Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke skyter RAW kan det rett og slett være at du taper litt oppløsning med JPEG. Men jeg tror ikke du bruker JPEG til denne typen kritisk testing.

 

Så det virker som om du kan ha fått et objektiv med produksjonsavik, jeg har naturlig nok ikke egen erfaring når det kommer til slikt, men jeg har hørt at det forekommer, ja.

Lenke til kommentar
Sikker? sleng på f/2.8 og ta bildet på skrått mot en tallerekke eller noe...

 

Helt sikker. Har tatt rundt 50 bilder på F/2.8 siktet inn mot en bok med fontstørrelse på ca 10, og det feilfokuserer kraftig hver gang.

 

Alle de andre objektivene mine klarte den derimot å finetune.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned og printet ut focus test chart, og da så det med ett mye bedre ut. Ikke prøv å test AF nøyaktighet med bøyde bøker.

 

Edit:

Utsnitt 100%:

post-100104-1215956906_thumb.jpg

Ikke perfekt, men bra nok (Ihvertfall med tanke på at arket lå litt skjeivt

 

Edit: Tatt i jpg normal (skulle ha fine men kom borti innstillingene :p )

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Noen som vet om et program får å telle antall eksponeringer i et hus?

 

Du kan f.eks se på mappenavnet bildene lagres i, og filnavnet på bildene.

 

F.eks:

hvis mappen heter 100ND300 så betyr det under 10k eksponeringer. Hvis den heter 101ND300 så betyr det 10-19k, osv.

Filnavnet forteller nøyaktig hvor mange. _DSC3399 f.eks i mappen 100ND300 vil bety at det har gått 3399 eksponeringer. 3399 i 101ND300 vil bety 13399

 

 

 

Ihvertfall på Nikon

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=193237

 

Haha for noe dritt!

 

40D: "Stiller krav til fotografen for god bildekvalitet." herregud, er nesten en selvfølge at man kan stille inn et par knapper, og når det er gjort får man da ypperlig kvalitet!

 

D300: "Synlig fargestøy på ISO 3200" hvilket av kameraene i testen er bedre enn D300 på ISO 3200!!!!?

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så veldig ille, synes jeg. Testen rangerer ikke kameraene fra førsteplass og nedover, men ved terningkast. Det er egentlig tull med terningkast, men når alle får 5 og 6 blir du tvunget til å faktisk lese tekstene.

 

Det med fargestøy er absurd, for jeg tror ikke noen av de andre er bedre på det området. Når det gjelder det å få alt ut av en 40D så er jeg ikke helt sikker. 20 og 30D må gjennom litt etterbehandling for å sitte skikkelig. Ellers finner de fleste dem litt for kontrastløse. Jeg tror 40D er enklere i så måte, jeg husker i alle fall at Olar0701 skrev at det var enklere å få gode resultater med det. Men det er jeg ikke helt sikker på.

 

Men det var ikke en av de dårligste testene jeg har lest. De har ikke engang trukket for manglende redigeringsmuligheter i kamera. I motsetning til andre testet jeg hr lest, hi hi hi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...