Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lyst på GND-filter og filterholder, og prøver å finne ut hvor jeg skal bestille fra og hva jeg skal bestille, men det er ikke lett synes jeg.

 

Har jeg skjønt det riktig at jeg trenger i hvert fall tre ting? GND-filter, filterholder og adapterring? Adapterringen, skal vel passe til objektivet og festes i filterholderen?

 

Tenkte på denne, men i brukeromtalen får jeg inntrykk av at det er dårlige saker. Kan noen peke meg i riktig retning? :)

 

 

Edit: Litt sånn på siden. Denne bagen ser jo veldig bra ut, og til en grei pris. Fått gode reviews og :)

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Vil det være verdt pengene å investere i noe sånt? Regner med det blir dyrere i og med at det skal inn i landet og, men men.

 

http://www.bhphotovi..._Graduated.html

 

Ser at man får tak på et tilsvarende sett "u961" til 145$ på Ebay.

 

 

Det var i hvert fall mye billigere, og der følger det med to med farge i stedet for tre nøytrale som i det andre. Det ene nøytrale som følger med burde holde for en stund kanskje.

Måtte nesten søke litt på de med farge og det så litt spennende ut.

 

Her er et bilde hvor man har brukt både tobakko-filteret og det blå, litt stilig.

 

4692213565_43df7e39ce_n.jpg

Squids Ink Jetty by Slika Images / Justin Jefferson, on Flickr

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Vil det være verdt pengene å investere i noe sånt? Regner med det blir dyrere i og med at det skal inn i landet og, men men.

 

http://www.bhphotovi..._Graduated.html

 

Ser at man får tak på et tilsvarende sett "u961" til 145$ på Ebay.

 

 

Det var i hvert fall mye billigere, og der følger det med to med farge i stedet for tre nøytrale som i det andre. Det ene nøytrale som følger med burde holde for en stund kanskje.

Måtte nesten søke litt på de med farge og det så litt spennende ut.

 

Her er et bilde hvor man har brukt både tobakko-filteret og det blå, litt stilig.

Er det noe behov for fargefiltre nå for tiden? ND-filtre og nøytrale grad-filtere er en ting, da dette er effekter som ikke kan gjenskapes digitalt, men gitt at eksponering er lik så er det vel mulig å gjøre alt et tobacco- eller blue-filter gjør i Lightroom?

Lenke til kommentar

Vil det være verdt pengene å investere i noe sånt? Regner med det blir dyrere i og med at det skal inn i landet og, men men.

 

http://www.bhphotovi..._Graduated.html

 

Ser at man får tak på et tilsvarende sett "u961" til 145$ på Ebay.

 

 

Det var i hvert fall mye billigere, og der følger det med to med farge i stedet for tre nøytrale som i det andre. Det ene nøytrale som følger med burde holde for en stund kanskje.

Måtte nesten søke litt på de med farge og det så litt spennende ut.

 

Her er et bilde hvor man har brukt både tobakko-filteret og det blå, litt stilig.

Er det noe behov for fargefiltre nå for tiden? ND-filtre og nøytrale grad-filtere er en ting, da dette er effekter som ikke kan gjenskapes digitalt, men gitt at eksponering er lik så er det vel mulig å gjøre alt et tobacco- eller blue-filter gjør i Lightroom?

 

Enig, trodde fargefiltre forsvant med den digitale alderen, det er ihvertfall lenge siden jeg har sett noen bruke det, og den effekten i eksempelbildet over kunne jeg gjenskapt i et nesten hvilket som helst bildebehandlingsprogram på null komma niks, og jeg er ingen kløpper på slikt en gang.

 

Dessuten, en stor fordel med graderte farger i et bildebehandlingsprogram kontra filter er at du selv kan bestemme hvor grensen skal gå mellom fargene (eller andre effekter du ønsker å oppnå med lignende effektfilter).

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Har selv Coking Z-pro-kittet med tre GND-filtre, holder og veske. Synes det fungerer fint, og er mye for pengene.

Skulle helst hatt filtre med hard overgang, men angrer ikke på kjøpet.

Pass på ved kjøp at de har settet på lager - ellers kan der være laange ventetider.

 

Kjøpte mitt her: http://www.speedgraphic.co.uk/lee_cokin_hitech_100mm/cokin_u960_zpro_nd_grad_kit/17249_p.html

 

Lenke til kommentar

Enig, trodde fargefiltre forsvant med den digitale alderen, det er ihvertfall lenge siden jeg har sett noen bruke det, og den effekten i eksempelbildet over kunne jeg gjenskapt i et nesten hvilket som helst bildebehandlingsprogram på null komma niks, og jeg er ingen kløpper på slikt en gang.

Spørsmålet er vel hvordan man liker å jobbe, gjøre mest mulig i opptaksøyeblikket eller jobbe digitalt med bilde etterpå. Jeg foretrekker det siste, men det å beherske bruk av filter på kameraet kan sikkert være både morsomt og interessant å lære seg.

 

Et område hvor filtre kan være aktuell fortsatt er med lys med veldig kraftig fargestikk. Gitt at man ønsker å ta det bort vil det være en fordel å bruke fargefilter(e) for å få bedre balanse i RGB-kanalene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er det noe behov for fargefiltre nå for tiden? ND-filtre og nøytrale grad-filtere er en ting, da dette er effekter som ikke kan gjenskapes digitalt, men gitt at eksponering er lik så er det vel mulig å gjøre alt et tobacco- eller blue-filter gjør i Lightroom?

 

Enig, trodde fargefiltre forsvant med den digitale alderen, det er ihvertfall lenge siden jeg har sett noen bruke det, og den effekten i eksempelbildet over kunne jeg gjenskapt i et nesten hvilket som helst bildebehandlingsprogram på null komma niks, og jeg er ingen kløpper på slikt en gang.

 

Dessuten, en stor fordel med graderte farger i et bildebehandlingsprogram kontra filter er at du selv kan bestemme hvor grensen skal gå mellom fargene (eller andre effekter du ønsker å oppnå med lignende effektfilter).

 

Joda, det går selvfølgelig å gjøre det i ettertid. Men jeg antar at også fargefiltrene reduserer lyset som slippes igjennom, og det vil jo alltid være en fordel å slippe så mye etterbehandling som mulig.

 

 

Har selv Coking Z-pro-kittet med tre GND-filtre, holder og veske. Synes det fungerer fint, og er mye for pengene.

Skulle helst hatt filtre med hard overgang, men angrer ikke på kjøpet.

Pass på ved kjøp at de har settet på lager - ellers kan der være laange ventetider.

Kjøpte mitt her: http://www.speedgrap...it/17249_p.html

 

Oi, det her var jo mye billigere, er det originalt?

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare Lee sine filtre. Jeg har et sett med polariseringsfilter, 2 gnd og et ND i glass. Dette kommer på cirka 4-5k. Det er verdt det, for Lee sine filtre er noe av det beste som lages. Ingen fargestikk eller styggedommer her i gården. Jeg ville anbefalt investeringen i Lee. De har også fått orden på produksjonen sin, i alle fall sist jeg sjekket, så det skal være mulig å få tak i de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...