Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

X100 er søt:

 

f3636eb4cc2611e1b9f1123138140926_7.jpg

 

 

Må ha meg ny kamerabag nå tror jeg. Domke F-2 er alt for svær til å bare ha X100, XZ-1 og et par notatblokker i. Forslag til noe passende? :)

 

Gratulerer med nytt kamera! Det er virkelig en liten perle det der. :)

 

Når det gjelder mindre kamerabag kan jeg anbefale Think Tank Retrospective. Ville sett på 5 eller 7 -- jeg kjøpte en 7 her om dagen, og er veldig fornøyd med kvalitet og praktiske løsninger. Det er mulig 7 nesten blir litt stor for bare et par små kameraer, men det er jo greit med litt fleksibilitet. I sjueren har jeg for øyeblikket en digital Nikon med tre små fastobjektiver, en analog Leica med normalobjektiv, en blits, og en lysmåler, pluss skrivesaker, bøker og dill. Tror kanskje jeg ville valgt en 5 for sakene du nevner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Steve Huff har tatt en ny slags oppsummering av Nikon V1 som kan være verdt å lese.

 

stevehuffphoto.com

 

PS ! Han har også lagt ut en "Crazy" sammenligning mellom Nikon V1 og Leica X2 som de fleste burde ta en titt på, spesielt med tanke på prisforskjellen.

 

Takk for linken! det må jeg si var spennende lesestoff, Leica X2 var og vil aldri være aktuell for meg. Men jeg har kommet til det punkte der jeg inser at "bilde er bedre enn ingen bilder" og at "bilde fra V1 bedre enn fra iPhone", og det siste er at jeg kan faktisk selge bilde fra V1 - det kan jeg ikke med bilde fra mobiltelefon...

 

Også bare det å ha kamera med seg er så utrolig viktig for meg - trodde idiotisk nok - at D800e skulle være så mye mer mindre å lettere å ta med seg enn D3-serien... der tok jeg grundig feil. Olympus irriterer meg med den verken-eller-sensor og sykt overprisete objektiver. Sony NEX-7 er alt for kostbar for meg - urealistisk priset kamera...

 

Mens Nikon V1 virker perfekt. Også bruker den samme battari som D800E så jeg får 1 til battari og ladder så jeg kan lade 2 stk samtidig for ganske OK pris.

 

Men det er forsatt vanskelig å gå for Nikon V1 + 10mm + Nikon FT-1 til 7400,- når det er prisen på nytt Nikon D7000 som også bruker samme battari og ladder og har 1.5 crop...

 

Hvis D800E er for tungt å ha med ut så kan vi kastebytte mot en Oly E-P3, siden jeg er grei så skal du slippe å tenke på noe mellomlegg :green:

Lenke til kommentar
X100 er et nydelig kamera. Perfekt hvis det hadde vært mulig å skifte optikk. X-Pro1 er kneppet for stort etter miit syn.

Det er jeg enig med deg i. Da jeg var innom FotoVideo og klådde på X-Pro 1 så reagerte jeg også på størrelsen. Men så synes jeg også at Leica M husene er akkurat litt for stort ...

Lenke til kommentar

Da er det der de ligger, ga 8.000 for mitt, også som nytt.

 

Edit: Ble litt usikker når jeg skrev hva jeg ga, men gikk i papirene og så 8.000 var det han forlangte, jeg ga 7.000. Det må jo sies å være en grei pris. Men hvor mye jeg har brukt objektivet, det er en helt annen sak.

 

Handlemani er det noe som kalles, ikkje bra!

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Mens det ser ut som jeg har funnet kjøper for 35L - 8000kr. Da gjennstår bare 135L og 430 EX II før jeg er canon-fri. Har fått bud på 5500 for førsnevnte, som kanskje er det meste jeg kan håpe på, med (liten, ubetydelig) ripe i frontelementet?

Jøss, du Canon-fri. Nå står ikke verden til påske ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror folket om denne datamaskinen?

 

ASUS N73SM CI7 2.2 12GB/750 GT630M FHD 17.3" W7HP?

 

Verdt pengene? Brukbak til bilderedigering og kanskje en og annen filmredigering?

(Behøver egentlig ikke en ny "hva er vitsen med dvd-/BD-spiller"-diskusjon.)

 

Ser grei ut på spesifikasjonene, eneste som jeg ikke liker er at den har høyglans skjerm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har lillebroren selv - N43 (ca. en generasjon tilbake -i5 og skjerm). God byggekvalitet, solid, men dermed også litt tung.

 

Ser det er godt med minne, grei CPU og brukbar grafikk-chip. Desverre, så er den en jalla 5400rpm disk (som det gjerne er i prisklassen).

 

Tror det er greit å gå for denne; men kjøp en 240GB SSD og en USB 3 ekstern disk kasse. Så flytter du over OS og de viktigste bilden på SSD-en; og putter 750GB-en i en eksterne kassa.

 

Er enig at "hva er vitsen med dvd-/BD-spiller" blir bare dumt i dette tilfellet, da der bare følger med. Og vi vet at dette ikke er en supertynn, übercool Macbook. Ok?

 

Ser grei ut på spesifikasjonene, eneste som jeg ikke liker er at den har høyglans skjerm.

Er egentlig enig med deg; men den på min N43 er mindre problematisk enn jeg hadde ventet.

Lenke til kommentar

Hva tror folket om denne datamaskinen?

 

ASUS N73SM CI7 2.2 12GB/750 GT630M FHD 17.3" W7HP?

 

Verdt pengene? Brukbak til bilderedigering og kanskje en og annen filmredigering?

(Behøver egentlig ikke en ny "hva er vitsen med dvd-/BD-spiller"-diskusjon.)

 

PCen ser helt grei ut til den bruken utifra spesifikasjonene, men ville gjort som tomsi sier og satt i en SSD da en 5400 rpm disk fort blir i tregeste laget.

 

Ser grei ut på spesifikasjonene, eneste som jeg ikke liker er at den har høyglans skjerm.

At den har høyglans skjerm er nok ikke noe stort problem til den bruken awesnes forespeilet, er ikke fan av høyglans skjerm selv heller, men til redigering og jobbing primært inne under kontrollerbart lys pleier det ikke å være noe problem. Regner ikke med at den blir bært rundt så mye da en 17" ikke er det mest praktiske å bære rundt på..

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Da fjerner jeg det iallefall ikke fra listen over aktuelle kandidater.

Det med SSD har jeg tenkt på, men da ryker jeg vel på noen tusenlapper til (og dermed ryker også budsjettet)

 

At den har høyglans skjerm er nok ikke noe stort problem til den bruken awesnes forespeilet, er ikke fan av høyglans skjerm selv heller, men til redigering og jobbing primært inne under kontrollerbart lys pleier det ikke å være noe problem. Regner ikke med at den blir bært rundt så mye da en 17" ikke er det mest praktiske å bære rundt på..

 

Blir nok flyttet litt rundt hjemme, men ikke noe mer. Har en liten 11,6" som jeg stort sett kommer til å drasse rundt der jeg har behov for det.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Budsjettet trenger nødvendigvis ikke å overgås med så veldig mye, da det ikke er sikkert du trenger så mye mer enn en SSD på 120-180 GB, disse ligger på mellom 900,- og 1400,- så avhengig av hvor mye du kan bruke bør det ikke være noe problem... Hvor mye plass du trenger avhenger av hvor mye programmer du er nødt til å kjøre fra SSD'en, men med ett eksternt USB3 kabinett er fungerer det godt å kjøre programmer derfra. Det er jo også en mulighet og kjøpe PCen nå og oppgradere til SSD i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...