Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg ser at Kingston selger SSD disker i kit med kasse til den gamle disken. Men jeg vet ikke hvor gode de diskene er.

Jeg har ihvertfall brukt kingston ram på pc uten problemer i flere år, og har et 8GB SD som har hatt over 10000 bilder og formateringer etter alle overføringer uten at det har feila. Så de er gode i mine øyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også god erfaring med Kingstons minnebrikker til PC. Men minnepinnene deres er ikke spesielt raske (men de er solide); og de SD kortene de lager, og som jeg har vært borti er direkte trege. Men jeg har ikke opplevd feil på de, det skal de ha.

 

Men jeg er usikker på om diskene er i kategorien "rimelige og raske" eller "rimelige og trege" ...

Lenke til kommentar

Var ikke på selve konserten. Var på andre sida av gata på Victoria, (Funfact: AS-navnet på Victoria er Fawlty Towers AS), og fikk konserten gratis, bare uten synskontakt. Og fattern spanderte drikke. Med 36 timer våken var det ikke mye som skulle til da så det blei billig for han.

Lenke til kommentar

Fikk omvisning på en herregård i Bulgaria. Der fikk vi se det de kalte en "rakia-maskin".

Da jeg så det kjente jeg det veldig godt igjen. Det var et godt gammeldags hjembrentsapparat.

 

Rakia er det jeg kaller "godvondt". Mest vondt. Men man må ha mer enn bare en slurk.

Lenke til kommentar

Hmmm. Skal ta et gruppebilde av et utdrikningslag på det jeg antar er 14 jenter i morgen. De vil ha bilde ute, satser på opphold. Plassen jeg hadde funnet ønsket de ikke å ta bilder på fordi det var for sentrumsnært og mulighet for kjentfolk. Så skal ta bilder på en lekeplass jeg ikke vet hvordan ser ut. Finner svært få gode bilder fra utdrikningslag på nett til inspirasjon, så får se hva jeg får til med lekeapparatene. Blir spennende...

 

Noen som forslag til festlige oppstillinger av folk? :D

Lenke til kommentar

Rakia er det jeg kaller "godvondt". Mest vondt. Men man må ha mer enn bare en slurk.

Raki/Grappa/Marc er en klassiker. Laget skikkelig, så er det godt; laget dårlig, så er det på nivå med dårlig hjemmebrent.

 

Såvidt jeg har skjønt, så lages raki i Hellas på restene av vinproduksjonen; dvs. skallene osv etter av saften er presset ut; vil dog tro at noe druesaft havner i miksen også ...Men det tilstettes ikke sukker, gjær eller annet søppel. Så hvis sakene gjæres skikkelig og brennes med en nennsom hand; så kan det bli brukbare saker. Har faktisk smakt et par meget OK varianter i Hellas.

 

Fun fact; seriøst OT; var en tur til Kreta i 1999 - der hadde bartenderen på hotellet flere "flinke" onkler; som sørget for drikkevarer. Onkel nr. 1 var han som leverte ouzoen; triste saker med sterke raki-odør og lite futt. Onkel nr. 2 leverte rødvin så dårlig at min fars hjemmebrygg virket som en Grand Cru (!). Onkel nr .3 leverte kun raki; men det er den beste raki jeg har smakt noe sted.

Lenke til kommentar

Sentrumsnært i Moss! Tenkte å ta bilder i Kirkeparken om den var ledig, har både fine omgivelser, paviljong og flott stentrapp. Nå blir det en lekeplass i Råde i stedet, hvis vi ikke slår om til Nesparken igjen...

 

Har Sigma 10-20mm, men alle som ikke står midt i bildet blir dobbelt så tykke. Stakkars jentene jobber seg ihjel for bikinikropp, også kommer jeg drassende med vidvinkel fra Sigma! Kunne vært artig. :evil: Har tenkt tanken å ta bilder høyt ovenfra hvor jeg bruker monopoden til å heve kameraet, men lurer på å gå for noe enklere, og heller ha noen festlige positurer. Far er med, han er på besøk fra Stavanger siden jeg har bursdag (bare å komme med gratulasjoner :whistle:), men tror ikke jeg har bruk for assistent. Lar blitzen ligge og bruker naturlig lys, med så stor gruppe blir det vanskelig å få like mye lys på alle.

Lenke til kommentar

Kikket litt på den gamle D70s'en, som jeg har beholdt som reservekamera, men lite brukt etter D300s'en. Datteren min har brukt det litt også. Men ble overrasket over at den også kunne det jeg likte best da jeg gikk over til den nye, nemlig justere eksponeringen direkte med sekundærhjulet, uten å trykke eksponeringskompensasjonsknappen (puh!)

Genialt når man bruker mest A, som jeg gjør. (funker like genialt på P og S også)

JA, jeg leste manualen en gang faktisk, men skjønte det sikkert ikke den gangen...

Pluss at jeg kan bruke AF-L som AF knapp (bruker aldri utløser til fokus på den andre) så er den ganske lik i bruk.

Grepet er jo knallbra, og den gir fortsatt veldig bra bilder med f.eks min faste 50mm.

Så da får jeg gi den en ny sjanse, ofte bedre enn å må skifte optikk på den andre hele tiden.

Lenke til kommentar

Er ekstremt imponert over JPEGs fra X100, banker de beste presetene jeg hadde på 5D II i støvlene - uten at jeg prøvde i overkant mye å få til gode presets på det kameraet. Kan godt levere bilder rett fra kamera med god samvittighet - selv når hurtighet ikke er viktig.

 

Edit: Eneste jeg savner er en anelse vignetering, men man kan vel ikke få alt. :p

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...