Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt om eksponering til høyre (ETTR).

 

Hva som er lurt å gjøre avhenger av bredden på kurven. Eksponerer man mot høyre vil man øke risikoen for at høylys blir utbrent. I sånne biler forsøker jeg å bevare mye detaljer i høylysene ved å eksponere til venstre (undereksponere). Men i bilder med smalere kurver synes jeg det er helt greit å eksponere litt til høyre. Eventuelt der man ikke trenger detaljer i høylysene.

 

Det står litt om ETTR her også:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-exposure-techniques.htm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt om eksponering til høyre (ETTR).

 

Hva som er lurt å gjøre avhenger av bredden på kurven. Eksponerer man mot høyre vil man øke risikoen for at høylys blir utbrent. I sånne biler forsøker jeg å bevare mye detaljer i høylysene ved å eksponere til venstre (undereksponere). Men i bilder med smalere kurver synes jeg det er helt greit å eksponere litt til høyre. Eventuelt der man ikke trenger detaljer i høylysene.

 

Det står litt om ETTR her også:

http://www.cambridge...-techniques.htm

Sant nok det. Men syns sjelden det er noe problem om sterke lyskilder som sola, lamper og lykter brenner ut. Disse kan jo ofte ligge mange trinn over det øvrige i histogrammet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på skyer, refleksjoner i blanke flater og sånt når man skal eksponere ting på bakken i samme bilde. At det er en liten urbrent kule, sola, på en solskinnsdag gjør meg ingenting (og er praktisk talt umulig å eksponere riktig sammen med annet)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på skyer, refleksjoner i blanke flater og sånt når man skal eksponere ting på bakken i samme bilde. At det er en liten urbrent kule, sola, på en solskinnsdag gjør meg ingenting (og er praktisk talt umulig å eksponere riktig sammen med annet)

Jeg finner bracketing helt ok, det løser det for meg.

Lenke til kommentar

Mulighet for nordlys over Oslo i kveld

 

http://www.storm.no/...et-3887401.html

Meldt lite skyer her i tr.h! Blir nokk å dra ut en tur ja tenker jeg.

 

Hadde også tenkt meg en tur ut i kveld men hvis man skal tro på nordlysvarselet på storm.no så blir det nok en mislykket tur.

 

For dere erfarne nordlysfotografer: Er det vanlig at varselet endrer seg på så kort tid, dvs kan det fortsatt endre seg andre veien slik at det blir mye nordlys i kveld/natt? Ser at artikkelen ble lagt ut rundt 12 i dag, og oppdatert i 19-tiden, mens selve nordlysvarselet ble oppdatert senest 20:15.

 

Og hadde vi ikke en egen Nordlys-tråd her på akam-forumet?

Lenke til kommentar

Mulighet for nordlys over Oslo i kveld

 

http://www.storm.no/...et-3887401.html

Meldt lite skyer her i tr.h! Blir nokk å dra ut en tur ja tenker jeg.

 

Hadde også tenkt meg en tur ut i kveld men hvis man skal tro på nordlysvarselet på storm.no så blir det nok en mislykket tur.

 

For dere erfarne nordlysfotografer: Er det vanlig at varselet endrer seg på så kort tid, dvs kan det fortsatt endre seg andre veien slik at det blir mye nordlys i kveld/natt? Ser at artikkelen ble lagt ut rundt 12 i dag, og oppdatert i 19-tiden, mens selve nordlysvarselet ble oppdatert senest 20:15.

 

Og hadde vi ikke en egen Nordlys-tråd her på akam-forumet?

Får se om d blir noe ja... Bruker denne siden heller. Denne.

Lenke til kommentar

Nordlysvarslene er ganske sikre, men de gir ikke minutt-til minutt presisjon. Natt til søndag var jeg ute for å fotografere landskap/sjø med lang lukkertid. Varslet meldte 1 på skalaen. Svært liten sannsynlighet for nordlys. Det var riktig nesten hele de to timene jeg var ute, men i 2 minutter kom det et flott og ganske kraftig blaff med nordlys. Heldigvis hadde jeg kameraet rigget, komposisjonen riktig, innstillingene riktig og fikk et blinkskudd.

 

Nordlysvarslene har ikke særlig nøyaktighet ut over 2 døgn siden uventede utbrudd på sola kan nå oss på under den tida. Særlig de kraftige som er rettet vår vei kan gi kort tid mellom utbrudd og nordlys.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...