Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvor går man egentlig for å få fikset objektiv og sånt? Har fått noen små greier inni 17-85mm objektivet mitt som kan sees ved høye blendere.

Og du er helt sikker på at det ikke er noe på sensoren? Som regel ser man ikke støvkorn inne i objektivet, med unntak av ting på bakelementet, samt at støv på frontelementet kan synes på store bokehsirkler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fælt og store postkasser dere har da, får knapt nok plass til en dvd-plate i min :)

 

Vet ikke om noen husker at jeg nevnte for en stund tilbake at det var stor aktivitet i et narkobule i nærheten av hvor jeg bor, med mye gjennomgang av ymse folk.

 

Vel, det er en av gjengangeren der som har funnet jordingskabelen på utsiden av huset mitt går ca. 5 meter til et jordspyd, to ganger har jeg tatt han på fersk gjerning med avbiter for og stjele kabel for en 30/40 kroner, siste gang smalt det nesten, tror han forsto alvoret nå :)

 

Edit: heldigvis er det flere her i nærområdet som følger med hvis en av de forflytter seg rundt omkring, og en av naboene varslet meg angående kabeltyveri-forsøket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Foto-Care på Høvik (ved Interfoto)

Serviceproffen på Holmlia

 

Takker. Får vel vurdere om det er verdt å få fiksa det. Er tross alt ikke et stort problem, og det koster jo fort en del lapper har jeg skjønt.

 

 

Og du er helt sikker på at det ikke er noe på sensoren? Som regel ser man ikke støvkorn inne i objektivet, med unntak av ting på bakelementet, samt at støv på frontelementet kan synes på store bokehsirkler.

 

Kan ikke være 100% sikker, men jeg ser at det ligger flere små korn på elementene litt lenger inn i objektivet. Rundt ca fire stk, og i hvert fall det ene ligger i en slik posisjon at det muligens kan bli med på bildene.

 

 

 

Edit: Fikk for øvrig blitsen og polarizer filteret i posten fra JapanPhoto i dag :D Gleder meg til helga nå^^

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Har Nikon Japan problemer med å levere 16-35 f/4 eller? Vært tomt en god stund nå. Spurte Japanphoto å dem hviste ingenting eller hadde hørt noenting. Underlig.

Hvor lenge har det vært tomt? Jeg erfarte at de som dukka opp på bruktmarkedet forsvant grisefort da jeg var på jakt etter en selv, for en måneds tid siden. Er forøvrig verdt å vente på, spør du meg. :)

Det er ihvertfall en god stund. Har sett ofte på foto.no, men ikke sett noen eksemplarer så langt. Går sikkert grisefort ja. En bra vidvinkel som ikke koster sånn inn i F.. :)

Lenke til kommentar

Blir uansett artig å teste noe nytt man ikke er vant til å ta bilder av :)

 

Ja, det er både spennende og lærerikt - hvilket objektiv har du tenkt å bruke?

 

Nå vet jeg ikke hvor stor denne ridehallen er, men satser på at det holder med 1D mkIV og 70-200en.. Og kanskje jeg putter 1,4x telekonverteren i lomma om man trenger det lille ekstra... Og så får man jo se an plassering osv.

 

Og går det ikke bra denne gangen, så har jeg garantert sjansen flere ganger senere.

Disse venninne mine er stadig på stevner her på sørlandet..

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Ridehall er pyton opplegg bare så du er advart. Holder selv aktivt på med hest og har forsøkt meg på fotografering i ridehall noen ganger. Dessverre har ikke mitt utstyr strukket til så jeg har som oftest endt med å filme i stedet for å være sikker på å få ting lyst nok :p

 

Er litt forberedet på det, så det blir vel å justere opp ISO og største blender så man kan få kjapp nok lukkertid.

Blir vel noe ala lyset i idrettshallene jeg har tatt bilder i, under håndballkamper.. :)

Lenke til kommentar

Vil tro det blir noe sånt ja. Var ISO-ytelsen som ikke hang med på kameraet mitt. Og en fordel med stor blender så en får raske lukkertider ja. Bare en annen liten ting jeg tenker på og som spesielt hestefolk legger merke til. Bildene som slår an mest der er bilder der hesten er på vei opp fra bakken over hinder. Eller i lufta over hinderet. Framfor bilder der hesten er på vei ned igjen ;)

Lenke til kommentar

Jepp, har fått det tipset fra ride-venninnene mine også, samt jeg har sjekket litt bilder fra andre stevnefotografer.

Har det litt fra de få gangene jeg tok bilder av hunder i agulity-bane også. Men bra hestene ikke er så små og kjappe som disse hundene heldigvis! :p

Litt likheter fra MC-kjøring og, man tar ikke bilde i inngang eller utgang av svingen, men midt i der de har kneet nedi asvalten osv.. med unntak av om de har hjulløft foran i det de akser ut av svingen e.lign.

 

Slike detaljer er det desverre mange som ikke tenker over når de knipser. Og dette er jo ofte en ting som er svært viktig å treffe på og kan gjøre et bilde så mye mer spennende.

 

Begynner nesten å få litt prestasjonsangst her jeg sitter nå :p

Lenke til kommentar

Hehe. Vil tro det skal gå bra jeg. Du har jo masse du har fått med deg allerede =) Men tenkte det var greit å nevne i tilfelle. Har som du sier sett mange som er knallgode fotografer og som tar teknisk bra bilder, men der bildene ikke faller i smak hos kunden aka. hestefolk ;) Samme hvis du skal ta bilder der hesten er mellom hindrene og ikke i lufta så er det greit å prøve å få bilder i den delen av steget der hesten strekker mest på beina, men det er hakket verre å time.

 

Edit: Ikke så mange nye bilder her, men hun her synes jeg som "fotointeressert hestejente" tar bra stevnebilder. http://stevnefoto.net/

Endret av KristineS
Lenke til kommentar

Bare bra med tips fra folk som er i miljøet KristineS, så takker for det! Og bare å komme med fler om du skal komme på noe mer etterhvert. Sjekker innom her før jeg drar i 10-tiden i morgen :)

 

Er egentlig ikke så glad i hester, eller generelt dyr som er høyere enn meg. Men er garantert andre "ting" jeg liker der har jeg blitt fortalt... ;)

 

Mitt eneste hestebilde fra god avstand er vel dette, tatt med 40D og 50mm f1.4 :)

Hest1

 

Skuddtakten står alltid på 10bps :p

Lenke til kommentar

Har mest erfaring med bilder av stillestående hester selv og da utstyret ikke har villet samarbeide helt når det blir fart :p Dessverre ikke så ofte det blir hestebilder til tross for at jeg jobber på en gård med hest. Som oftest bare enkle bilder med kompaktkameraet da speilrefleksen blir litt drøy å ha med i stallen.

 

En siste ting jeg kom på ja. Om du skal ta bilder av oppstilte ekvipasjer så prøv å få bilder der hesten har ørene forover. For hestefolk ser en hest med ørene bakover fort grinete eller lei ut. Men som oftest er det bare å rasle med noen nøkler eller noe for å få hesten nysgjerrig før ørene kommer fram ;)

 

Edit: Her er forresten et par blogginnlegg fra meg som viser litt av hvorfor det ikke alltid er barebare å ta bilde av hest. Det er tross alt levende dyr som ikke alltid gjør som vi vil. Jeg og ei anna ei på gården der jeg jobber skulle forsøke å få til noen brukbare bilder til salgsannonse for to åringer gården hadde.

Blogg en er bildene som ble nogenlunde slik vi ville som kunne brukes. Blogg to er en smakebit på bildene som ikke ble slik vi ville. Kan si det som at på ca. 1/10 av bildene sto hestene slik vi ville, og noen av dem igjen ble "diskvalifisert" pga fokusbok eller menneske i veien.

Blogg en: http://hest.no/blogg...067&blid=958594

Blogg to: http://hest.no/blogg...067&blid=961806

Endret av KristineS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...