Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Har nå tullet med Firefox et par timer, hadde problemer med forumet og måtte resette FF, da forsvant alle bokmerker etc. Har fått fikset dette heldigvis. Men har et problem igjen, finner søren_døtte_meg_ta ikke ut hvordan jeg får flyttet fanene nederst igjen, liker ikke og ha de nesten helt opp på siden. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Høyreklikk på området ved f.eks. "Hjelp". Der kan du velge hva du vil ha. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Høyreklikk på området ved f.eks. "Hjelp". Der kan du velge hva du vil ha. Hjelper ikke, mener det er en annen vei man må gå, gjorde det flere ganger i går kveld da jeg også tullet med dette, men finner ikke igjen den funksjonen. Tar jeg ikke helt feil så står det en eller annen plass "faner øverst" og man må huke av for å få flyttet de ned igjen sånn som FF var før. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Slik? http://support.mozilla.org/en-US/kb/put-tabs-back-on-bottom 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Slik? http://support.mozil...-back-on-bottom Det der forsto jeg ikke mye av Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Høyreklikk på området ved f.eks. "Hjelp". Der kan du velge hva du vil ha. Du har rett, på den bærbare har jeg den muligheten, men ikke på den stasjonære Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Slik? http://support.mozil...-back-on-bottom Det der forsto jeg ikke mye av Nå fikk jeg det til Takk skal du ha. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Nå i disse messe og nye produkter tider åssen hadde det vært om de fjottehuene av noen kameraprodusenter kunne kjørt FF brennvidde på alt av objektiv ? Nikon har 3 bare på systemkamera, Canon røffli det samme, Pentax 2, mFT sin crop faktor. Hvis man sier at 50mm feks er 1:1 som det vi ser rundt oss så gir det fint lite mening at 25mm mFT tilsvarer det samme for crying out loud. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Kanskje man skulle gått over til å alltid opplyse bildevinkel på sensoren objektivet er ment å brukes på? Selv om man så ender opp med at Sigma 30/1.4 skal oppgis i tre forskjellige bildevinkler, avhengig av om det er til Canon, Nikosontax eller mFT-fatning... (Og for Sigma 50/1.4 blir det fire - den er også tilgjengelig fullframe...) Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Det oppgis ofte ekvivalente brennvidder. Ettersom brennvidde er en fysisk egenskap blir det feil å skulle oppgi noe annet. Det vil også egentlig gjøre blendertallet meningsløst, ettersom det er definert på bakgrunn av brennvidde og blenderåpning. Matematisk ser jeg ikke hva som kan erstatte brennvidde. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Det oppgis ofte ekvivalente brennvidder. Ettersom brennvidde er en fysisk egenskap blir det feil å skulle oppgi noe annet. Det vil også egentlig gjøre blendertallet meningsløst, ettersom det er definert på bakgrunn av brennvidde og blenderåpning. Matematisk ser jeg ikke hva som kan erstatte brennvidde. Tjah - skal man takle temaet teoretisk, så har man i dagligdagen hverken behov for å vite brennvidde eller blenderåpning. Det viktige er bildevinkel, som forteller hvilket utsnitt man får, samt blendertall, som forteller hvilken eksponering man får. Sånn sett kunne man godt "utelatt" brennvidde, og nøyd seg med å fortelle kun blendertall og bildevinkel. Bildevinkel vil i alle fall kunne erstatte brennvidde i daglig bruk, ettersom brennvidde først og fremst brukes til å gi en forståelse for den resulterende bildevinkelen. Men - bildevinkel - så får man jo et problem hvis objektivet skal brukes på flere forskjellige sensorstørrelser - kanskje det da hadde vært bedre med et tall som på en eller annen måte indikerer noe om utsnitt, og så kan man selv vite hvor stor sensoren er og ut fra dette vite hva slags utsnitt man får? Tjah - hva da med for eksempel - brennvidde? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Var og hentet 5D mk2'en i dag og førsteinntrykket er at det er et helrått kamera! Fikk prøvd litt ISO egenskaper i kveld og jeg er ikke akkurat misfornøyd... Tips til et bra og enkelt videobehandlingsprogram som også kan endre litt på lys osv. som i et bildebehandlingsprogram - hvis det finnes? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Kanskje man skulle gått over til å alltid opplyse bildevinkel på sensoren objektivet er ment å brukes på? Selv om man så ender opp med at Sigma 30/1.4 skal oppgis i tre forskjellige bildevinkler, avhengig av om det er til Canon, Nikosontax eller mFT-fatning... (Og for Sigma 50/1.4 blir det fire - den er også tilgjengelig fullframe...) Får selge med utbyttbare brennvidde duppeditter. Herregud for en bra ide - hvorfor har ingen tenkt på det før ? Når jeg ser bilder av Donald ™ kameraene til Nikon 1 og Q saken til Pentax så aner jeg ikke hva de objektivene gjør i forhold til det man ser i søkeren helt sant ! Endret 11. september 2012 av fo2re Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Så Tom, fortell en som ikke har fulgt så nøye med i det siste (fordi han ikke orket mer fjas om CaNikon), om hvorfor du har plaget deg selv med Nikon i det siste! Det ser jo ut til å ha blitt noen riktig fine bilder av det. Bakgrunnen kan vel leses i denne tråden egentlig. Jeg fant mye jeg liker i Olympus verdenen med 4/3. Men det ser ut til å være en "dead end"; slik at det ikke er en blivende platform. Så i min søken etter en blivende platform, har jeg prøvd ut Nikon en gang til; denne gangen litt mer seriøst. Hva konklusjonen blir, er det for tidlig å si. Men Nikon allergien er kurert; det kan jeg innrømme. Samtiig er vel konklusjonen at det er kombinasjonen av godt glass og fotografen som er det viktigste - alle kameraene i dag er egentlig mer enn gode nok; ihvertfall så lenge lyset ikke er for vanskelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Fo2re: To fastobjektiv og ett kamera eller ett fastobjektiv og to kamera med ulik brennvidde? Det er faktisk hipp som happ for utsnittets del. Jeg som har en hel fotosekk med ulike objektiver får effektivt doblet antall tilgjengelige brennvidder. Personlig synes jeg Pentax gjorde en genistrek når de valgte så vidt forskjellig sensorstørrelse. På den andre siden har vi Canon med sine 1,6 1,3 og 1,0 (og ca 1,5 for EOS C-serien?). Fire ulike sensorstørrelser tett opp mot hverandre. Tenk så deilig, det ene øyeblikket har man et portrettobjektiv, det neste en supertele, bare ved å bytte "bakstykke". "Supertelen" veier knappe 200 gram og koster ikke all verden. Nei, det blir ikke helt det samme, men det gir utrolig mye fleksibilitet for en billig penge. En annen ting er makro. Bytt bakstykke så får du 3,6 ganger større forstørrelse. Selvsagt har Q noen negative sider, men hvilket kamera har ikke det? Endret 11. september 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 portrett-optikk og supertele endrer seg ikke magisk avhengig av sensor man hekter bakpå. Utsnittet endrer seg derimot Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Og da endrer det seg for eksempel om det er portrettoptikk eller ikke... Endret 11. september 2012 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Det som avgjør om en kombinasjon er portrett eller supertele er ikke brennvidden, men utsnittet. Og utsnittet endrer seg selvsagt når man endrer crop-faktoren. Ergo: Bytte av kamerahus kan bestemme om kombinasjonen er portrettele eller supertele. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Fo2re: To fastobjektiv og ett kamera eller ett fastobjektiv og to kamera med ulik brennvidde? Det er faktisk hipp som happ for utsnittets del. Jeg som har en hel fotosekk med ulike objektiver får effektivt doblet antall tilgjengelige brennvidder. Personlig synes jeg Pentax gjorde en genistrek når de valgte så vidt forskjellig sensorstørrelse. På den andre siden har vi Canon med sine 1,6 1,3 og 1,0 (og ca 1,5 for EOS C-serien?). Fire ulike sensorstørrelser tett opp mot hverandre. Tenk så deilig, det ene øyeblikket har man et portrettobjektiv, det neste en supertele, bare ved å bytte "bakstykke". "Supertelen" veier knappe 200 gram og koster ikke all verden. Nei, det blir ikke helt det samme, men det gir utrolig mye fleksibilitet for en billig penge. En annen ting er makro. Bytt bakstykke så får du 3,6 ganger større forstørrelse. Selvsagt har Q noen negative sider, men hvilket kamera har ikke det? Var ikke meninga å syte om Q og 1 - var bare at tallene på de objektivene lager ytterligere kaos når man allerede lever i FF, 1,5 x og 2 x crop verden... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 @Simen1 - det er vel ikke bare så enkelt ... Når sensorene blir mindre , men megapixel-antallet beholdes, så kreves det vel mer av oppløsningsevnen til objektivene. Slik at et bra portrett-objektiv på K5 blir en heller ullen tele på Q? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå