Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ordens skuld, so høyrer vel eigentleg slike hjertesukk heime i Tilbakemeldinger til Redaksjonen: http://www.diskusjon...hp?showforum=60

Du har absolutt rett, og jeg prøvde å finne en egnet tråd uten hell så derfor brukte jeg en tråd som virker relativ universiell.

Jeg forstår nå at jeg burde ha gjort en bedre jobb da jeg søkte etter et sted å legge hjertesukket mitt, så jeg kommer til å legge en "kopi" av hjertesukket mitt på "rett" sted i en tråd og håper eventuelle nye kommentarer som berører det aktuelle hjertesukket kommer der.

PS!! Torbjørn T. du er ingen "festbremser" :) Noen av oss trenger en korrigering i blant :green:

Lenke til kommentar

Har vært på NRK 2 - 3 ganger i dag, tar litt bilder på VM i dansing på Fauske... Beste fotoplassen er visst tydeligvis også vis a vis en plass NRK fotografene filmer fra. Forøvrig også tatt bilder av hele 2 stykker med stå.... Veldig synlig når de går i tights.

Switchet innom NRK når jeg kom hjem siden jeg visste det skulle være kjentfolk der. Jaggu så jeg noe kjent... :p

post-277888-0-02404800-1348352063_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En ting som aldri fått ut fingeren og spurt som har lurt på til tider - kamerastativer finnes i mange prisklasser og kvaliteter.

Har sett at det selges stativhoder både kulehoder og andre varianter til både 4 og 5 sifferet beløp og lurer egentlig hvor mye forskjell dette vil ha i forhold til feks ett kulehode til si 1000 kroner.

Lenke til kommentar

Nikonrumors: Aptina lager 1- tommes bildebrikke kalt AR1011HS, muligens til bruk i Nikon 1-systemet. Det som fanger oppmerksomheten min er:

Video: 10MP resolution at 60fps, including broadcast quality quad high definition, oversampled 1080p for True HD resolution, 1080p video at 120 frames per second and additional high frame rate modes for slow motion playback.

Her kan man kombinere quad HD med digital bildestabilisering eller 4x pikselbinning (alle 4 fargene) med digital bildestabilisering og fortsatt få hele 60 fps. Det er temmelig rått! :)

Lenke til kommentar

Har sett at det selges stativhoder både kulehoder og andre varianter til både 4 og 5 sifferet beløp og lurer egentlig hvor mye forskjell dette vil ha i forhold til feks ett kulehode til si 1000 kroner.

Som vanlig er det ikke noe fasitsvar på dette. Nå har ikke jeg erfaring med de dyreste (kule)hodene heller, men har prøvd en del forskjellig opp til et par tusen for hodet og det er klart forskjeller mellom billig og dyrt, særlig med tungt utstyr på stativet.

Vekten produsentene oppgir hodet skal tåle stemmer sikkert - så lenge kravet er at hodet ikke skal brekke. Men hvis kravet er at det skal være "behagelig" i bruk bør man ligge godt under grensen produsentene oppgir. Hvis ikke får man problemer med at hodet blir "vinglete" og bildetusnittet endrers seg i det hodet strammes til og kameraet slippes. Dette er typisk ting som er bedre på dyre hoder - bedre presisjon hele veien.

Men for å ha glede av dyrere hoder med større kapasitet må også utstyret ha en viss størrelse og vekt, ellers er effekten mye mindre. Litt det samme som punktet over.

Dyrere hoder gjør det også enklere å bruke, på mitt (relativt) lettvektssstativ kan jeg godt få skarpe bilder under ideelle/gode forhold selv med en telezoom på kameraet. F.eks med bruk av fjernutløser, unngå å bruke midtsøylen osv.

Med et dyrere/solidere hode kan jeg bare sette kameraet på, sikte og fyre løs med utløseren og fortsatt ha god hjelp av stativet.

For å få fullt utbytte av et dyrt hode må (selvsagt) stativet også matche, hurtigkoblingsplatene må være gode nok osv slik at det ikke er noen andre svake ledd som ødelgger. Hvor grensen går kan jeg ikke svare på. Vet ikke om noen andre kan heller, for jeg har aldri sett noen virkelig god test av effekten av ulike stativhoder. Personlig er jeg vilig til å gå et stykke over 1000, kanskje over 2000 også, men der et sted går det en grense for mitt amatørbruk.

Andre mener andre ting, det var en tråd tidligere i år om en som kjøpte stativ, hode osv i for flere titalls tusen. Finner den ikke igjen nå, men der er det muligens en del nyttig å lese.

Lenke til kommentar

Fra Canon roumer.

A new sensor line will appear in 2013 that will be seen across the entire APS-C lineup. Expect to see the first announcements in the first half of 2013.

The delays in developing the sensor was apparently a big reason for the big firmware update for the 7D. It’s also suggested that there may not be a 7D/60D amalgamation in the future. The 7D Mark II will not be an APS-H camera as some have wished/rumored.

Lenke til kommentar

Helvete. Hørte et smell for en stund siden, men fant ikke ut hva det var før jeg kommer ut i trappen og ser kameraet nederst...

Dette lærte meg tre ting:

1. 60d tåler et fall på 2+ meter når normalzoom tar støyten.

2. Tamron 17-50 tåler ikke dette.

3. Det ville på ingen måte hjulpet om jeg hadde uv-filter.

Note to self: ikke legg kamerabag på steder der kattene kommer til.

Lenke til kommentar

- kamerastativer finnes i mange prisklasser og kvaliteter.

Ja, det virker som "stativprodukter" selges til veldig varierende priser. Du kan kjøpe "mye" stativ + hode i carbon for en billig penge på nettet... ;)

Som eks. denne:

http://www.dhgate.com/professional-carbon-fiber-tripod-q-3528z/p-ff80808130ff2ddf0131320843e703ca.html

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...