Bjørnli Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Prioriterte banjoworkshop foran fotomaratonet, viste seg å være lurt. Ble sittende ved siden av Sunde og Kinn, og traff mange engasjerte banjoister fra området. Vi var vel omtrent 25 stykker. Synd at de falt på samme dag, hadde planer om maratonet Var du med Ole Martin? Viste ikke om det før jeg fant artikkelen, men moss blir nok litt for langt for meg om dagen uans. Endret 8. september 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Farin og. Kjøpte et billig polarizer filter for en stund siden. Tenkte det var greit nok, men har ikke brukt det så mye. Så i dag at det faktisk gjør slik at alle bildene blir uskarpe. De ser pene ut på LCD skjermen, men når jeg får de på PCen er alle akkurat ute av fokus. Kan noen anbefale et greit polarizer filter til Canon? 67mm. Hadde ingen anelse om at det skulle være så stor forskjell på et billig et og et skikkelig et :/ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Men gjør filteret bildene softe, eller bommer autofokus? Hvis sistnevnte har du sikkert kjøpt lineært og ikke sirkulært polafilter - et lineært polafilter kan i enkelte posisjoner krølle det til for lysmåling og/eller autofokus.. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Litt av en heldig kar dette som fikk seg en flott arbeidsplass på grunn av sine bilder. http://www.bt.no/nyheter/Han-skulle-bare-vise-bildene-sine-pa-nettet-Sa-ble-Erik-27-oppringt-av-Google--2761790.html 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Farin og. Kjøpte et billig polarizer filter for en stund siden. Tenkte det var greit nok, men har ikke brukt det så mye. Så i dag at det faktisk gjør slik at alle bildene blir uskarpe. De ser pene ut på LCD skjermen, men når jeg får de på PCen er alle akkurat ute av fokus. Kan noen anbefale et greit polarizer filter til Canon? 67mm. Hadde ingen anelse om at det skulle være så stor forskjell på et billig et og et skikkelig et :/ Kenko og spesielt B+W har gode filtre. Begge har to serier, en dyr og en veldig dyr. Men det er veldig gode filtre. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Nydelig start på dagen i dag. SFW men lite hyggelig. Høyde + 5dmkII og 24-70 + bakken = permanent tilt-shift Satser på at forsikringen dekker reparasjon her nede i Australia og ikke bare på norsk verksted. Endret 9. september 2012 av ET! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Neida så kommer den store dagen man skal ta sine første konfirmasjon eller bryllupsbilder for venner og kjente. Trodde du virkelig at ustyret er det viktigste ? Se heller på dette bildet og lær posering først som sist http://fstoppers.com/this-is-why-posing-your-subjects-is-important Litt av en heldig kar dette som fikk seg en flott arbeidsplass på grunn av sine bilder. http://www.bt.no/nyh...e--2761790.html Takk for påminnelsen - definitivt nummer en på min liste over manipulerte bilder. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Men gjør filteret bildene softe, eller bommer autofokus? Hvis sistnevnte har du sikkert kjøpt lineært og ikke sirkulært polafilter - et lineært polafilter kan i enkelte posisjoner krølle det til for lysmåling og/eller autofokus.. Ser ut som at autofokusen bommer, eller det blir rart uansett om jeg tar med manuell fokus og. Ikke sikker på hva du mener med at de blir softe, så kan jo være det og. Kenko og spesielt B+W har gode filtre. Begge har to serier, en dyr og en veldig dyr. Men det er veldig gode filtre. Takker. Tror jeg vil prøve et før jeg eventuelt kjøper det. Just to be safe Litt av en heldig kar dette som fikk seg en flott arbeidsplass på grunn av sine bilder. http://www.bt.no/nyh...e--2761790.html Sett flere av bildene flør, men visste ikke det var av samme mann. Rett og slett utrolig imponerende, skulle ønske jeg hadde en brøkdel av kreativiteten hans. Nydelig start på dagen i dag. SFW men lite hyggelig. Satser på at forsikringen dekker reparasjon her nede i Australia og ikke bare på norsk verksted. Aiii :-/ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Ser ut som at autofokusen bommer, eller det blir rart uansett om jeg tar med manuell fokus og. Ikke sikker på hva du mener med at de blir softe, så kan jo være det og. Lurer på om det er desidert autofokusbom, eller om bildene bare blir slørete og utydelige. Hvis det er et lineært polafilter kan det også være at autofokusen fungerer forskjellig avhengig av hvordan du vrir filteret. For å teste om det er et lineært eller sirkulært polafilter: Ta filteret av objektivet og hold det så du ser igjennom det mot en reflekterende flate. Snurr polafilteret, akkurat som du snurer polafilteret når det sitter på objektivet, og observer at refleksjonen endrer seg - som normalt. Prøv så å vende polafilteret og se igjennom det "andre veien". Hold det opp mot den reflekterende flaten og snurr det. Hvis den reflekterende flaten endrer seg, akkurat som når du holdt polafilteret "vanlig", så er det et lineært polafilter - billigere og ikke like fullt egnet til fotografi fordi det kan lure automatikken. Hvis den reflekterende flaten nesten ser lik ut uansett hvordan du snurrer (men mulig den får et fargeskjær), så er det et sirkulært polafilter. Hmm - eller forresten - i stedet for å holde det opp mot en reflekterende flate - hold det bare opp mot dataskjermen din, som allerede sender ut polarisert lys. Så får du en mye tydeligere effekt. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Kan noen anbefale et greit polarizer filter til Canon? 67mm. Hadde ingen anelse om at det skulle være så stor forskjell på et billig et og et skikkelig et :/ Jeg bruker Hoya sine HMC Super, og har ikke noe å klage på på disse Hadde vært interesant å sett en sammenligning av hvordan resultat du får, samme bilde, med og uten filter. Gjerne en crop så man får detaljene fram. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Lurer på om det er desidert autofokusbom, eller om bildene bare blir slørete og utydelige. Hvis det er et lineært polafilter kan det også være at autofokusen fungerer forskjellig avhengig av hvordan du vrir filteret. For å teste om det er et lineært eller sirkulært polafilter: Ta filteret av objektivet og hold det så du ser igjennom det mot en reflekterende flate. Snurr polafilteret, akkurat som du snurer polafilteret når det sitter på objektivet, og observer at refleksjonen endrer seg - som normalt. Prøv så å vende polafilteret og se igjennom det "andre veien". Hold det opp mot den reflekterende flaten og snurr det. Hvis den reflekterende flaten endrer seg, akkurat som når du holdt polafilteret "vanlig", så er det et lineært polafilter - billigere og ikke like fullt egnet til fotografi fordi det kan lure automatikken. Hvis den reflekterende flaten nesten ser lik ut uansett hvordan du snurrer (men mulig den får et fargeskjær), så er det et sirkulært polafilter. Hmm - eller forresten - i stedet for å holde det opp mot en reflekterende flate - hold det bare opp mot dataskjermen din, som allerede sender ut polarisert lys. Så får du en mye tydeligere effekt. Holdt det opp mot skjermen. Når jeg vridde på det (slik det står på kameraet) ble det helt svart, og når jeg snudde det andre veien forandret det kun fargene på skjermen en smule. Har jeg skjønt det riktig da at det er cirkular? Kosta meg vel 50-100,- så ikke noe dyre greier. Tok noen kjappe testbilder, så kan du vurdere selv. For meg ser det ut som fokusbom, men jeg har egentlig ikke peiling. Ser det best på coop bildet. Med polarizer - Uten polarizer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Skyt på en skrå avis, med stativ og lav ISO. Så ser du tydeligere om det er dårlig filter eller om det er fokusbom. Hvis det vekslet mellom svart og gjennomsiktig den ene veien, og "bare" vekslet mellom forskjellige farger vendt andre veien, så er det et sirkulært polafilter, ja. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Tid for litt studioleking igjen, lenge siden sist 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Steve Huff hadde besøk av SONY før helga, og det han fikk se mener han blir en gamechanger for SONY. Time will show om han har rett, aldri dumt med mer konkurranse. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Er det mulig å endre størrelsen på histogramet i Photoshop (CS5)? Det er jo så knøttlite... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Steve Huff hadde besøk av SONY før helga, og det han fikk se mener han blir en gamechanger for SONY. Time will show om han har rett, aldri dumt med mer konkurranse. Tror ikke A99 blir det; hvis ikke det er prisen som gjør den til en gamechanger. Tror heller at han tenker på dette kameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Tror heller at han tenker på dette kameraet. Noen må jo være først, og om andre en entusiaster vil finne dette tiltrekkende vil tiden vise. Har lurt på en ting, ser at navnet Carl Zeiss er ofte brukt i kompaktklassen av enkelte produsenter, er det navnet som er lisensiert tro eller blir disse linsene laget på selve Zeiss-fabrikken. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Er det mulig å endre størrelsen på histogramet i Photoshop (CS5)? Det er jo så knøttlite... Oppe i høyre hjørne på histogramvinduet er den en liten knapp med noen streker på - der kan man velge Expandend View, som er litt større enn standard. Utover det vet iallefall ikke jeg om noen måte å få det større på, men skal ikke si for sikkert at det ikke finnes en metode for det. Tror heller at han tenker på dette kameraet. OMG! Synd den er uten optisk søker, men ellers... Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Carl Zeiss' samarbeid med Sony, og også Leicas samarbeid med Panasonic, innebærer at disse er med på designet av selve objektivet, mens produksjonen foretas av andre med kvalitetssjekker og krav spesifisert av Carl Zeiss. Altså produseres disse av Sony (eller Sonys partnere). Man betaler ikke bare for navnet, men jeg tør gjette på at Carl Zeiss er mer involvert i f.eks. Sony 135mm F1.8 ZA Sonnar T* lens enn de billigste Cybershot, selv om det blir ren spekulering. Når det gjelder RX-1 så er det ikke bare interessant som det første kompaktkamera med fullformatssensor, det sier også noe om Sonys yield på produksjon av fullformatsbrikker. Om jeg kan få spekulere noe, så kommer det minst fire kamera med Sonys 24mpx fullformatsbrikke: Sony A99, Song VG99 (eller tilsvarende fullformats camcorder) Nikon D600, og Sony RX1. Det første er et flaggskip og vi kan derfor anta at brikken yter meget godt, det andre er for video og sier litt om andre egenskaper til sensoren herunder readout speed, det tredje er fullformat på et prispunkt som vi aldri tidligere har vært i nærheten av noe som forteller oss at prisen på brikken er overkommelig, og det siste er noe såpass utrolig som en P&S med fullformatsbrikke, som sier noe både om produksjon og pris. Jeg tror dette er en meget sterk indikasjon på at fullformat vil være langt mer vanlig om bare 2-3 år, og at dette annonserer APS-C speilrefleks sin død fortere enn man tidligere har trodd (can of worms: opened). Endret 9. september 2012 av inkognym Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Steve Huff hadde besøk av SONY før helga, og det han fikk se mener han blir en gamechanger for SONY. Time will show om han har rett, aldri dumt med mer konkurranse. Tror ikke A99 blir det; hvis ikke det er prisen som gjør den til en gamechanger. Tror heller at han tenker på dette kameraet. Det kameraet hadde et utrolig tøft navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå