Solaar Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Jeg forstår at det kan komme nordlys selv om varslet er lavt på skalaen. Men området det varsles for (den grønne sirkelen) stemmer vel ganske greit på det varselet som er linket til tidligere, eller kan man ikke stole på den heller? Akkurat nå f.eks så viser den at om ca en time vil det være nordlys så langt sør som til Nord-Trøndelag (litt nord for Stjørdal hvis jeg tolker det rett). Så langt er alt greit med forståelsen (tror jeg), men så angir den da 1 på skalaen og hvis jeg har forstått skalaen riktig så angir ikke den nødvendigvis hvor kraftig lyset blir på et gitt sted men hvor stor spredning "halen" (eller hva man skal kalle det) sprer seg utover kloden. Da konkluderer jeg med at jeg, som akkurat nå befinner meg på Røros, har minimal til ingen sjanse for å se nordlys i løpet av den neste timen. Hadde tallet på skalaen derimot vist 3, 4 eller mer ville jeg ansett sjansene for store selv om grensen for hvor langt sør lyset beveger seg (den grønne sirkelen) i utgangspunktet ville vært den samme. edit 1: Legger også til en ting til: Den hvite sirkelen angir det området der nordlyset vil være i horisonten, tror jeg, men det jeg ikke helt forstår er hvorfor den av og til befinner seg inne i den grønne sirkelen slik som den gjør akkurat nå (se bilde under). Her tar jeg helt klart høyde for at jeg er fullstendig på bærtur så hvis noen har en bedre forklaring tar jeg gjerne imot det Skjermbilde fra varselet akkurat nå: Link til varselet Link til forklaringen av varselet (som jeg nesten ikke forstår noe av) edit 2: Har man sett, nå ca 10 min senere varsles det plutselig at nordlyset knapt passerer Lofoten, det var da svært så raskt det kan skifte. (jeg har nå fulgt med på den helt siden linken først ble postet for et par timer siden. nytt varsel-eksempel: Endret 1. oktober 2012 av Solaar Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Inne i en gatefotografs hode; http://www.canonwatch.com/humor-what-happens-in-the-mind-of-a-street-photographer/ Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Har nå vært eier av 5D Mark II i 4 dager. Jeg må bare si at det er et helt fantastisk kamera. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg byttet ut 60D, selv om det er noen småting som jeg tildels synes var bedre på 60D. Jeg lager en liten liste på telefonen med 5D vs 60D, hvis noen skulle være interessert. Vil gjerne høre om noen har noe å tilføye også! Bedre med 60D: Valghjul, 5D kan kun snurres, ikke trykkes Av og på-bryter er bedre plassert En egen filminstilling. På 5D velger man LiveView og filmer derfra. SD-kort, billigere kort Knapp i midten av hjulet snurrer ikke rundt. Utvippbar skjerm. Men dette er egentlig bare bagateller. Alt annet med 5D'en er bare dimensjoner bedre, byggekvalitet, bildekvalitet og generelt alt. Fornøyd! Fikk dessverre ikke tatt dette bildet med en 5D. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Litt misunnelig^^ Ville nok savnet muligheten til å tilte skjermen mest, spesielt på stativ. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Var mange oktoberfester denne gangen. Bra! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Noen her som vet om noen events den kommende tiden? Billøp, flyshow, amcar-treff, motorsykkeltreff eller andre ting? Er så vanskelig å finne info om sånt synes jeg. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Ang bil og motorsykkel, så gjelder det å holde litt oversikt over programmet på de forskjellige banene der det skjer mye. Banekjøring er mer spennende å ta bilder av enn slike sosiale treff på et eller annet jorde en plass syntes jeg.. Ofte ikke letteste plassen å ta bilder på heller når bilene står tett inntil hverandre på rad og rekke. Banebilder derimot er en av mine favoritter Terminliste for Rudskogen Motorpark: http://www.rudskogen...%2013-06-12.pdf Terminliste for Vålerbanen: http://www.vaalerban...iste.aspx?pid=7 Terminliste for Artic Circle Raceway var det dårlig med som funket hos meg hvertfall: http://www.acr.no/ Og om vinteren er det jo mye iskjøring med bil her: http://www.hebbesracing.com/ Fra Rudskogen: Ducati 1199 Panigale Rudskogen by KristianJV, on Flickr Ducati Rudskogen by KristianJV, on Flickr Et tips er å kontakte de som skal ha banedag, og avtale med løpsleder så man kan komme seg inn på indre bane å ta bilder. Bilder fra pit blir jo kjedelig. Ellers er det jo å søke opp de forskjellige merkeklubbene sine nettsider og sjekke progremmet dems. Regner med det kanskje er noen merker du brenner for mer enn andre innen bil og evt MC? Endret 2. oktober 2012 av KristianJV Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Noen som fikk noen bilder av nordlyset? Selv sovnet jeg. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Ellers er det jo å søke opp de forskjellige merkeklubbene sine nettsider og sjekke progremmet dems. Regner med det kanskje er noen merker du brenner for mer enn andre innen bil og evt MC? Takk for tips, og fine bilder Har egentlig ikke noen favorittmerker, selv om det er enkelte biler jeg smelter mer for enn andre Har egentlig bare lyst til å prøve noe nytt, er ikke så mye som skjer her i Valdres. Av bil-bilder det nok rudskogen og vålerbanen som er mest aktuelt tenker jeg. Skal prøve å følge med litt fremover Edit: Ut fra kalendern deres ser det ut til at sesongen er ferdig på våler og rudskogen, typisk! Endret 2. oktober 2012 av Alt-Ctrl Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Blits. Hvor mye effekt taper Sony hvl56 på HSS over 1/250? Evt hva blir effekten ved 2-3 blitser med samme effekt HSS? Finnes det en formel på dette? Endret 2. oktober 2012 av Inc Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 12 Oktober begynner FotoVideo sin høstmesse, sannsynligvis ser vi gode priser på 5D MkII der. Canon ESO-M begynner og komme ut i butikkene, så forventete datoer kan stemme. Det kommer sannsynligvis en ny Canon 18-200 i stm-utgave. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 12 Oktober begynner FotoVideo sin høstmesse, sannsynligvis ser vi gode priser på 5D MkII der....... ....og kanskje Nikon D600 til 14 990,- Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Ellers er det jo å søke opp de forskjellige merkeklubbene sine nettsider og sjekke progremmet dems. Regner med det kanskje er noen merker du brenner for mer enn andre innen bil og evt MC? Takk for tips, og fine bilder Har egentlig ikke noen favorittmerker, selv om det er enkelte biler jeg smelter mer for enn andre Har egentlig bare lyst til å prøve noe nytt, er ikke så mye som skjer her i Valdres. Av bil-bilder det nok rudskogen og vålerbanen som er mest aktuelt tenker jeg. Skal prøve å følge med litt fremover Edit: Ut fra kalendern deres ser det ut til at sesongen er ferdig på våler og rudskogen, typisk! Ja er nok litt feil tid å finne slike arrangementer nå. Men da har du jo en fin plan til våren igjen Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Inspiserte sensoren på D3`n min nå nettopp og oppdaget noe som ser ut som riper. Ser ut som forrige eier har forsøkt å rense sensoren selv med et mindre heldig resultat. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Noen som vet hvordan jeg får enten slettet eller slått sammen dobbeltoppføringer i androide 2.3.6 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Inspiserte sensoren på D3`n min nå nettopp og oppdaget noe som ser ut som riper. Ser ut som forrige eier har forsøkt å rense sensoren selv med et mindre heldig resultat. Ripene er sannsynligvis møkk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Gjør man en halvsløv jobb på sensorrens blir olje/dritt dratt i striper langs kanten på swab; sannsynligvis ingen krise. Bare ta en skikkelig våtrens et par ganger og ting ser ut som når det var nytt igjen. Edit: Første rens av et kamera er vanligvis en smule angstfylt siden man da ofte har oljerester langs kantene som man drar ut på sensoren via swab. Dette er spesielt normalt på fullformat sensor; mer olje og større bevegelige deler. Endret 2. oktober 2012 av TGB Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Da krysser jeg fingrene for det. Kan være at han har brukt feil størrelse swabs og dratt møkka ut i striper som dere sier. Har bestilt våtrensutstyr fra bh nå og håper jeg får fikset det. Tok et testbilde på liten blender og dro opp structure for fullt i sep2 og stripene var godt synlig i bildet. Sjelden jeg drar så hardt i spakene at det vil være et praktisk problem men det er irriterende å vite at de er der. Sensoren har vel uansett godt av en rens. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Jeg synes denne var facinerende nok til å poste her. Høyhastighetsfilming av pistolkule under vann. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Noen her som vet om noen events den kommende tiden? Billøp, flyshow, amcar-treff, motorsykkeltreff eller andre ting? Er så vanskelig å finne info om sånt synes jeg. Jeg satte opp en webside med info om slikt, men fikk ikke særlig respons. Da hovedhjelperen dro til utlandet, var det ingen til å bidra med å legge inn ting i kalenderen lenger. Hvis det nå likevel skulle være interesse for en slik oversikt, så kan jeg få igang websiden igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå