Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Du vet du er i Norge når du er innleid fotograf og møter følgende:

 

mg2697.jpg

1Ds mkIII, 24-70 f/2.8, D700, batt.grep, 28-70 f/2.8 - begge med hver sin blitz dundrende på samtlige bilder. 40+ kompakt, 20+ iPhones.... GoPro til høyre. Pop-up-pappa(?) rett fram... så skal liksom jeg albue meg frem da.. jeeez... Bryllup ass :nei2: :woot:

 

Og det er derfor utdrittingslag er mye morsommere å ta bilder av !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekte kjerner både på i5 og i7

Vi snakker laptop nå, og ikke desktop.

 

edit: Denne i5-en (som er relativt vanlig i laptop'er) er har kun 2 kjerner. i7-2620M har visst også det ...

 

Er det ikke sånn at de som heter noe som slutter på -QM har fire? W520-beistet mitt har i alle fall i7-27-et-eller-annet-QM, og det er definitivt fire kjerner. Og 16GB RAM ... mwhahaha

 

Uansett, CPUz vet alltid svaret på sånt :)

Lenke til kommentar

Det stemmer nok - har W520 på jobben og den har 4 kjerner - med hypertrhreading så taskmanager viser 8 cpu-er. Men etersom den har bitlocker installert og standard snurredisk, så er den ikke utpreget sprek allikevel ... Me så her jeg kun 8GB RAM da :innocent:

 

Har du utgaven med Quadra 2000?

 

Uansett, CPUz vet alltid svaret på sånt :)

like enkelt å bruke http://ark.intel.com :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det stemmer nok - har W520 på jobben og den har 4 kjerner - med hypertrhreading så taskmanager viser 8 cpu-er. Men etersom den har bitlocker installert og standard snurredisk, så er den ikke utpreget sprek allikevel ... Me så her jeg kun 8GB RAM da :innocent:

 

Har du utgaven med Quadra 2000?

Bare Quadro 1000 i denne her. Måtte begrense meg litt, jeg er jo tross alt bare fattig student (men Lenovo har virkelig bra studentrabatter, det må sies!). Prioriterte heller å få tak i den beste skjermen og innebygd fargekalibreringsdings (som faktisk er overraskende bra). Den greia med 16GB RAM var et tilfelle av "fordi jeg kan", siden prisforskjellen mellom 8 og 16 var symbolsk (knapp hundrings eller noe) der jeg bestilte fra, og det er faktisk greit å ha for CAD-greier.

 

Må si at sånn ThinkPad er veldig lett å like, jeg har faktisk blitt litt fanboy. Det renskårne, tidløse designet og den enorme fleksibiliteten i konfigurasjonsmuligheter er veldig tiltalende!

 

Uansett, CPUz vet alltid svaret på sånt :)

like enkelt å bruke http://ark.intel.com :)

Minst like enkelt, men ikke like spennende! :p

Lenke til kommentar

Bare Quadro 1000 i denne her. Måtte begrense meg litt, jeg er jo tross alt bare fattig student (men Lenovo har virkelig bra studentrabatter, det må sies!). Prioriterte heller å få tak i den beste skjermen og innebygd fargekalibreringsdings (som faktisk er overraskende bra). Den greia med 16GB RAM var et tilfelle av "fordi jeg kan", siden prisforskjellen mellom 8 og 16 var symbolsk (knapp hundrings eller noe) der jeg bestilte fra, og det er faktisk greit å ha for CAD-greier.

Jobb-PC-en er en W520 me Qaudra 2000; men jeg velger allikevel å ta med meg en T420 med slappere CPU og video fordi W520 er for stor til at jeg gidder å ta med meg droget ut av døra. NViida NVS4200, slappere CPU og mindre minne er verdt det. T420-en har SSD og det gir større utslag enn mer pulver på cpu/grafikk fronten.

Men Civ 5 går fortsatt sirup. Så de gutta har laget et program som er basert på HW kravava på en PC som blir lansert rundt 2015 ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Bare Quadro 1000 i denne her. Måtte begrense meg litt, jeg er jo tross alt bare fattig student (men Lenovo har virkelig bra studentrabatter, det må sies!). Prioriterte heller å få tak i den beste skjermen og innebygd fargekalibreringsdings (som faktisk er overraskende bra). Den greia med 16GB RAM var et tilfelle av "fordi jeg kan", siden prisforskjellen mellom 8 og 16 var symbolsk (knapp hundrings eller noe) der jeg bestilte fra, og det er faktisk greit å ha for CAD-greier.

Jobb-PC-en er en W520 me Qaudra 2000; men jeg velger allikevel å ta med meg en T420 med slappere CPU og video fordi W520 er for stor til at jeg gidder å ta med meg droget ut av døra. NViida NVS4200, slappere CPU og mindre minne er verdt det. T420-en har SSD og det gir større utslag enn mer pulver på cpu/grafikk fronten.

Men Civ 5 går fortsatt sirup. Så de gutta har laget et program som er basert på HW kravava på en PC som blir lansert rundt 2015 ...

 

Hehe, ja, W-serie-maskiner er virkelig litt av noen kolosser; og den 170-watts ladermursteinen er jo nesten komisk. Men det er effektiv trening å slepe beistet til høgskulen hver dag!

 

In other news: nok en gang må jeg prøve å forklare for en potensiell oppdragsgiver hvorfor fotografer må ta betalt ... Hvorfor tror folk at det skal være mulig å bare få noen til å dukke opp og ta masse bilder og gi dem bort til kommersiell bruk uten å skulle ha et rødt øre for det?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

In other news: nok en gang må jeg prøve å forklare for en potensiell oppdragsgiver hvorfor fotografer må ta betalt ... Hvorfor tror folk at det skal være mulig å bare få noen til å dukke opp og ta masse bilder og gi dem bort til kommersiell bruk uten å skulle ha et rødt øre for det?

Det beste er at dette ikke bare gjelder "folk", men også bedrifter ;) Det er faktisk enda mer fasinerende.

Lenke til kommentar

In other news: nok en gang må jeg prøve å forklare for en potensiell oppdragsgiver hvorfor fotografer må ta betalt ... Hvorfor tror folk at det skal være mulig å bare få noen til å dukke opp og ta masse bilder og gi dem bort til kommersiell bruk uten å skulle ha et rødt øre for det?

Det beste er at dette ikke bare gjelder "folk", men også bedrifter ;) Det er faktisk enda mer fasinerende.

Fordi de har en fetter eller to som kan ta bildene deres med sin flotte iPad som har kamera.

 

 

 

 

PS: :p

Lenke til kommentar

Påpeker ellers at sommerferie er undervurdert. Begynner i dag på såvidt over tre uker sommerferie - og nyter det. :)

Right you are!

Har gjort meg ferdig med fire ukers sommerferie for vel en uke siden (først 2 uker i syden og så to uker med fint vær(faktisk) her hjemme etterpå) - heldig med timingen i år gitt! Tre eller aller helst fire uker i sammenheng, det er da du får feriefølelsen ja!!!

Nyt feriedagene!!! :dribble:

Lenke til kommentar

Hei folkens :) På lørdag fotograferer jeg Bruce Springsteen konserten i Oslo med 5D III + Canon EF 400 f/2.8L IS USM. Det er 30 meter fra foto-området til scenekanten. Blir det for lite med 400 mm da?

 

Blir kanskje for mye hvis du skal ha med hele scenen :)

 

Trives man med 3 til 4 ukers ferie gjør man for lite i arbeidstiden, jeg blir rastløs etter noen timer landligge :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hadde arkologisk utgravning i kjølekapet og fant 6 ubrukte 35mm filmer. De har ligget i kjøleskapet i all tid og det står "develop before" 2004/2006 på dem.

 

Er det søppel-ware? Alternativt gis de bort hvis det er noen som ser verdi i dem.

 

post-5746-0-16444900-1342715684_thumb.jpg

Blås i datomerkinga, de er helt sikkert fine :)

Lenke til kommentar

Hadde arkologisk utgravning i kjølekapet og fant 6 ubrukte 35mm filmer. De har ligget i kjøleskapet i all tid og det står "develop before" 2004/2006 på dem.

 

Er det søppel-ware? Alternativt gis de bort hvis det er noen som ser verdi i dem.

 

post-5746-0-16444900-1342715684_thumb.jpg

Blås i datomerkinga, de er helt sikkert fine :)

Har hatt både Agfa/Ilford og Kodak-ruller liggende i kjøleskap/kjølerom siden forrige årtusen (1972-88).... De som er prøvd de senere årene har vært helt OK! :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...