Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er reit å si nei da, -Teddy-

Apropos Facebook; jeg er jo negativ til deres Terms & Conditions; og det er jo greit for min del; jeg er ikke med. Men en venninne av meg ønsker å bruke et bilde jeg har tatt av henne, som sitt profilbilde. Hvordan kan dette gjøres på en ordentlig måte?

Hvis jeg bruker en Creative Commons lisens; er det da i det hele tatt lov til å legge ut et slikt bilde på Facebook?

Punkt 2.1 i betingelsene sier:

Når det gjelder innhold som er beskyttet av åndsverkrettigheter, for eksempel bilder og videoer (åndsverkbeskyttet innhold), gir du oss følgende spesifikke tillatelser, underlagt innstillingene dine for personvern og applikasjoner: Du gir oss en ikke-eksklusiv, overførbar, royaltyfri, underlisensierbar og verdensomfattende lisens til å bruke alt åndsverkbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens). Åndsverklisensen opphører når du sletter det åndsverkbeskyttede innholdet ditt eller brukerkontoen din, med unntak av tilfeller der du har delt innholdet med andre brukere og de ikke har slettet det.

Dette sier jo ingenting om materiale som andre har opphav til (uansett lisens) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Humhmm, hvorfor har 5D Mark III plutselig stupt i pris hos FotoVideo? Er det tilbud eller kampanje, eller er det bare prisen som synker?

Kan jo være at 6D kommer om et par måneder og da burde butikkene være utsolgt for 5D II.

Når vi først har nevnt 6D! Jeg er egentlig på randen til å kjøpe meg en 5Dmk II. Oppgradere fra 60D. Men så lanserer Canon 6D, og jeg blir med ett veldig usikker på hva mitt første FF skal bli!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet, for legges bilde først ut på nettet enten via FB, nettside eller whatever så ligger det ute og hvem som helst nissefjott kan ta det bildet og gjøre hva de vil med det.

Noe som fungerer helt fint inntil du evt oppdager det selvsagt.

Studer litt lov, og se på facebook sine regler, og jeg kan garantere en solid hodepine.

Mne jeg ser at de sier spesifikt "beskyttet av åndsverkrettigheter"; hvordan stiller det seg i forhold til CC lisenser?

Lenke til kommentar

Når vi først har nevnt 6D! Jeg er egentlig på randen til å kjøpe meg en 5Dmk II. Oppgradere fra 60D. Men så lanserer Canon 6D, og jeg blir med ett veldig usikker på hva mitt første FF skal bli!

Liker du størrelsen på 60D; eller vil du egentlig ha et større hus?

Svaret på det spørsmålet bør gi deg svaret på hvilket hus du skal ha.

(For dere andre - hvis Munty hadde vært misfornøyd med AF på 60D, så tror jeg ikke h*n hadde stilt spørsmålet slik).

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig bestemt meg, mitt neste hus blir en 5D Mark III. Nå må jeg bare bli ferdig med master'n så jeg kan få meg Skikkelig Jobb og faktisk få penger til moroa også.

Uffda - skkikklig jobb. Da blir det vel kone og barn også? Bli ikke tid til moro med foto da ;)

Just kidding; det er mulig å kombinere alt dette; så lenge dere ikke prøver få til alt før jul.

Lenke til kommentar

Uffda - skkikklig jobb. Da blir det vel kone og barn også? Bli ikke tid til moro med foto da ;)

Just kidding; det er mulig å kombinere alt dette; så lenge dere ikke prøver få til alt før jul.

Om jeg skulle regnet over den tiden jeg bruker på jobb+studier nå så er det fort to 100%-stillinger, så de barna må finne seg i å bli neglisjert en stund til! ;)

For min del blir det nok langt etter jul, kanskje til og med enda lenger enn det! Og da kan det kanskje være jeg vil ha en 1D X i stedet. Åååh, disse ønskene! ;)

Lenke til kommentar

Hva en skal drømme om er ikk det vanskeligste, det er å finne ut hvordan en skal få råd til alt sammen.... Personlig har jeg tjent nok til å kjøpe en pent brukt D3s ved å jobbe som fotojournalist for lokalavisa om en 3 ukers tid. Eller skal jeg spare noen uker til og spore opp en brukt 300mm F2.8 VR mon tro? Nikons 14-24mm frister også.. Usj, disse valgene.

Lenke til kommentar

Humhmm, hvorfor har 5D Mark III plutselig stupt i pris hos FotoVideo? Er det tilbud eller kampanje, eller er det bare prisen som synker?

Kan jo være at 6D kommer om et par måneder og da burde butikkene være utsolgt for 5D II.

Sånn som jeg ser det vil nok 5D II synke i pris utover siden 6D blir og ta over, kan til og med hende vi ser det på salg helt nedi 9990.-, 6D vil nok ligge på rundt 14990.- i begynnelsen når prisraset får roet seg, og sakte krype nedover til 11990.- utover neste år. en annen tin også er at det kan være vanskelig og få tak på 6D før produksjonen er oppe og går skikkelig.

6D er omtrent samme størrelse som 60D bedre fokussystem en 5D mkII og skal være enormt bra til fokusering i relative mørke omgivelser "Canon påstår at det skal klare og fokusere i månelys".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en sikker, stillegående ekstern harddisk på rundt 1-2 TB som ikke er alt for dyr? Trenger to stykker til oppbevaring og backup av mine master-filer fra Aperture.

Jeg bruker LaCie rugged. Ikke særlig billig men har aldri sviktet meg iallefall

Lenke til kommentar

Til de av dere som ikke har backup: Ta backup i dag!

Bildedisken min døde i går, men har backup. Kunne sove godt i natt likevel :)

Jeg ser at Lightroom vil ta backup av katalog-filen hver gang jeg avslutter programmet, men går det også an å få satt i gang synk med backup i samme operasjon. Altså bildefilene også?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon D600 sine første tester er ute, og ser ut som Nikon ikke kommer til å slite så mye med D800 leveringene framover som først antatt.

Virker nesten som de har klart å lansere 2 kameraer som ligger for tett oppå hverandre til at det nå blir god gammeldags kannibalisering her.

Noe de kanskje burde lært av D7000 og D300s.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig bestemt meg, mitt neste hus blir en 5D Mark III. Nå må jeg bare bli ferdig med master'n så jeg kan få meg Skikkelig Jobb og faktisk få penger til moroa også.

Gjør som meg, gjør ferdig studiene dine, drit i dem og begynn som selvstendig fotograf i stedet :fun:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...