Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lofoten FHS, here I come!

...

...

Har dere veldig rike foreldre eller tar dere opp mye studielån for å gå på leirskole? 10mnd. koster over 80K + X antall K i utstyr.

 

Fotoskoler som driver med analog fotografering og har mørkeromsarbeid i 2012 er henger ikke med. Det holder vell med 1-2 timer i uken der elevene blir fortalt om fotografiets historie. Å bruke tid/penger på noe som er utdatert bare pga at det morsomt er proit.

 

 

Ingen vits å dra i laksen der :p

 

scandi-girl.com

:sick:

 

De jentene har sikkert "daddy issues"...

 

 

Var ikke veldig imponerende bilder.

Det var direkte søppel. Det er absolutt noen som trur at bilder av ei toppløs jente er bra bilder, uansett hva. Nakne jenter plassert på en eller annen plass der det ikke finnes kontekst mellom de to, det blir bare dumt. Jenter i bikini ved ei lakse elv har ikke noe kontekst (hvis du ser bort fra naken + dra laksen greia :grin2: ). Jenter i bikini/toppløs på stranda er OKEY ;)

Lenke til kommentar

Fotoskoler som driver med analog fotografering og har mørkeromsarbeid i 2012 er henger ikke med. Det holder vell med 1-2 timer i uken der elevene blir fortalt om fotografiets historie. Å bruke tid/penger på noe som er utdatert bare pga at det morsomt er proit.

Nå handler vel en folkeskole mer om å komme seg ut av hjemmets lune rede og lære noe morsomt, enn som en start på studiet som skal gi karrierefremtiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det koster fortsatt 80K :eek:

 

Lurer på hvor mange håpefulle unge gutter og jenter som blir fotografer etter å ha brukt 80-200K på diverse private fotoskoler og hvor mange av disse som ender opp bak kassa på Elkjøp, Fotosjappe X eller Rema?

 

 

Edit: Det var bedre "før i tiden"; For å komme seg vekk fra hjemmets lune rede så hadde vi noe som het "norges største barnehage", vi fikk klær, øl- og tobakkspenger og 3 måltider om dagen :p

 

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Men det koster fortsatt 80K :eek:

 

Lurer på hvor mange håpefulle unge gutter og jenter som blir fotografer etter å ha brukt 80-200K på diverse private fotoskoler og hvor mange av disse som ender opp bak kassa på Elkjøp, Fotosjappe X eller Rema?

Jeg har råd fordi jeg har hatt et par godt betalte oppdrag. :) For ikke å nevne at det nettopp ble slutt mellom kjerringen og jeg så å komme meg vekk og leke med mer utstyr enn jeg vil ha råd til på en stund - det blir deilig, det. Kjekt å få nye venner som er fotointeresserte også.

 

Smaken er som baken, da. ;)

Endret av Riot™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått to år på fotojournalistikk-linje på folkehøgskole, kosta tilsammen omtrent 140k - inkludert reise til Gøteborg, India, Barcelona/Perpignan og Laos/Kambodsja/Thailand. Har fått ekstremt mye igjen for det i form av utvikling som fotograf, journalist, erfaring, kontakter, nye venner og ikke minst penger her og der fra frilansoppdrag. Fire av tolv plasser på fotojournalistikk-linja ved HiO gikk til folk jeg har gått i klasse med (tre valgte å takke ja, mens en skal reise rundt i Vietnam).... Ei skal studere ved journalistikkhøgskola i Oslo, en skal studere journalistikk i England og ei skal gå fotofagskolen i Trondheim. Tipper et fåtall av de hadde kommet inn på studiene sine uten å ha gått folkehøgskole først.

 

Personlig mangler jeg fortsatt litt videregåendefag før jeg kan begynne å studere videre, men gjør det helt greit som frilansfotojournalist nå.

Lenke til kommentar

Fotoskoler som driver med analog fotografering og har mørkeromsarbeid i 2012 er henger ikke med. Det holder vell med 1-2 timer i uken der elevene blir fortalt om fotografiets historie. Å bruke tid/penger på noe som er utdatert bare pga at det morsomt er proit.

Nå handler vel en folkeskole mer om å komme seg ut av hjemmets lune rede og lære noe morsomt, enn som en start på studiet som skal gi karrierefremtiden :)

Det er vel mye billigere å ta et år i forsvaret enn å betale for å komme seg ut av redet :)

Lenke til kommentar

Edit: Det var bedre "før i tiden"; For å komme seg vekk fra hjemmets lune rede så hadde vi noe som het "norges største barnehage", vi fikk klær, øl- og tobakkspenger og 3 måltider om dagen :p

Og vi som valgte å bli der i mer enn12-15 måneder så fikk god råd til en masse gadgets også :)

Lenke til kommentar

Fotoskoler som driver med analog fotografering og har mørkeromsarbeid i 2012 er henger ikke med. Det holder vell med 1-2 timer i uken der elevene blir fortalt om fotografiets historie. Å bruke tid/penger på noe som er utdatert bare pga at det morsomt er proit.

 

De fleste seriøse skoler og universiteter driver fortsatt med filmfotografering og mørkeromsarbeid.

Lenke til kommentar

Fotograf er det fritt fram for alle å kalle seg, men for å bli fotografmester må en ha fagbrev. For å få fagbrev må en vel ha gjennomført en eller annen form for utdanning innenfor faget. Slik fagutdanning regner jeg med en får på fotoskolene? (at de der driver med hele fagområdet som selvsagt innebærer filmfotografering og mørkeromsarbeid som særdeles viktige elementer, virker logisk på meg - fikk jo gleden av "barnehage-versjonen" i valgfag Foto på ungdomsskolen i sin tid- uhyre lærerikt og nyttig å ha som ballast (en fotografmester var lærer) - har jo også en del analogt utstyr som fortsatt tidvis benyttes)...... Så da blir vel en fotograf det samme som oss "amatører" uten fagutdannelse = en som tar bilder (noe som alle kan gjøre uten fagutdannelsen)! :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

De fleste seriøse skoler og universiteter driver fortsatt med filmfotografering og mørkeromsarbeid.

Dette er noe de bør kutte ut. Bortkastet tid og penger.

Analog fotografering er valgfag eller historiefag.

 

Nevn en ting med analog fotografering og mørkeromsarbeid som gjør deg til en bedre fotograf.

Å fotografere med analogt er selvfølgelig en morsomt opplevelse, men det unødvendig å tilbringe så mye tid på det.

 

Hva om du skulle søke deg inn på en skole for å lære data og hele det første semesteret gikk på å undervise i MS-DOS og Win 1.0 til 3.11?

 

 

Fotograf er det fritt fram for alle å kalle seg, men for å bli fotografmester må en ha fagbrev. For å få fagbrev må en vel ha gjennomført en eller annen form for utdanning innenfor faget. Slik fagutdanning regner jeg med en får på fotoskolene? (at de der driver med hele fagområdet som selvsagt innebærer filmfotografering og mørkeromsarbeid som særdeles viktige elementer, virker logisk på meg....

 

...Så da blir vel en fotograf det samme som oss "amatører" uten fagutdannelse = en som tar bilder (noe som alle kan gjøre uten fagutdannelsen)! :hmm:

En fagutdannelse gjør deg ikke til en god fotograf.

Å lære mørkeromsarbeid gjør deg ikke til en god fotograf, bare litt løsemiddelskada :p

 

Et gammel fotograf med mesterbrev trenger ikke å være en god fotograf idag, h*n kan sikkert være en helt okey lærer.

 

 

Lenke til kommentar

En fagutdannelse gjør deg ikke til en god fotograf.

Å lære mørkeromsarbeid gjør deg ikke til en god fotograf, bare litt løsemiddelskada :p

 

Et gammel fotograf med mesterbrev trenger ikke å være en god fotograf idag, h*n kan sikkert være en helt okey lærer.

 

Ingen garanti for at noen er "god" i faget fordi om en har utdannelse og tar fag-/mesterbrev nei. Alle kan vel finne eksempler på det motsatte.... :hmm:

 

Selvlærte kan være minst like så gode, men det er nå en gang slik at for å drive profesjonelt innen de fleste fagområder i dag så må en kunne framvise div. "kvalifikasjoner"og "sertifikater" osv...

 

Og at en kan "alt" om tekniske ting og annet innen foto, hjelper nok bare litt, men en god fotograf er okkesom en som tar/lager "gode" bilder, det være seg analogt eller digitalt, og det kan jo nesten hvem som helst slumpe til å greie....., også helt uavhengig av utstyr en har tilgjengelig..... :green:

Lenke til kommentar

De fleste seriøse skoler og universiteter driver fortsatt med filmfotografering og mørkeromsarbeid.

Dette er noe de bør kutte ut. Bortkastet tid og penger.

Analog fotografering er valgfag eller historiefag.

 

Nevn en ting med analog fotografering og mørkeromsarbeid som gjør deg til en bedre fotograf.

Å fotografere med analogt er selvfølgelig en morsomt opplevelse, men det unødvendig å tilbringe så mye tid på det.

 

Hva om du skulle søke deg inn på en skole for å lære data og hele det første semesteret gikk på å undervise i MS-DOS og Win 1.0 til 3.11?

 

Uenig med deg.

 

Analog fotografering gjør deg til en bedre fotograf fordi man fotograferer mer bevisst med film. Ting går saktere og man tenker gjennom hvert bilde på et dypere nivå. Dette kan man selvsagt gjøre med digitalt også, men det krever selvkontroll da man ofte jobber for raskt med digitalt, og denne selvkontrollen trenger ofte å få litt trening blant nye studenter.

 

Analog fotografering gjør deg til en bedre fotograf pga. man er mer kritisk i editen og vurderer contact sheets og ser på helheten i en serie. Det er enklere å velge ut bilder som passer sammen i en serie når man har de fysisk foran seg og kan flytte på de. Å være en god fotograf handler minst like mye om å være en god redigerer.

 

Analog fotografering tillater at man kan jobbe med større formater uten økonomisk ruin. At universiteter og fotoskoler har mørkerom, papir og kjemikalier tilgjengelig gratis gjør det økonomisk mulig (og gunstig) for oss

studenter å skyte større formater enn 135, noe som har store fordeler i mange typer fotografering. Ekstremt få studenter har råd til digitalt MF for eksempel.

 

 

En fagutdannelse gjør deg ikke til en god fotograf.

 

En fagutdannelse gjør deg ikke nødvendigvis til en god fotograf, men helt sikkert til en bedre en. Det kommer an på hvilken innsats man legger i studiet sitt. Jeg studerer mot en BA i foto på universitet i UK, og det er store forskjeller på studentene (som på alle andre studier). Noen få er nokså middelmådige og mangler ambisjoner, mens andre er helt fantastisk gode og har allerede fått publisert arbeidet sitt i store publikasjoner som Numéro, Vogue, Dazed, Harper's etc. De jeg kjenner som tilhører sistnevnte gruppe mennesker er enige i at studiet har hjulpet dem utrolig mye på mange forskjellige måter. Det handler ikke bare om tilgjengeligheten til alt det tekniske, men også miljøet man er i - de rutinerte lærerne, medstudentene, lokalene og diskusjonene oss i mellom med alt som har med fotografiet å gjøre.

Endret av eriklovold
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om ein legg til Darktable PPA-en, som nemnt på DT sine sider, er det ikkje noko stress, berre

sudo apt-add-repository ppa:pmjdebruijn/darktable-release
sudo apt-get update
sudo apt-get install darktable

 

Inkluderer denne da disse pakkene:

libsqlite3, libjpeg, libpng, libraw (supplied), rawspeed (supplied), gtk+-2, cairo, lcms2, exiv2, tiff, curl, gphoto2, dbus-glib, gnome-keyring, fop, openexr

Det gjorde den ikke da jeg installerte det.

 

Hva om du skulle søke deg inn på en skole for å lære data og hele det første semesteret gikk på å undervise i MS-DOS og Win 1.0 til 3.11?

 

Hva om du endrer sammenligningen til at man det første semesteret må lære seg å skrive programmer i maskinkode (assembler) på papir, for 8-bits mikroprosessorer fra 70-tallet, selv om man som ferdigutdannet sikkert ender med å i hovedsak jobbe i Visual Studio (eller tilsvarende utviklingsmiljø for andre programmeringsspråk)? Det er realiteten for alle som studerer til å bli data- eller elektronikkingeniører den dag i dag, og den kunnskapen om hva som foregår helt på bunnen er ganske uvurderlig når man skal skrive god og effektiv kode i et høynivåspråk

Lenke til kommentar

Om ein legg til Darktable PPA-en, som nemnt på DT sine sider, er det ikkje noko stress, berre

sudo apt-add-repository ppa:pmjdebruijn/darktable-release
sudo apt-get update
sudo apt-get install darktable

 

Inkluderer denne da disse pakkene:

libsqlite3, libjpeg, libpng, libraw (supplied), rawspeed (supplied), gtk+-2, cairo, lcms2, exiv2, tiff, curl, gphoto2, dbus-glib, gnome-keyring, fop, openexr

Det gjorde den ikke da jeg installerte det.

Las ikkje so nøye kva som stod i terminalen før installasjon, men programmet starta fint og import av nokre JPEG-bilete gjekk utan problem. Har ikkje kome so langt som å utforske programmet noko meir. Kan og vere eg hadde ein del av desse pakkane frå før, t.d. frå GIMP.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...