Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halla! kom på en idè i nattemørket her om dagen som jeg lurer på om noen har sett noe lignende/prøvd noe lignende.

 

Jeg har et "gammelt" 400d som fungerer helt tålig.

 

Jeg har også et såkalt "popular Brownie"

 

Ideen er å lage et digitalt popular Brownie.. altså ta innmaten fra 400d, og putte det inn i Brownien, Er det noen som tror dette kan gå? eventuelt noen som har sett noen gjøre noe lignende før?

 

Cheers.!

Lenke til kommentar

Litt høyttenkning om sensorformater.

 

I det siste har det versert en god del rykter om nye og litt rimeligere* fullformatkameraer fra en rekke produsenter: Sony A99, Canon 7D mk2, Pentax K-3 og ikke minst Nikon D600. (* rimeligere enn prisklassen til 5D-serien, D700 m.fl). APS-C har blitt et massemarked med stort prispress og stadige krav til kreativ nyvinning for å hevde seg i konkurransen. De mest populære sjangerne innen optikk har nok også møtt et ganske hardt prispress. Dette tror jeg har minket marginene til produsentene. Trikset nå kan være å presse prisen på fullformatkameraer for der er optikkjungelen ikke fult så tett. Fullformatkjøpere vil nok i mye større grad enn APS-C kjøpere kjøpe flere objektiver og prisen på disse objektivene er forholdsvis høye og konkurransen noe svakere. Det kan bety at det er store penger å tjene i ettermarkedet etter et salg av fullformatkameraet.

 

En annen observasjon er at micro four thirds virkelig har tatt av og det har vokst en ganske stor jungel av utstyr til det. Men her er fokuset hele tiden kompakt størrelse og fleksibilitet. Små kamerahus, liten fastoptikk, megazoomer som gjør at man slipper å bytte objektiv. mFT-formatet og APS-C ser ut til å bli framtidens størrelser for speilløse systemkamera. APS-C og fullformat ser ut til å bli framtidens størrelser for dslr/slt. Da er særlig fullformat for forbrukere og slt for profesjonelle de sjangerne med størst økning.

 

Særlig Canon og Sony har satset på video. Begge satser både på 2-i-1 kameraer og kameraer spesialdesignet for video. Nikon henger med, mens Pentax henger etter. Panasonic/Olympus henger også med, mens Leica, Sigma og Fujifilm er praktisk talt ikke på kartet ennå når det kommer til video. Hvordan dette vil slå ut på markedsandelene i framtida blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...