Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg bak Erik på dette her.

Skepsisen mot analogfotografering tror jeg ligger i for lite kunnskap.

 

Og at du linker til Zack Arias er også litt morsomt. Han skyter vel en del analogt også, når han har tid.

 

Det blir feil å måle ett folkehøgskole år i penger, for meg var det to år (jeg var stipendiat) med dannelse, både personlig og fotografisk. Når man velger å ta en kreativ utdannelse ligger mye ansvaret hos deg selv. Tanken bak at "bare jeg går der så lykkes jeg" er så fundementalt feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Du kan ha haugevis av meritter fra hist og pist, men til slutt er det bare èn ting som gjelder, og det er fotografiene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg bak Erik på dette her.

Skepsisen mot analogfotografering tror jeg ligger i for lite kunnskap.

 

Og at du linker til Zack Arias er også litt morsomt. Han skyter vel en del analogt også, når han har tid.

 

Det blir feil å måle ett folkehøgskole år i penger, for meg var det to år (jeg var stipendiat) med dannelse, både personlig og fotografisk. Når man velger å ta en kreativ utdannelse ligger mye ansvaret hos deg selv. Tanken bak at "bare jeg går der så lykkes jeg" er så fundementalt feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Du kan ha haugevis av meritter fra hist og pist, men til slutt er det bare èn ting som gjelder, og det er fotografiene.

Hva skal til for å bli stipendiat? Hvordan fungerer det? Endret av Riot™
Lenke til kommentar
Hva om du endrer sammenligningen til at man det første semesteret må lære seg å skrive programmer i maskinkode (assembler) på papir, for 8-bits mikroprosessorer fra 70-tallet, selv om man som ferdigutdannet sikkert ender med å i hovedsak jobbe i Visual Studio (eller tilsvarende utviklingsmiljø for andre programmeringsspråk)? Det er realiteten for alle som studerer til å bli data- eller elektronikkingeniører den dag i dag, og den kunnskapen om hva som foregår helt på bunnen er ganske uvurderlig når man skal skrive god og effektiv kode i et høynivåspråk

 

Sånn er det til dels på Universitetet i Oslo. De første semestrene lærer man grunnleggende objektorientert programmering (Java) før man går videre og spesialiserer seg mot det man ønsker å programmere i (og hva).

Lenke til kommentar

Hentet fram 3 bilder fra september 2008 som har redigert RAW filene pånytt for en plakat. Når jeg så på redigeringene fra denne tida slår det meg er sort-hvit med selektiv farge® en fase alle nybegynnere må igjennom ?

 

:wee:

Ja. Og etter den fasen kommer HDR fasen, som igjen erstattes av David Hill etterapingen (eller var det omvendt?). Så kommer usaklig smal DOF. Ispedd litt hipster shooting innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet fram 3 bilder fra september 2008 som har redigert RAW filene pånytt for en plakat. Når jeg så på redigeringene fra denne tida slår det meg er sort-hvit med selektiv farge® en fase alle nybegynnere må igjennom ?

 

:wee:

Ja. Og etter den fasen kommer HDR fasen, som igjen erstattes av David Hill etterapingen (eller var det omvendt?). Så kommer usaklig smal DOF. Ispedd litt hipster shooting innimellom.

 

hehe forsøkt HDR på ett par bilder og overlater det og ørten andre teknikker til folk som kan det...så får jeg heller bæle med det jeg selv syns er moro !

 

ps ! Hvis du dukker opp i fjorden neste uke så tror jeg neppe du unngår ene bildet av Mic n i rundkjøringa på en plakat for lokalradioen. Nå har jeg ikke hatt gleden av å se det ferdig resultatet ennå så aner ikke hvordan bildet er med tekst og ting.

Lenke til kommentar

ps ! Hvis du dukker opp i fjorden neste uke så tror jeg neppe du unngår ene bildet av Mic n i rundkjøringa på en plakat for lokalradioen. Nå har jeg ikke hatt gleden av å se det ferdig resultatet ennå så aner ikke hvordan bildet er med tekst og ting.

Det blir dårlig med besøk i nærområdet ditt neste uke. Vi ble så skuffet over hva de fant på i fjor at vi står over en sesong.

Lenke til kommentar

ps ! Hvis du dukker opp i fjorden neste uke så tror jeg neppe du unngår ene bildet av Mic n i rundkjøringa på en plakat for lokalradioen. Nå har jeg ikke hatt gleden av å se det ferdig resultatet ennå så aner ikke hvordan bildet er med tekst og ting.

Det blir dårlig med besøk i nærområdet ditt neste uke. Vi ble så skuffet over hva de fant på i fjor at vi står over en sesong.

 

Oki ! Programmet som skuffet eller andre omlegginger ? Blir vel kaotisk her på fredagen med ca 10000 på brygga og skjeggulfene fra Texas.

Lenke til kommentar

Oki ! Programmet som skuffet eller andre omlegginger ? Blir vel kaotisk her på fredagen med ca 10000 på brygga og skjeggulfene fra Texas.

To ting - de kuttet ut alle de små konsertstedene. Og de er mer opptatt av den rocka siden av blues. Til tider spiller de også høyere enn strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg bak Erik på dette her.

Skepsisen mot analogfotografering tror jeg ligger i for lite kunnskap.

 

Og at du linker til Zack Arias er også litt morsomt. Han skyter vel en del analogt også, når han har tid.

 

Det blir feil å måle ett folkehøgskole år i penger, for meg var det to år (jeg var stipendiat) med dannelse, både personlig og fotografisk.

.

Hva skal til for å bli stipendiat? Hvordan fungerer det?

 

På slutten av året utlyser folkehøgskolen en stilling som stipendiat.

Alle med FHS-bakgrunn er velkommen til å søke.

Det er varierende hvor mange som blir tatt opp, det varierer etter behov men de siste årene har det vært ca 4. to på foto og to på friluftsliv.

 

Stipendiatens oppgaver er varierte. Det innebærer en del sosialt ansvar i begynnelsen og slutten av skoleåret og andre oppgaver. Dere får mer informasjon når den tid kommer :)

Du får nok mer innblikk i hva stipendiatene gjør når du begynner ;) Om du har noen andre konkrete spørsmål er det bare å sende PM ;)

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar

Skepsisen mot analogfotografering tror jeg ligger i for lite kunnskap.

Så det finnes elever på disse skolene som er skeptisk til analog fotografering.

Vet ikke hvor mye tid dere bruker på analog fotografering men jeg regner med at det er en god del mindre nå enn før. Uansett så er det sikkert mye mer enn det er behov for og de som ikke vil bruke tid og lånekassens penger på dette bør få slippe. Analog fotografering og mørkeromsarbeid bør være valgfag. Det er bare min mening, jeg kommer ikke til å gå noe skole(har nok med de få skoleukene jeg har sammen med ungdommen).

Og at du linker til Zack Arias er også litt morsomt. Han skyter vel en del analogt også, når han har tid.

Videoen handlet ikke om analog fotografering. Arias brukte Canon 5DmkII. Nå bruker han digital MF (Phase One) og Fujifilm X100 og muligens X-pro1.

 

Når man velger å ta en kreativ utdannelse ligger mye ansvaret hos deg selv. Tanken bak at "bare jeg går der så lykkes jeg" er så fundementalt feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Du kan ha haugevis av meritter fra hist og pist, men til slutt er det bare èn ting som gjelder, og det er fotografiene.

Sikkert mange som trur de blir gode av å bruke 100K på utdannelse uten å gjøre noe arbeid.

 

Får håpe dere kommer dere ut å får lønnet arbeid og ikke bare blir norske "kunstnere". De fleste norske kunstnere er egentlig en gjeng med nav'ere, de får bare pengene fra en annet post i statsbudsjettet.

Endret av kelux78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe dere kommer dere ut å får lønnet arbeid og ikke bare blir norske "kunstnere". De fleste norske kunstnere er egentlig en gjeng med nav'ere, de får bare pengene fra en annet post i statsbudsjettet.

Det er allikevel bedre å å bruke penger på "kunstnere" (som du kaller de) enn de latsabbene som bare nav'er fordi de ikke "gidder noe annet". Det hender jo at de glimter til å lage noe interessant. Kustnerene altså.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Noen andre som skal jobbe på Norway Cup, som jeg burde se etter i presseteltet? :)

 

Jeg kommer til å være han med Fuji X100 og 1D II med 135mm... Skal jobbe med en kompis som bærer på 5D II med 17-40 og 70-200. :p

Nope - det der er fotball; og det finnes da bedre ting å bruke tiden sin på. Se maling tørke, f.eks. :p

 

Apropos fotball:

 

It's weird... people say they're not like apes. Now how do you explain football then?

- Mitch Hedberg

 

Det er unaturlig at alle skal spille fotball.

- Marit Brevik

 

For de som føler de trenger en "second opinion":

 

Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

- Bill Shankly

 

Av alle uviktige ting i verden er fotball den viktigste.

- Pave Johannes Paul II

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...