TGB Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Fikk massivt kjeft for at jeg var så dust at jeg ikke brukte UV-filter av en fotograf fra en av de største publikasjonene her i Norge i går.... Spennende at han var så opptatt av min optikk, samt åpenbart ikke har peiling hva som skjer når man dropper objektiv i bakken med UV-filter. Optisk bi-effekt var også tydeligvis ukjent. Jeg ble litt fasinert ;-) Og jeg måtte naturligvis påpeke hvor på bærtur hans synspunkt var.... Bra du setter skapet der det skal stå !! Kan jeg spørre hvor gammel denne personen er sånn ca ? Har møtt på en oldschool som nektet å tro at dette ikke var nødvendig i en digital tidsalder. Var det ikke her forresten for en tid tilbake at det ble linket til en RED vs Canon DSLR og video sendt på kvelden hvor vår helt hele tiden bruke ordet "ASA" ? Er vel noen uker siden det ble erstattet av ISO... Denne personen er nok opplært før den digitale tidsalderen, men fokus var beskyttelse.... som vi alle vet er helt meningsløst. Fyren klikka jo helt når jeg påpekte hvor dumt det var med uv-filter både optisk og for beskyttelse. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hva er det som gjør folk sååå religiøst (nærmest) overbevist om at UV-filteret er eneste vei til himmelen? Tydeligvis mange gode selgere av "du vil vel beskytte ditt nye dyre leketøy med noe helt unødvendig - som koster skjorta?" Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg har stor tro på det å beskytte utstyret. Men da må man jo bruke noe som faktisk beskytter ustyret. I en sandstorm, og på sjøen, eller i et gjørmebad, så vil et klart beskyttelsesfilter være fornufitg. Men de er dyre. Og man bruker de bare når det er påkrevd. Så bruker man solblenderen istedet. Eller kjøper seg rustning. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Var det ikke her forresten for en tid tilbake at det ble linket til en RED vs Canon DSLR og video sendt på kvelden hvor vår helt hele tiden bruke ordet "ASA" ? Er vel noen uker siden det ble erstattet av ISO... Man kan jo lure på hvorfor vi bruker ISO-skalaen i det hele tatt som mål på signalforsterkning fra sensoren. Hadde vi brukt dB i stedet hadde vi hatt en lineær skala og sluppet sekssifrede ISO-verdier (og det er nok ikke mange generasjoner kameraer før vi kan legge på enda ett siffer) - det er mange tiår enda til man hadde trengt noe mer enn to siffer med en dB-skala Endret 28. august 2012 av ventle Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 dB hadde bare forvirra HI-FI folket ;-) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Var det ikke her forresten for en tid tilbake at det ble linket til en RED vs Canon DSLR og video sendt på kvelden hvor vår helt hele tiden bruke ordet "ASA" ? Er vel noen uker siden det ble erstattet av ISO... Man kan jo lure på hvorfor vi bruker ISO-skalaen i det hele tatt som mål på signalforsterkning fra sensoren. Hadde vi brukt dB i stedet hadde vi hatt en lineær skala og sluppet sekssifrede ISO-verdier (og det er nok ikke mange generasjoner kameraer før vi kan legge på enda ett siffer) - det er mange tiår enda til man hadde trengt noe mer enn to siffer med en dB-skala Aha, men ISO-skalaen definerer både en aritmetisk og en logaritmisk skala! ISO 100 heter egentlig ISO 100 / 21°. Den aritmetiske skalaen samsvarer med ASA, mens den logaritmiske samsvarer med senere versjoner av DIN, der en økning på 3 tilsvarer en dobling av følsomheten. Ergo er 24° det samme som 200, 39° er 6400, og for alle praktiske formål holder dermed to siffer lenge. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Think Tank Airport International V2.0 med: - D4 + WT5 - D4 + WT5 - AF-S 300mm f/2.8 VR II - AF-S 70-200mm f/2.8 VR II - AF-S 24-70mm f/2.8 - SB-910 - Quantum Turbo SC - Custom bracket - SC-29 - Quantum kabel Klar for Bergen igjen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Er det forsikret? Hvilket hotell sa du at du bodde på? 3 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Er det forsikret? Hvilket hotell sa du at du bodde på? Alt er naturligvis forsikret Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hm... hmmm..... hmmmmmmm! Hva skal en gjøre tro. Vente til selger får inn en brukt storformatskriver av samme slaget som jeg klarte å ødelegge, eller slå til på et meget godt tilbud på en helt ny skriver, som er en del bedre på mange områder, men til nesten dobbel pris. Hmmmmm! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hm... hmmm..... hmmmmmmm! Hva skal en gjøre tro. Vente til selger får inn en brukt storformatskriver av samme slaget som jeg klarte å ødelegge, eller slå til på et meget godt tilbud på en helt ny skriver, som er en del bedre på mange områder, men til nesten dobbel pris. Hmmmmm! Det nå du skal gjøre en kostnadanalyse basert på inntekt/utgifter/avskrivning 2 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det nå du skal gjøre en kostnadanalyse basert på inntekt/utgifter/avskrivning Ja, det er vel det som er det rette å gjøre nå. Takker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Har du endel blekk til den gamle skriveren er det greit og ta med det også samt om ark-størrelsen er den samme så du slipper og bytte rull-lageret ditt. Edit. det viktigeste er om du taper inntekt pga. av at du eventuell må vente på en tilsvarende blir lagt ut for salg, da kan det være forsvarlig og investere i en nyere type. Endret 29. august 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Har du endel blekk til den gamle skriveren er det greit og ta med det også samt om ark-størrelsen er den samme så du slipper og bytte rull-lageret ditt. Edit. det viktigeste er om du taper inntekt pga. av at du eventuell må vente på en tilsvarende blir lagt ut for salg, da kan det være forsvarlig og investere i en nyere type. Jeg har en del blekk igjen på den gamle ja. Ikke samme blekk-type på den nye. Men Begge er 24" og Epson-skrivere, så papiret kan brukes videre. Ser jeg kalkulerte med at den gamle skulle klare 3000 meter med utskrift før den trengte service (mener å huske at jeg fikk det tallet av han jeg kjøpte den av som driver med service på slike). Den nye må klare 3750 meter for å klare samme kalkyle (litt andre variabler også). Dumt at jeg ikke noterte meg hvordan jeg kom frem til hvor mye blekk kostet sånn ca pr kvadratmeter med 100% dekning. Men det varierer jo veldig på papirtype, fuktighet i lufta og alt mulig rart. Eller kan jeg bruke...hm. Ja. Jo. 40,16 ml fant jeg ut via en alternativ måte her nå. Regne, regne... Ser ut som kalkylen blir omtrent den samme. 15,- dyrere med kvadratmeter utskrift med 100% dekning. I praksis betyr det bare to kroner i forskjell på en vanlig utskrift i forskjell fra tidligere. Og da er blekksvinn, strøm, vedlikeholdstank, papirsvinn, slitasje på papirkutteren tatt med, og service på skriveren etter en viss mengde papir er skrevet ut. Men da må den altså klare 3750 meter. Må høre med selgeren/servicekaren om hvordan dette tallet er sånn ca. Hvis jeg får tak i han da. Han er så travel at jeg har prøvd i en måned nå, før jeg fikk en SMS tidligere idag. Så da spørs det om jeg taper noe på å vente på en Epson 7800, eller om jeg bør gå for en ny 7890 med en gang. Jeg vet jeg har noen som skal ha utskrifter, men det er langtifra så mange at det veier opp for noe med det første. Hehe. 1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 I min søken etter smal dof og herlig bokeh tenker jeg å ordne meg et D700 og et par-tre lyssterke primes. Brukt, som alltid. Noen som husker adressen til nettsiden som gir veiledende bruktpriser? Der folk rapporterer sine salgspriser og man finner snittverdier av bruktprisene... Har bookmarket den og mistet den mange ganger, og makter ikke å finne den med google. Hvis noen husker hva den heter så blir jeg veldig glad Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Noen som husker adressen til nettsiden som gir veiledende bruktpriser? Team biathlon 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ble lagt ut en D700 til 7 lapper på foto.no tidligere i dag. Mulig den er solgt nå da Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) @Nautica: Takk! @Ventle: Så det! Har ei venninne som kanskje har en til salgs også. Har egentlig ikke penger overhodet, men begynner å tenke i banene å satse på fotografering, og jeg er lei av å måtte male inn ekstra uskarphet med middelmådig resultat i Lightroom. Blir jo fort 25-30 000 om jeg vil ha 24, 35 og 50 1.4 samt 85 1.8, pluss huset. Blir jo dyrt etterhvert også, holy trinity er jo heller ikke billig. Skal altså sitte på gjerdet litt til. Endret 29. august 2012 av -Teddy- Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 I min søken etter smal dof og herlig bokeh tenker jeg å ordne meg et D700 og et par-tre lyssterke primes. Brukt, som alltid. Hvis tynn dybdeskarphet er tingen bør du se på Nikkor 35mm f/1,4 AI, Voigtländer Nokton 58mm f/1,4 SL-II og Nikkor 105mm f/1,8 AI. Tilsett en KatzEye-mattskive med splittprisme. Hvert av objektivene koster rundt 4000 fra eBay. Voigtländeren er en ganske moderne affære med chip og sånn. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Aschehoug hagefest var som alltid en interresant opplevelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå