Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Et spørsmål i samme gaten: Jeg har så langt ikke tenkt noe på å ta betalt for bilder jeg tar, alt er stort sett til personlig bruk og fremvisning på nett men jeg har etterhvert begynt å få ganske mange henvendelser fra folk som ønsker jeg skal ta bilder for de i forskjellige anledninger, alt i fra konfirmasjon, bryllup og venne/barneportretter til enkle bedriftsoppdrag. Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne mtp på å ta betalt, synes det er vanskelig å sette pris på ting og jeg kjenner ikke til regler for beskattning osv. Noen som vet om en enkel guide på nett med tips til hvordan man bør gå frem og hva man bør tenke på fremtidsmessig hvis man ønsker å gjøre om hobbyen til en sideinntekt? Kanskje en idé til en artikkel for akam-redaksjonen?

Ellers må jeg si at jeg frykter det skrittet litt også, er redd det går utover kreativiteten, liker ikke å "bli tvunget" til å ta bilder hvis dere skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar 380.- +mva i timen som utgangspunkt og eventuell rabatt hvis det er nødvendig, er ikke fotograf men har relativt mye investert og forsvare. Har følelsen av at dette er det gjense prisen flere tar i div. serviceyrker.

Andre her som har mottatt innbydelse til seminar i regi av innovasjon Norge på Grålum til uken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne mtp på å ta betalt, synes det er vanskelig å sette pris på ting og jeg kjenner ikke til regler for beskattning osv. Noen som vet om en enkel guide på nett med tips til hvordan man bør gå frem og hva man bør tenke på fremtidsmessig hvis man ønsker å gjøre om hobbyen til en sideinntekt?

I utgangspunktet kan du tjene opptil 50.000.- pr. 12måneder uten å behøve og registrere deg i mva-registret.

Er dette en hobby behøver du ikke og register et firma, men det kan ha fordeler og gjøre det allikevel opp mot innkjøps-ledd.

Er hobbyen vesentlig dyrere så du ikke har fortjeneste på den kan du "tjene" mer en 50.000.- sålenge du går omtrent i null.

Og hvis du vurderer og drive et enkeltmannsforetak på siden med mva, etc. så skaff deg en regnskapsfører først som sist.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du tar timebetaling, regner du da kun tiden for selve fotograferingen eller selve etterbehandlingen også? Jeg kan til tider være ekstremt petimeter og føler det blir litt feil å belaste kunden for det, er det vanlig å bruke faste satser for oppdrag også?

Når du sier fordelere opp mot innkjøpsledd, hva legger du i det? (er fullstendig amøbe når det kommer til forståelse for regelverk og lover innen økonomi)

Lenke til kommentar

Anbefaler nok en gang at du tar tiden du vanligvis bruker på kjøring/etterbehandling osv (effektivt). Så har du forhåpentligvis en idé om hvor mye arbeid et oppdrag krever. Det er ofte forvirrende for sluttkunder å forholde seg til redigeringstid og lignende. Enkelte kan jo bruke timer pr bilder, mens andre bruker minutter pr bilde. Gi en totalpris og ha i bakhodet at du skal ha en fornuftig timespris totaltsett; fast pris for arbeidet og eventuelt ekstra pr bilde som brukes er en modell. Eventuelt bare pris på bilder som brukes (høy risiko, og bør da være relativt høy), eller til slutt fastpris for alt uansett leveranse/innhold/tidsbruk.

Lenke til kommentar

Oooh - Zeiss har annonsert en apokromatisk 135/2 -_dette_ tror jeg blir et seriøst fett stykke optikk! Whooo!

http://www.dpreview.com/news/2012/09/07/carl-zeiss-presents-apo-sonnar-t-135mm-f2-manuals-focus-lens-at-photokina

Dybdekroma var eneste svakhet for Zeiss Makro-Planar 2/100 - med apokromatisk korrigering er dette ikke et problem for 2/135.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Og er det noen som bruker Magic Lantern?

Ja, jeg bruker ML på 60D. Det er mange veldig hendige funksjoner som følger med. Trenger ikke lenger ha med en fjernkontroll når jeg tar timelapse, alt ligger i ML. HDR med opp til 9 eksponeringer, opptil 8 timer eksponering pr bilde og ingen sperre på hvor lenge man kan filme. Noen av de funksjonene jeg nyter godt av fra ML. Lett å installere også, samt at det ligger på minnekortet og ikke tuller med firmware som ligger på kameraet fra før.

Anbefalt.

Og er det noen som bruker Magic Lantern?

Magic Lantern er genialt! Jeg bruker det på ett 550D, stort sett til stillbilder, men det innehar funksjoner som er gull verdt pengene(sett at Magic Lantern er gratis). Har ikke hatt noen problemer på mitt kamera, men som med all uorginal software er det muligheter for problemer, det anbefales iallefall å ta ut batteriet når kameraet ikke er i bruk siden kameraet egentlig aldri er av og programvaren kan ligge å bruke strøm(ymmw).

-

Kolbjørn

Takker! Da kommer jeg nok til å prøve det. Bestiller en 5D mk2 nå tenker jeg. :D

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Justerte meg ned litt og landet på 3000kr, tenkte å spesifisere at det gjelder én gangs bruk av bildene i kundeavisen. Holder det å skrive det på mail sammen med pristilbudet? Føler at kontrakter og alt er overkill for en slik "liten" jobb, men fant noen kontrakter her. Må kanskje også finne fram noe annet enn bare kontonummer siden jeg skal fakturere til Sverige, heldigvis er jeg ikke momspliktig enda...

Lenke til kommentar
Må kanskje også finne fram noe annet enn bare kontonummer siden jeg skal fakturere til Sverige, heldigvis er jeg ikke momspliktig enda...

Ta og last ned conta.no og lag deg en profil samt kunderegister, du kan huke av for "uten mva" så du slipper dette, du må også finne ditt iban-kontonummer "hør med banken" så du kan motta betaling fra utlandet. Når du har laget en faktura og skal bekrefte den så ta å lagre den, da får du en pdf-fil som du senere kam skrive ut eller sende pr. mail.

det er et annet faktureringsprogram som heter "send faktua.no" eller noe sånt har ikke kjennskap til det men der kan du lage fakturaer som enkelthendelser, problemet er at hvis du kommer over 50.000.- grensen og må begynne med mva, har du ikke et faktureringsystem og må lage dette fra bunn av.

Lurer du på noe angående conta så send en pm.

iban= international bank account number.

nok,nok ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Justerte meg ned litt og landet på 3000kr, tenkte å spesifisere at det gjelder én gangs bruk av bildene i kundeavisen. Holder det å skrive det på mail sammen med pristilbudet? Føler at kontrakter og alt er overkill for en slik "liten" jobb, men fant noen kontrakter her. Må kanskje også finne fram noe annet enn bare kontonummer siden jeg skal fakturere til Sverige, heldigvis er jeg ikke momspliktig enda...

BIC (SWIFT), spør banken din; de har garantert denne infoen tilgjengelig :)

IBAN = BIC/SWIFT

Edit:

Man bruker aldri slike kontrakter for publikasjoner og salg til media; presiser på faktura at det er bruksrett 1 gang som gjelder (dette er helt vanlig forøvrig).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

IBAN = BIC/SWIFT

Er ikke det samme, iban gir deg en landskode foran ditt eksisterende kontonummer eks: NO31-61052723231 "Nordea bank Norge asa"

Swift/bic er identifikasjonskode som brukes foran kontonummeret eks: DABAN002-61052723231 "Fokus bank"

Begge gjør nytten, men det holder med iban innad i Norden og det er enklere å fikse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Må kanskje også finne fram noe annet enn bare kontonummer siden jeg skal fakturere til Sverige, heldigvis er jeg ikke momspliktig enda...

Ta og last ned conta.no og lag deg en profil samt kunderegister, (...)

Lurer du på noe angående conta så send en pm.

Takk! Registrerte meg på conta for en stund siden og har sendt ut fem fakturaer eller noe, flott system. Tenkte ikke på at de hadde støtte for IBAN, da er det kanskje ikke så vanskelig! Får stikke innom banken og høre til uka :)

Man bruker aldri slike kontrakter for publikasjoner og salg til media; presiser på faktura at det er bruksrett 1 gang som gjelder (dette er helt vanlig forøvrig).

Høres fornuftig ut, skal passe på å få det med på fakturaen. Takk :)

Lenke til kommentar

Zeiss har også annonsert en 55mm f/1.4. Og Zeiss lover at den skal ha spesielt god bildekvalitet:

http://www.dpreview.com/news/2012/09/07/Carl-Zeiss-preparing-Distagon-55mm-F1-4-for-Canon-Nikon-lenses-for-mirrorless-system-cameras

"A must-see attraction is a high-performance, full-format SLR camera lens with manual focus. With a focal length of 55 mm and aperture of f/1.4, this lens is the first model of a new product family designed for demanding users. Thanks to a newly developed optical design, this lens is superior to conventional full-frame lenses, and it achieves with powerful full-frame, full-format cameras an image performance that until now has only been seen with medium-format systems. The first prototype of this new range will celebrate its world debut at photokina. The family of lenses is expected to be on the market in the second half of 2013 for EF bayonet (ZE) and F bayonet (ZF.2)."

En helt ny serie med optikk? Når Zeiss, som til vanlig lager superb optikk, sier "sjå, no" - så blir i alle fall _jeg_ nysgjerrig. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...