Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En spørsmål: Kan jeg bruke batterigrepet til 5D mk1 på mk2? Har fått klarsignal av dama til å bruke noen av bryllupspengene på mk2 (egentlig var det hennes forslag siden speilet på den jeg har røk)! :D

Og er det noen som bruker Magic Lantern?

Det ordnet seg med service forresten. Har snakket med Serviceproffen og det var bare å sende inn kameraet. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

En spørsmål: Kan jeg bruke batterigrepet til 5D mk1 på mk2?

Batterigrep til Mark II heter BG-E6 og til Mark I heter det BG-E4!

Små justeringer fra Canon med polene der batteriegrepet treffer polene i kamera huset, dette gjør at de ikke er kompatible.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Blir en spennende jobb i dag også.

Nøyaktig et år siden jeg tok et bilde som gikk verden rundt i aviser, magasiner og i nyhets kanaler.

Litt prat her i tråden ble det også : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=891491&view=findpost&p=18269197

post-154783-0-79736900-1346853198_thumb.jpg

Idag er det Varingskollen opp 2012, men forventer vell ikke akkurat at det samme skal skje. Men det er observert elg i bakken nå for noen dager siden, og det har vært elg som har oppholdt seg i bakken igjennom sommeren. Så må være klar for det meste, men ikke forvente for mye.

Bildene av løperne i fjor var jeg ikke fornøyd med, hadde da bare 17-50 med opp. Lært mye på et år, 70-200 og monopod blir nok med opp denne gangen, men også 17-50.

• Liker 1
Lenke til kommentar

..i dag er jeg jaggu lei av å rydde i andres rot. Fått den fine jobben i å rydde i "systemet" der jeg arbeider. Mange tusen smådeler til båt som skal sorteres, legges sammen med tilhørende deler, oppi kasser og settes i store hyller, kaste store ting som dører og vinduer som er til dyre flotte båter, som har kommet i retur eller har småskader..rydde rydde rydde!

Godt det er blå himmel og sol så man kan pakke fotosekken og ta en tur ut nå! :D

Lenke til kommentar

Magic Lantern er genialt! Jeg bruker det på ett 550D, stort sett til stillbilder, men det innehar funksjoner som er gull verdt pengene(sett at Magic Lantern er gratis). Har ikke hatt noen problemer på mitt kamera, men som med all uorginal software er det muligheter for problemer, det anbefales iallefall å ta ut batteriet når kameraet ikke er i bruk siden kameraet egentlig aldri er av og programvaren kan ligge å bruke strøm(ymmw).

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker ML på 60D. Det er mange veldig hendige funksjoner som følger med. Trenger ikke lenger ha med en fjernkontroll når jeg tar timelapse, alt ligger i ML. HDR med opp til 9 eksponeringer, opptil 8 timer eksponering pr bilde og ingen sperre på hvor lenge man kan filme. Noen av de funksjonene jeg nyter godt av fra ML. Lett å installere også, samt at det ligger på minnekortet og ikke tuller med firmware som ligger på kameraet fra før.

Anbefalt.

Lenke til kommentar

..i dag er jeg jaggu lei av å rydde i andres rot. Fått den fine jobben i å rydde i "systemet" der jeg arbeider. Mange tusen smådeler til båt som skal sorteres, legges sammen med tilhørende deler, oppi kasser og settes i store hyller, kaste store ting som dører og vinduer som er til dyre flotte båter, som har kommet i retur eller har småskader..rydde rydde rydde!

Der jeg jobbet ansatte vi en flytekniker som "logistikkansvarlig", absolutt alt av båt-deler ble puttet i esker/hyller med bilde av delen på fremsiden av esken samt hyllenummer og delesporing, utrolig fint når man trengte en spesiell del.

Ellers er jeg enig i at det fort blir mye unødvendig/ødelagte deler liggende å slenge, noe kjelleren min bærer preg av :)

Lenke til kommentar

(...) Har nå bestilt både Samyang og Nikkor fra Japanphoto. Lurer på å kjøpe en Katzeye også, men er redd søkeren blir for mørk med 2.8-5.6 objektiver. Gøy å handle fotoutstyr igjen, har ikke handlet stort de siste tre årene :D

Gratulerer med nytt glass! Høres ut som en bra kombinasjon.

Jeg har fortsatt standard-mattskive i min D7000, men jeg merker at manuellfokus er knotete med halv-vide vidvinkler fordi det er vanskelig å se hva som er i fokus, men dybdeskarpheten kan bli tynn nok til at det er et problem. Mulig du vil merke det samme med den 35-en. KatzEye tilbyr noe de kaller for OptiBrite, som skal gjøre den matte delen av mattskiva lysere med mer lyssvak optikk -- jeg aner ikke hvordan det funker, men det koster 55 USD ekstra. Kanskje noe å vurdere?

Takk! Japanphoto var utrolig raske, bestilte klokken fire i går, og pakken var på postkontoret allerede i åttetiden. Hentet dem klokka seks i dag :) Får også låne og kjøpe D700-en til ei venninne, hun arvet det sammen med holy trinity og en masse go'glass... Merket at det var utrolig vanskelig å fokusere presist med 35mm'ern på 1.4 med D300-en på ting som er noen meter unna, må nok ha splittprisme om det skal gå greit :) Skal bestille med OptiBrite.

Tok et bilde av det ene med det andre, på 1.4 og ISO1400.

post-50769-0-70602200-1346875129_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Der jeg jobbet ansatte vi en flytekniker som "logistikkansvarlig", absolutt alt av båt-deler ble puttet i esker/hyller med bilde av delen på fremsiden av esken samt hyllenummer og delesporing, utrolig fint når man trengte en spesiell del.

Vi har det slik på hovedlageret, bare med delen limt på esken og ikke bilde. (smådeler).

Delene jeg ryddet er deler som ikke er i bruk lenger, som feks alt av smådeler og skruer til kalesjesystemet til Askeladden Z8 og Z7. Gamle/reservedeler og nye som står i store esker, mellomlagret før litt av det taes inn på hovedlageret.. For å ikke snakke om utgåtte deler eller deler til båtprodusenter som er konkurs eller "midlertidig" konkurs..

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om utgåtte deler eller deler til båtprodusenter som er konkurs eller "midlertidig" konkurs..

Hadde en jobb på en 4år gammel Bavaria 28' sport, hvor bla. en pute manglet, fargekombinasjonen fantes ikke lengere kunden måtte kjøpe alle putene i cockpiten nye, Bavaria kjøper en viss menge stoff i egen designet farge, når rullene er oppbrukt er den kombinasjonen "utgått".

Hadde jeg hatt råd skulle jeg ha kjøpt utgåtte deler, rettigheter til utgåtte maler/deleformer, fargemønster, etc. og lagt et sentrallager for alle båt-fabrikanter her i Norge, for båtene forsvinner ikke selv om de er 5 år gamle :)

Lenke til kommentar

Hadde en jobb på en 4år gammel Bavaria 28' sport, hvor bla. en pute manglet, fargekombinasjonen fantes ikke lengere kunden måtte kjøpe alle putene i cockpiten nye, Bavaria kjøper en viss menge stoff i egen designet farge, når rullene er oppbrukt er den kombinasjonen "utgått".

Hadde jeg hatt råd skulle jeg ha kjøpt utgåtte deler, rettigheter til utgåtte maler/deleformer, fargemønster, etc. og lagt et sentrallager for alle båt-fabrikanter her i Norge, for båtene forsvinner ikke selv om de er 5 år gamle :)

uff ikke snakk om maler og deleformer, det har vi alt for mye av til det meste av fritidsbåter som flyter i Norge, helt tilbake til 70-tallet. Og det er dette jeg skal rydde i i morgen, til de nyere båtene der vi har "dekk" som vi limer vindskjermer på.. gleder meg! :p

Men de rettighetene osv ja, de kunne vært kjekke å ha. Hadde tatt mye plass til slutt alt dette... Tror jeg hadde lagt pengene i fotoutstyr istedenfor. Hvertfall slik båtmarkedet er nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...