Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Lurer på om en dyrere skjerm med høyere oppløsning hadde gitt penere visning ? Noen erfaring?

 

Edit: Relatert til det vi prater om, altså :)

 

Mulig det kan bli motsatt basert på det fakta at en sylskarp skjerm er mer nådeløs på å avsløre detaljer. Når man ser alle de "flotte" tatt-foran-speilet-med-mobilkamera så er mange av de bildene så tilsløret at hud feks ser softet ut, mens ett bilde tatt med skarp optikk og topp skjerm vil vise alle detaljene i huden på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når/hvis 6D koster rundt 10K vil man se bruktpriser ned på 3000.- for MkII

Det vil nok kommen noen gode tilfeller hvor selger bare vil bli kvitt MkII for og kjøpe 6D, men tror de tilfellene blir solgt fort på bruktmarkedet så man må følge med.

 

Ser 6D ligger på omkring $2100 over sjøen nå før de har den i hus, så vil det vel evt. ta ganske lang tid før den ramler ned på 10 k i vår del av verden, eller er jeg ute og seiler?

Lenke til kommentar

Finn feilen med denne kjøreruten :)

 

Kommer fra Trondheim/Lillehammar og skal til Oslo.

 

post-151946-0-01166600-1349020037_thumb.jpg

 

Fasit i spoileren.

 

 

Kjørte fra Trondheim og gps'en anbefalte og kjøre igjennom Østerdalen "riksvei3", men ville ta turen over Dovrefjell/E6 siden jeg synes det er en finere vei. Det ville ikke gps'en være ening i og uavbrutt hele veien til krysset E6/Hamar ville gps'en at jeg skulle snu eller ta stikkveier over fjellet til riksvei 3. først når jeg ikke fulgte anvisningen om og kjøre opp til Hamar og et stykke oppover riksvei 3 forsto gps'en at det var et jækla dårlig anbefaling og lagde en fornuftig ny rute.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Finn feilen med denne kjøreruten :)

Velkommen til GPS realitetene - vi slet en del med det samme i Tyskland (da med en TomTom enhet)

 

Ja, kjempegøy når dama i gps'en skal ha deg til å kjøre endel mil opp en vei bare for og snu :)

Hun kjeder seg vel når det ikke skjer noe og prøver å drøye turen litt.

Lenke til kommentar

Hadde du vært på vestlandet kunne hun sendt deg til en liten øy med 8 kuer, 6 pensjonister, noen tyske fisketurister, og med fergeavgang neste formiddag.

Jeg har bedt flere villfarende om å skaffe seg et papirkart i tillegg til GPS'n.

 

Vel, hadde en tur til Hitra i fjord, kan si det sånn at jeg ble veldig kjent med småveiene i området :)

 

Det morsomste med dette er at min eldgamle navigon som jeg kjøpte for noen hundrelapper brukt en 8 års tid siden aldri tok feil veivalg, uansett hvordan jeg kjørte tok den hensyn tid det og kalkulerte en ny rute utifra hvor jeg er, ikke hvor jeg startet turen fra.

 

Nei, hva skal en egentlig med noe så kjedelig som en GPS!

 

Gps er utrolig fint når man skal fortest mulig fra a til b og i jobbsammenheng og samtidig ikke har tid på forhånd til og legge en rute manuelt, på ferie tar men bare å kjører i vei for og se hvor man havner :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei, hva skal en egentlig med noe så kjedelig som en GPS! Mye morsommere å finne fram på egen hånd (med kart)......og/eller GuleSider for den saks skyld, eller sågar NAF-veibok.... Ekstra trivelig med en helt ekte "GPS-dame" ved sin side ..... :dribble:

Mmhmm. Prøv det i stockholm. Makan til forvirrende by å kjøre i skal du lete lenge etter.

 

Kom på en bok av Douglas adams, der hovedpersonen ikke har retningssans. Han bruker å følge etter en bil der føreren ser ut som han vet hvor han skal. Det får han ikke alltid dit han skal, men ofte til et sted han trenger å være.

 

Testet denne teorien i Stockholm

Endte opp i polen.

nå har jeg gps.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Foto-Care på Høvik (ved Interfoto)

Serviceproffen på Holmlia

 

Takk! :)

 

Liten spinoff til den store ISO-kommunikasjon-for-dummies-tråden om dagen, har alltid hørt at jeg bør eksponere til høyre ved høy ISO. Det er derimot slik at ISO er det siste jeg hever, slik at verken lukkertid eller blender kan gi mer lys. Dermed må jeg øke ISO-verdien ytterligere for å kunne eksponere lenger til høyre. Gir det virkelig bedre bildekvalitet å øke ISO-verdien ett trinn (si fra 1600 til 3200, eller 2/3 trinn til 2600) og trekke det ned i Lightroom i etterkant?

Lenke til kommentar

Liten spinoff til den store ISO-kommunikasjon-for-dummies-tråden om dagen, har alltid hørt at jeg bør eksponere til høyre ved høy ISO. Det er derimot slik at ISO er det siste jeg hever, slik at verken lukkertid eller blender kan gi mer lys. Dermed må jeg øke ISO-verdien ytterligere for å kunne eksponere lenger til høyre. Gir det virkelig bedre bildekvalitet å øke ISO-verdien ett trinn (si fra 1600 til 3200, eller 2/3 trinn til 2600) og trekke det ned i Lightroom i etterkant?

Et veldig godt spørsmål.

Har testet et par bilder, og kom selv til - ... - at det ikke var den helt store forskjellen. Prøv selv og se hva du synes!

 

Gitt en enkelt ISO, så er det helt klart noe å hente støymessig på å eksponere lysere og dra ned i etterkant ved å ha større blender og/eller lenger lukkertid.

Det er også helt selvsagt at det hjelper når man er på laveste kalibrerte ISO - hvis man da eksponerer til høyre og trekker ned i etterbehandlingen, så får man enda mindre støy - funker fjell - har testet.

 

Men - hvis man (som du skisserer) allerede har "maks" lukkertid og blenderåpning - er det da noe poeng å øke ISO? Har testet et par skudd, og kunne ikke se den helt store forbedringen.

Mulig det er noe å hente på enkelte kamerahus og enkelte ISO-verdier - lurer på om det er noe å hente hvis man er på Canon-hus og under ISO 800. Men - det er personlige spekulasjoner tatt rett ut av et sted solen aldri skinner, så jeg skal teste mer. :)

Prøvde et par testbilder, og fikk forskjellig type støy, så jeg trodde jeg hadde et resultat. Men - så tenkte jeg meg litt om, og skrudde helt av den svake støyreduseringen i Raw-konverteringen - og så ble resultatet for ganske mange formål ganske så likt.

Skal prøve igjen senere når jeg får tid, i litt mer kontrollert belysning. (Hersens sparepærelys!)

 

De som argumenterer mot ETTR hentyder til at overeksponerte bilder kan "lure" standardalgoritmene som justerer fargetoner og kurver i Raw-konverteringen til å gi svakt feil farger og kurver.

 

Har i alle fall ikke selv sett noe avgjørende hverken den ene eller andre veien - så så lenge du eksponerer "godt", så bruk den ISOen som "passer" best med god samvittighet.

Lenke til kommentar

I dårlig lys har man sjeldent nok dynamikk fra sensoren til å få med alt i de mørke partiene uansett. Så da kan det uansett være greit å eksponere til høyre og heller - om nødvendig - justere (selektivt) ned i etterkant. Tomme partier på histogrammet er bortkasta.

 

Greit eksponert støy gjør meg ingen ting, forferdelig eksponert støy ser jævlig ut.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...