyssetting og andre ting. Jeg skal filme både generalprøven og premiæren og bruke det opptaket som fungerer best. Lyssettingen på den lille scenen er ganske horribel, 6 stk vanlige spot, rett ned så det blir fæle skygger i øyegropene osv. Jeg kan sette opp flere lamper. Tenkte jeg skulle sette opp to softbokser i hodehøyde for de på scenen, men det får jeg kun gjort på generalprøven siden de vil være i veien for foreldrene på premiæren. Har dere tips til andre plasseringer? Gjelder de samme lyssettings"reglene" for video som for studiofoto?

 

Jeg har null peiling på plassering av ekstern mic. Her trenger jeg nybegynnerhjelp.

 

Hva med brennvidde og avstand? Vidvinkel ved scenen, normal et stykke unna, eller tele bakerst i lokalet? (Jeg ser for meg normal). Jeg har 5 meter mic-ledning. Den lille scenen er bare ca 4-5 meter bred og det skal bare være noen få barn på scenen av gangen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fordelen med stacking ("mange eksponeringer i stedet for en lang") er at du slipper å få inn så mye lysforurensning, slik at himmelen blir mørkere,

Hvis du tenker på fjerning av bilder med passerende biler så vil du få opphold i stjernestripene når du fjerner bilder i serien. Jeg synes brutte linjer stjernelinjer ødelegger noe av bildet så jeg vil heller oppsøke plasser uten den type lysforurensing.

 

samt selvfølgelig mindre signalstøy fra oppvarming av sensoren (avhengig av kameraet kan dette være et stort problem). Slitasje er ikke noen case her.

Hvis du skal la sensoren kjøle seg nevneverdig mellom eksponeringene (la oss si like lenge som hver eksponering) så vil du få striplede strjernestriper, med mindre du har veldig korte eksponeringer (1s eller mindre). Samtidig må du fotografere i lengre tid for å få samme totale mengde lys. F.eks 40 minutter med 50% av tida til eksponering i stedet for 20 minutter kontinuerlig eksponering.

 

Ute i norsk vinterkulde er ikke varmgang noe stort problem.

 

Med lysforurensning formoder jeg at det henvises til strølys fra belysning av byer, tettsteder, og alt mulig annet -- sånt som man får når en eller annen gluping bestemmer seg for å vaske en fasade med armaturer nedfelt i bakken, som sender nesten alt lyset rett opp i lufta. Med én lang eksponering ville man sluppet inn mye av dette lyset, og dermed ville himmelen sett bleik ut. Det man selvfølgelig ikke kan unngå uansett er at de svakere stjernene drukner i strølyset, men i et startrailperspektiv er vel ikke det det viktigste uansett.

 

Jeg skal filme en skoleforestilling om en drøy måned og trenger noen tips til lyssetting og andre ting. Jeg skal filme både generalprøven og premiæren og bruke det opptaket som fungerer best. Lyssettingen på den lille scenen er ganske horribel, 6 stk vanlige spot, rett ned så det blir fæle skygger i øyegropene osv. Jeg kan sette opp flere lamper. Tenkte jeg skulle sette opp to softbokser i hodehøyde for de på scenen, men det får jeg kun gjort på generalprøven siden de vil være i veien for foreldrene på premiæren. Har dere tips til andre plasseringer? Gjelder de samme lyssettings"reglene" for video som for studiofoto?

Jeg har null peiling på plassering av ekstern mic. Her trenger jeg nybegynnerhjelp.

Hva med brennvidde og avstand? Vidvinkel ved scenen, normal et stykke unna, eller tele bakerst i lokalet? (Jeg ser for meg normal). Jeg har 5 meter mic-ledning. Den lille scenen er bare ca 4-5 meter bred og det skal bare være noen få barn på scenen av gangen.

Er det noen sjanse i havet for å overtale dem til å plassere scenelyset litt bedre? Det er jo en fordel uansett, filming eller ei. Hvis du har et bilde av selve scenen gjør det det forøvrig lettere å komme med tips til lyssetting.

 

Hva lyd angår formoder (håper) jeg at de gir ungene mikrofoner, og i så fall er det jo bare å koble en lydopptaker på miksepulten, samt plassere en omnidireksjonell mikrofon et sted i salen hvor den kan fange opp applaus, hvilket du kan mikse sammen i ettertid.

 

Jeg ville definitivt prøvd å låne et kamera eller to til så du kunne hatt et med normal midt på et sted, ett med vidvinkel nær scenekanten og ett med tele som du kan flytte litt rundt og filme nærbilder av aktørene med -- en stillestående kameraposisjon kan bli dørgende kjedelig med mindre du er Andrei Tarkovsky. Hvis det er uaktuelt med flere kameraer er nok det beste å bruke normal.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Liten spinoff til den store ISO-kommunikasjon-for-dummies-tråden om dagen, har alltid hørt at jeg bør eksponere til høyre ved høy ISO. Det er derimot slik at ISO er det siste jeg hever, slik at verken lukkertid eller blender kan gi mer lys. Dermed må jeg øke ISO-verdien ytterligere for å kunne eksponere lenger til høyre. Gir det virkelig bedre bildekvalitet å øke ISO-verdien ett trinn (si fra 1600 til 3200, eller 2/3 trinn til 2600) og trekke det ned i Lightroom i etterkant?

Et veldig godt spørsmål.

Har testet et par bilder, og kom selv til - ... - at det ikke var den helt store forskjellen. Prøv selv og se hva du synes!

 

Gitt en enkelt ISO, så er det helt klart noe å hente støymessig på å eksponere lysere og dra ned i etterkant ved å ha større blender og/eller lenger lukkertid.

 

(...)

Ja, er det som var min tanke også... Men nå har jeg aldri bestemt meg for en ISO, det er heller det siste jeg endrer for å få korrekt eksponering :)

 

I dårlig lys har man sjeldent nok dynamikk fra sensoren til å få med alt i de mørke partiene uansett. Så da kan det uansett være greit å eksponere til høyre og heller - om nødvendig - justere (selektivt) ned i etterkant. Tomme partier på histogrammet er bortkasta.

 

Greit eksponert støy gjør meg ingen ting, forferdelig eksponert støy ser jævlig ut.

 

Sant! Dette er kanskje det eneste scenariet hvor jeg kommer til å velge høyere ISO for så å trekke ned igjen - hvis jeg vet at jeg ønsker å hente ut flere detaljer i skyggene. ISO 3200 EV +1.0 trukket ned ett stopp unntatt i skyggene gir vel bedre skyggedetaljer enn ISO 1600 som er trukket opp ett stopp i skyggene... Dette må jeg nesten prøve. Samtidig kom jeg over en artikkel der det sies at å trekke ned 0.7EV jevnt over gir støyreduksjon tilsvarende ett ISO-trinn. Nuvel, nå må jeg ta noen kalibreringsbilder av Katzeyen min som var helt på jordet...

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg ta bilde av noe nytt for min del. Skal på sprangridningstevne(av alle ting...) og knipse litt!

Håper ikke det byr på de alt for store utfordringene, selv om det er inne i en hall og kanskje litt dårlig lys.

 

Blir uansett artig å teste noe nytt man ikke er vant til å ta bilder av :)

 

Hvordan gikk det med stevnefotograferinga?

Lenke til kommentar
Er det noen sjanse i havet for å overtale dem til å plassere scenelyset litt bedre? Det er jo en fordel uansett, filming eller ei. Hvis du har et bilde av selve scenen gjør det det forøvrig lettere å komme med tips til lyssetting.

Jeg tenker jeg bare slår av de destruktive spotene og setter opp noen andre lamper på egenhånd. Jeg kan godt låne noen blitser med softbokser fra et fotostudio og bruke innstillingslyset som videolys. Eventuelt bruke halogen arbeidslampe + en diger diffuserskjerm.

 

Her er et bilde av scenen:

post-3851-0-39434500-1349353052_thumb.jpg

 

 

Hva lyd angår formoder (håper) jeg at de gir ungene mikrofoner, og i så fall er det jo bare å koble en lydopptaker på miksepulten, samt plassere en omnidireksjonell mikrofon et sted i salen hvor den kan fange opp applaus, hvilket du kan mikse sammen i ettertid.

Jeg tenkte jeg skulle koble en håndmic til kameraet siden jeg ikke har peiling på synkronisering av lyd med bilde eller noe sånt.

 

Flere mic-er, miksepult osv høres litt overkill ut. Det er ikke på noen nasjonal scene akkurat. Jeg kan nevne at fjordårets filming ble utført av en foreldre med håndholdt kompaktkamera så lista ligger ikke akkurat høyt.

 

Jeg ville definitivt prøvd å låne et kamera eller to til så du kunne hatt et med normal midt på et sted, ett med vidvinkel nær scenekanten og ett med tele som du kan flytte litt rundt og filme nærbilder av aktørene med -- en stillestående kameraposisjon kan bli dørgende kjedelig med mindre du er Andrei Tarkovsky. Hvis det er uaktuelt med flere kameraer er nok det beste å bruke normal.

Jeg tenkte jeg skulle filme med Pentax K-5 siden jeg har god optikk til den. Kan alltids få lånt meg en til så jeg kan lage overganger mellom de to kameraene og få to lydinnganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...