Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Noen her som flyr en del? Har bestilt en god del billetter til reiser men ikke på mitt kort. Må jeg bruke det kortet jeg bestilte reisene med, som ID? Alle reiser er innenlands...

I alle fall om du skal sjekke inn med kort, med mindre det er registrert på SAS kortet ditt (om du reiser med SAS då og du har SAS/Eurobonus kort) då kan dsu bruke det også.

Trur eg..

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kommer på i farta (LR3), er boka til Scott Kelby. Den har bilder også, da men. :p:) Den går gjennom alle ting steg for steg - litt FOR detaljert for min del, så jeg leste aldri boka om LR2 som jeg vant. Photoshop-boka hans som jeg vant, har jeg dog lest.

Lenke til kommentar

Jeg har LR1 boka til Scott og den er ikke dum; men "out of date". Kanskje kjøpe meg en ebok i helgen?

edit: Problem solved :)

Hva er egentlig forbedringene i LR4 (bortsatt fra en mer vettug prising) i forhold til LR3? Såvidt jeg kan se, så er det mye i LR3, som jeg trodde var nytt i v4.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forbedringene i LR4 (bortsatt fra en mer vettug prising) i forhold til LR3? Såvidt jeg kan se, så er det mye i LR3, som jeg trodde var nytt i v4.

Dei største nyhendene for meg er nok dei to nye modulane for geotagging og fotobokproduksjon (kopla mot Blurb). I tillegg har ein m.a. soft proofing, litt videostøtte og nye sliders i develop-modulen.

Sjå t.d. http://photoshopuser.com/lightroom4/ for nokre korte videoar (orsak, fann ingen gode tekstoppsummeringar nett no).

Lenke til kommentar

LR er det Lightroom det? Hvorfor plundre med den når man har ACDSee Pro5? Nå har jeg gitt LR 3.6 en skikkelig sjanse igjen, for andre gang. Men den blir nok ikke noe for meg...... :nei2:

Det er to tre ting som jeg savner i ACDsee, og som finnes i Bibble/Aftershot; og det er ting som er vitkig for at jeg skal være effektiv. Men ettersom det ser ut til at Aftershot er et døende produkt; så må jeg finne noe som passer bedre. Og da ser det ut LR er det som vil gi minst plunder og heft. Men jeg kommer nok til å bruke ACDSee Pro litt på si.

Lenke til kommentar

Dei største nyhendene for meg er nok dei to nye modulane for geotagging og fotobokproduksjon (kopla mot Blurb). I tillegg har ein m.a. soft proofing, litt videostøtte og nye sliders i develop-modulen.

Sjå t.d. http://photoshopuser.com/lightroom4/ for nokre korte videoar (orsak, fann ingen gode tekstoppsummeringar nett no).

Softproofing kan være nyttig; er overrasket at det er nytt i LR. Har sett de nye sliderene når jeg testet LR 4; men er usikker på om de er bedre, eller bare anderledes :hmm: Men når jeg testet, så sammenlignet jeg med Aftershot Pro, og ikke LR3 ...

Den forbedrede støyreduksjon og import modulen er også i LR 3; det er positivt.

Skal ta en titt på videoen senere; takk for linken. Fant denne damen i kveld; det er en del nyttig der. Både tekst og video.

Lenke til kommentar

Har bæla med LR 4 i en uke sporadisk og begynner å få kontroll på en del ting, fortsatt gjenstår ironisk nok den største biten nemlig selve redigeringen, men måten den håndterer filer/biblioteket på, lett tilgang til funksjoner og ikke minst noen av de er 5 ganger mer logiske og raskere å komme til enn feks Capture NX2. Siste jeg har lekt med er presets og plugins og det er kanskje den biten jeg liker best sålangt.

Bare det å forholde seg til 1 1/2 program (Nik sine plugins kjører separat men stenges når redigering er ferdig og går tilbake til LR) er moro sammenlignet med NIK hvor har måtte forholde meg til ikke mindre enn 3 programmer - 1 for import av filene nr 2 arkiv og nr 3 redigering.

Måten man eksporterer redigerte filer er også mye mer genialt i og med at man samtidig angir filtype, oppløsning og størrelse som er genialt til feks akam.no sine krav eller andre nettsider.

Til slutt det mest positive er at hvis redigeringen fungerer på en grei måte så erstatter LR også softwaren til Olympus og Panasonic (ikke installert) så ett program for 3 ulike kameramerker gjør livet mye enklere. Hadde i dag min første runde med Panasonic GF3 og tok litt over 300 bilder av ei kollega med datter som er hentet inn i LR og tatt noen raske justeringer som gikk over all forventning.

Det er vel alltid sånn at det programmet man kan bruke er det beste.

Lenke til kommentar

Forøvrig, om ein er interessert i fleire videoar kan ein kikke på Adobe TV. Julieanne Kost har eit par videoseriar, What's New in Lightroom 4 og Getting Started with Adobe Photoshop Lightroom 4, og i tillegg er det ein som heiter Learn Lightroom 4 med ulike instruktørar.

(Red.: Mange er kan hende kjend med den sida, men skader vel ikkje å nemne ein gong til.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
"Det er vel alltid sånn at det programmet man kan bruke er det beste."

Ja, det er så...men jeg synes det er bedre å finne det programmet man "liker" når man har gitt flere programmer en fair sjanse. Nå har ikke jeg prøvd all verdens, men 7-10 programmer har det blitt etter hvert. Hadde det ikke vært for at jeg har en for gammel modell av Photoshop, ville jeg vel kanskje ha fortrukket den..selv om den mangler en del av det jeg trenger, blant annet RAW converter, vil jeg ikke gi slipp på den. PS Elements brukte jeg lenge også, men den var det mye trøbbel med. DPP synes jeg er OK, men så tar den ikke RAW-filene fra Panasonic. LR synes jeg minner mye om dette katalog-styret til Elements....Nå ser det ut til at ACD See Pro dekker det meste for mitt bruk. En ulempe ved å hoppe fra program til program slik, er at man ikke fullt ut lærer seg alle finessene ved et program. Litt dumt også å stadig gå over til nye programmer når man kjøper store bøker om programmet....

PS Noe rart med trådene i dag, innlegg går ikke inn, det kommer opp ERROR, så sender man inn en gang til...så er det plutselig dobbelt opp.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har komboen Mac,(om det har noe å si) photoshop cs6, og wacom intuos 4?. Står litt fast..

Problemet er touch ringen, og penselstørrelse. Får det ikke til å virke. Fikk wacomen i dag, og seff nyeste drivere installert.

Edit: Har løst problemet. For den som måtte slite med det samme så består problemet i at tastaturkombinasjonen [ og ] må endres til noe som passer på norsk tastaturlayout både i PS og wacom instillingene. :)

Endret av brk
Lenke til kommentar

Så var det bare å få kjøpt inn et SLR-kamera...

Eller TLR.

TLR ser jo definitivt kulere ut da.

Godt poeng! Mulig jeg går for begge, faktisk!

Noen tips til et greit TLR kamera for rundt 150$? Vil f.eks Vintage Kodak Reflex TLR være et greit alterantiv for å prøve ut TLR? :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...