Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Idag skal man glane på masse videoer om onelighting med blits, noen som har noen konkrete videoer/klipp å anbefale?

Går vanligvis for naturlig lys, men skal lære meg blitsbruk riktig nå så jeg har noe i reserve:P

Ser zack arias har mye bra, så blir nok å se en del klipp med han iallefall

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått en forespørsel om å ta på meg litt fotografering for noen sushi steder i Oslo, gjennom en bekjent. De sponser fly fra \ til Bodø og overnatting, men lurer på hva jeg vil ha for selve fotograferingen, og det er her jeg blir usikker. De vil ha bilder av maten til menyene, stemningsbilder som de vil ha på nett samt noen til å henge på veggene i lokalene (3 locations) samt noen rene interiørbilder. Ikke noe bestemt antall bilder, foruten av de 18 rettene. Siden det faktisk blir endel bilder her, så er jeg usikker på hva som vil tjene begge parter mest mulig: Bli enig om en timespris (250 - 300 kr?), en stykkpris per bilde eller rett og slett sum X for hele jobben?

Edit: leif x2

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Siden det faktisk blir endel bilder her, så er jeg usikker på hva som vil tjene begge parter mest mulig: Ble enig om en timespris (250 - 300 kr?), en stykkpris per bilde eller rett og slett sum X for hele jobben?

Ville nok tatt en timepris, samt stk.pris for bildene i etterkant siden forarbeidet kan ta mange timer samt redigeringen kan by på endel jobb.

Normal timesats for nyetablerte bedrifter med fornuften i beholdt er ca 360/380.- + mva. men dette er også avhengig av tilleggs-kostnader man har ved spesifikke jobb.

Når du er ferdig så ikke presenter mer en tre bilder av hver rett, for mange bilder så får kjøper aldri bestemt seg.

Lenke til kommentar

Pogo lager aldeles glimrende remixer. Her med samples fra Wizard of Oz, morsomme ansiktsuttrykk, hodefonene jeg bruker hver dag på jobben (AKG K 701), og et stykke superb lyssetting:

http://www.youtube.com/watch?v=0Fk2BaM1la0

For interesserte - se også den

, den glimrende
og den klassiske
.

Jeg ble i alle fall inspirert av lyssettingen - tror han hadde det morsomt i studioet.. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det faktisk blir endel bilder her, så er jeg usikker på hva som vil tjene begge parter mest mulig: Ble enig om en timespris (250 - 300 kr?), en stykkpris per bilde eller rett og slett sum X for hele jobben?

Ville nok tatt en timepris, samt stk.pris for bildene i etterkant siden forarbeidet kan ta mange timer samt redigeringen kan by på endel jobb.

Normal timesats for nyetablerte bedrifter med fornuften i beholdt er ca 360/380.- + mva. men dette er også avhengig av tilleggs-kostnader man har ved spesifikke jobb.

Når du er ferdig så ikke presenter mer en tre bilder av hver rett, for mange bilder så får kjøper aldri bestemt seg.

Så er spørsmålet om de ser på at de betaler et besøk til kompisen din for deg, som delbetaling... jeg tror jeg ville satt ned prisen litt på grunn av det. De kunne jo alltids funnet noen i Oslo.

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet om de ser på at de betaler et besøk til kompisen din for deg, som delbetaling... jeg tror jeg ville satt ned prisen litt på grunn av det. De kunne jo alltids funnet noen i Oslo.

Nautica: Det høres ut som en god plan, timeslønn samt en fornuftig stykkpris pr bilde de ønsker å bruke. Takk for ideen.

bufodill: "Kompisen" er naboen min i Bodø, en fyr jeg har tatt bilder med \ for tidligere, så det er ikke noe sånt inne i bildet.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Skulle rigge opp softboxen min på lyst-stativet her for en kjapp test, men så fant jeg ut; stativet har fått en kraftig smell under transport :(

Noen som kan anbefale ett billig men gjerne litt stødig stativ fra ebay?

Gjerne med mulighet for å feste en sandbag-vekt i bunn eller noe(men ikke ett krav, kan evt. moddes selv)

Lenke til kommentar

Setninga var nok korrekt i artikkelen, men formulert slik at den var tvetydig. "På kameraets minnebrikke kunne de se mannen fotografere bjørnen, som drepte ham, i åtte minutter for det ble svart." Om de hadde satt inn komma slik jeg gjorde her ville det blitt ei bedre setning, men fortsatt ikke bra. Det beste hadde vært om de hadde kuttet ut "som drepte ham". Da ville vi fått ei entyding og god setning. At de var bjørnen som drepte ham han fotograferte kommer jo tydelig fram i resten av artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...