Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

WAT. Ingen egen AF-ON knapp, lysmålemetodevelger eller fokuspunktvelger på D600? Virker som de har lansert et slags entusiastkamera i proffklassen...

AE-L/AF-L kan programmeres til å fungere som AF-ON. Lysmålermetodevelger ligger på toppen (til venstre for video-knappen). Fokuspunkt bruker man navigator til, fokus-type enkelt, dynamisk, auto kontinuerlig/singel bruker man knappen på front til (venstre side når man har display mot seg... samme som D800 og D4 (D7000 også om jeg husker rett).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysmålermetodevelger ligger på toppen (til venstre for video-knappen). Fokuspunkt bruker man navigator til, fokus-type enkelt, dynamisk, auto kontinuerlig/singel bruker man knappen på front til (venstre side når man har display mot seg... samme som D800 og D4 (D7000 også om jeg husker rett).

Ah, mente egentlig fokusmetode ala closest/dynamic/single ja. Virker egentlig som et mer intuitivt opplegg å samle disse slik du beskriver at de har gjort.

Pybalto: Oktoberfest er én brennvidde gjennom hele måneden, med fastoptikk. Er ikke sikker på om det var lov å bytte mellom flere fastoptikkobjektiv av samme brennvidde engang, men det var kanskje det du lurte på? Folk skriver jo gjerne objektivnavnet i emnetittelen, så mye mulig det er begrenset til kun ett objektiv.

Lenke til kommentar

Oktoberfesten har "alltid" handlet om én brennvidde, ikke ett objektiv. Folk med mange 50mm-varianter (det vanligste luksusproblemet) har fått lov til å rullere. Hvordan stiller man seg til 100 og 105mm, mon tro?

Ellers: D600 gjorde meg litt glad. D800-lanseringen gjorde meg bare deppa pga. alle megapikslene. Nå finnes det i det minste et tenkelig alternativ for meg om 700'en skulle pakke sammen. (om bare ikke huset er for lite - D7000 er fryktelig smått og knotete imho).

Endret av Anew
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tok noen bilder igår, og samtidlige bilder har problemer :O

Laster opp noen store her så får dere se:

Sorry for stor størrelse, men sjekk venstre side av bildet, er sånn stripete og litt uklart, noen som vet hva dette kan være?

Jeg tok noen med 2 andre objektiver også, men kommer bare på de bildene tatt med 135mm 2.0 L :O

crop av ett annet bilde:

IMG_3927.jpg

post-18919-0-15319400-1347564063_thumb.jpg

post-18919-0-82349600-1347564120_thumb.jpg

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Skjer jo kun med 135mm 2.0, kontaktene er rene, glasset er rent, og ikkeno på sensor :(

Skal prøve ut no bilder imorgen i dagslys for å prøve få frem feilen igjen.

Men dette likte jeg ikke, objektivet er pent brukt og under 1 år gammelt :S

Får håpe jeg slipper styre med service/retur osv. med japanphoto.

Lenke til kommentar

ja, jeg sjekka samtlige bilder jeg tok igår, og det er bare på 135mm 2.0 bildene det kommer frem på, skal prøve meg litt mer ut imorgen i dagslys etter jobben, men dette likte jeg ikke ;(

har forsikring hvis det ikke dekkes av garanti, så det ordner seg jo, men kjedelig none the less

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Ok, tok noen bilder igår, og samtidlige bilder har problemer :O

Laster opp noen store her så får dere se:

Sorry for stor størrelse, men sjekk venstre side av bildet, er sånn stripete og litt uklart, noen som vet hva dette kan være?

Jeg tok noen med 2 andre objektiver også, men kommer bare på de bildene tatt med 135mm 2.0 L :O

crop av ett annet bilde:

Dette kan jeg ikke skjønne skal være optikken, feilen er av digital form

Edit:

Ser ut som en form for banding.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også den så ut som en sensorfeil elns, men merkelig at de kom bare på 135mm 2.0 bildene, men må nesten ta flere bilder imorgen å finne ut av dette

Kan jo hende at feilen sees lettere på en bestemt blender eller farge, får nevne den vanlige feilen.

Formatering av kort.

Lenke til kommentar

Er RAW-filen også slik?

Jupp, kan også ses i kamera.

Jeg synes også den så ut som en sensorfeil elns, men merkelig at de kom bare på 135mm 2.0 bildene, men må nesten ta flere bilder imorgen å finne ut av dette

Kan jo hende at feilen sees lettere på en bestemt blender eller farge, får nevne den vanlige feilen.

Formatering av kort.

Skal prøve å replikere å teste ut så mye som mulig imorgen, skrive opp trinn for trinn hva jeg gjør osv.

Blir spennendes om jeg klarer få til dette igjen.

Wish me luck..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...