Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fo2re: Ja, det blir mindre oversiktlig, men så er jeg også mye mer tilhenger av valgfrihet og utvalg enn jeg er av eplefilosofien one size fits all.

 

Tomsi: Delvis riktig, men toleransene på glassene blir "magisk" mye bedre når man bare bruker en liten del av glasset. Det er typisk ut mot sidene som sliter og det området brukes ikke når man har høyest pikseltetthet.

 

Hadde man hatt et fullformatkamera med samme pikseltetthet hadde man vært oppe i rundt 370 megapiksler. Det gir også fantastiske muligheter for "digital zoom" med god optikk, men det aller meste av optikk vil slite med hjørneskarpheten i det scenarioet. Det er egentlig ikke så viktig hvis man bare skal bruke det et lite utsnitt i midten. F.eks hvis snøugla sitter 100 meter borte og du ikke har et minst 3-kilos objektiv med deg. Seriebildehastigheten og mengden minnekort kunne nok også redusert noe av gleden med et 370 Mp fullformatkamera. Problemer som ikke Q har.

 

Som sagt, alt er ikke rosenrødt, men jeg synes det er flott at Q finnes og gir de valgmulighetene den gjør.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] må nok ha splittprisme om det skal gå greit :) Skal bestille med OptiBrite.

 

Sikker på at det er lurt? Lenge siden jeg vurderte KatzEye, men jeg mener å huske at jeg etter litt tankevirksomhet skjønte at OptiBrite egentlig er en dårlig idé - spesielt om du har/bruker lite optikk som er f/5.6 eller dårligere.

 

De hadde ikke OptiBrite til D700 uansett, og når jeg tenker meg om så vil jeg bare bruke 2.8 eller bedre optikk på den uansett.

 

Ellers:

Oppgitt over vanskelig kunde, selv om det bare er småpenger... Gjorde noe bilfotografering for å teste i sommer. Vi ble enige om 350kr, skulle ta bilen til en kamerat av ham også for samme pris i samme slengen. Han betaler ikke til forfall. Han forteller selv at han har vært på ferie og ikke hatt anledning til å betale. Jeg sender ikke purring, og sender heller sms enda et par uker senere som påminnelse. Får til slutt 250kr inn på konto, en måned etter forfall. Sender sms og sier at det mangler 100kr, og får beskjed om at han mente vi hadde avtalt 250kr. Han ønsket nemlig denne prisen opprinnelig fordi han mente at jeg hadde gitt ham denne prisen (dette var veldig på sparket, er snakk om en avtale vi gjorde 30 min før fotograferingen), noe jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde gjort, det må bero på et misforståelse fra hans side. Uansett ble vi enige om 350 før fotograferingen, og nå mener han at han må forholde seg til prisen jeg gav først (som jeg aldri gav)... Argh. Kameraten betalte derimot 350 til forfall som avtalt. Er jo bare småpenger, og jeg har ingenting skriftlig, så er ingenting jeg gidder å gjøre med det. Har ikke fått klage på prisen før nå, en måned etter forfall. Er egentlig en prinsippsak jeg kunne ønske å kjøre helt ut, men det skader vel mer enn noe annet.

 

Hvordan står jeg egentlig juridisk i dette for en annen gangs skyld, kan man klage på prisen en måned etter forfall?

Lenke til kommentar

Beklageligvis er det mange som bruker den metoden, venter til purring eller beskjed før de klager på pris, det for og trekke ut tiden til de må betale.

 

Var begge to tilstede og overhørte samtalen angående pris for jobben ?, hvis ja kan du si at den andre kameraten betalte 350.- så det er prisen vi ble enig i.

 

Et tips. legg gjerne prisen litt høyt og gi rabatt, på fakturaen skriver du "alle former for rabatter bortfaller ved for sen betaling", når du må purre skriver/sier du full pris uten rabatter og da pleier normalt kunden å bli veldig stresset/sur, da sier du at betaler han/henne originalfakturaen innen 24 timer er det greit, bortimot alle betaler da uten og mukke :)

Lenke til kommentar

Hvordan står jeg egentlig juridisk i dette for en annen gangs skyld, kan man klage på prisen en måned etter forfall?

 

Du har levert en vare og kan da enkelt sende faktura, blir den ikke betalt sender du en purring/inkassovarsel etter 14 dager, blir ikke purringen betalt sende du fakturaen til inkasso. Det er kunden som må bestride fakturabeløpet ikke du.

Det er kunden som må gå til forliksrådet for og prøve sin sak, og der vil han nok få beskjed at dette er ingen sak.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Over til noe annet;

tips til en helt grei CF kortleser med usb 3.0 ? :)

 

Hadde en fra ebay, men skulle sette i usb kontakta i kortlesern nå nettopp og selve kontakta på kretskortet inni der løsna og ligger nå løst inni kassa til kortlesern :p

 

Så nå blir det vel no ordentlig merke, hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...