Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blant annet denne skjermen: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa noen som har erfaringer med den? Tenker da mest erfaringer når det gjelder bilderedigering.

Akkurat det kunne jeg tenkt meg å vite mer om også. Eventuelt om bedre alternativer i omtrent samme prisklasse.

 

Har nå en Samsung PX2370 som er helt grei, men jeg stoler ikke helt på den til bilderedigering.

 

Dette er noe helt annet å redigere bilder på enn en skjerm med TN-panel. flatpanels.dk har testet denne opp mot Dell U2410, og det er nesten ikke forskjell. Selv så vet jeg ikke om jeg skal gå for U2412M eller U2410. 2412 har bedre sortnivå, mens 2410 har større fargespekter. Jeg vet ikke om 2410 er verdt 1700 ekstra kroner ift 2412, men 2412 er i alle fall noe helt annet enn en TN-skjerm.

Lenke til kommentar

Ja, har hørt den skal være ganske god. Veldig fin pris for en skjerm med IPS panel også. Det blir nok U2412M for min del, mtp. prisen.

Vurderer litt om jeg skal kjøpe noe ekstrautstyr for å kalibrere skjermen skikkelig etter hvert også. Da jeg leverer bilder for Varden (avis i Telemark) og jeg føler bildene mine blir litt overeksponert og får litt "kjedelige" farger når de havner på trykk.

Lenke til kommentar

Ja, har hørt den skal være ganske god. Veldig fin pris for en skjerm med IPS panel også. Det blir nok U2412M for min del, mtp. prisen.

Vurderer litt om jeg skal kjøpe noe ekstrautstyr for å kalibrere skjermen skikkelig etter hvert også. Da jeg leverer bilder for Varden (avis i Telemark) og jeg føler bildene mine blir litt overeksponert og får litt "kjedelige" farger når de havner på trykk.

Det har nok mer med printer/blekk/papir å gjøre. Aviser er ikke akkurat kjent for god kvalitet på printen. Om du derimot vil ha en god kalibrator er spyder et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Joda, men tenker i forhold til de andre bildene som kommer i avisa også. Men det kan selvfølgelig også være andre grunner, men regner med at skjerm oppgraderingen hjelper litt.

 

Så skal jeg også oppgradere den gamle stasjonære pcen, så det blir litt deilig å kunne redigere på den istedenfor en bærbar pc som bruker lang tid på alt innen redigering.

 

Har så vidt sjekket spyder tidligere i dag ja, hva er egentlig forskjellen på express, pro og elite versjonene?

Lenke til kommentar

Regner med det er mulig å ta en tur innom den lokale japanphoto forhandleren å få tatt passfoto? Noen som har erfaring med det tidligere, eller som kjenner til pris?

 

Mange politistasjoner har en slags automat som alt ordnes i. Du tar også bilde hos politiet, kan være lurt å sjekke om det er tilfellet ved dit lokale politikammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med det er mulig å ta en tur innom den lokale japanphoto forhandleren å få tatt passfoto? Noen som har erfaring med det tidligere, eller som kjenner til pris?

 

Mange politistasjoner har en slags automat som alt ordnes i. Du tar også bilde hos politiet, kan være lurt å sjekke om det er tilfellet ved dit lokale politikammer.

 

Takk for svar. Å besøke mitt lokale politikammer hadde jeg ikke tenkt på! Får se hva det blir til. Passfotoet skal riktignok ikke inn i passet, men måtte sendes i forbindelse med visum til USA :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Regner med det er mulig å ta en tur innom den lokale japanphoto forhandleren å få tatt passfoto? Noen som har erfaring med det tidligere, eller som kjenner til pris?

 

Mange politistasjoner har en slags automat som alt ordnes i. Du tar også bilde hos politiet, kan være lurt å sjekke om det er tilfellet ved dit lokale politikammer.

 

Takk for svar. Å besøke mitt lokale politikammer hadde jeg ikke tenkt på! Får se hva det blir til. Passfotoet skal riktignok ikke inn i passet, men måtte sendes i forbindelse med visum til USA :)

 

Da blir det kanskje noe annet, tror ikke man får printet bilder i fra politiet.

Men iallefall mange steder er det nå en maskin som gjør man ikke trenger ha med bilde til pass. Man setter seg inn i denne maskinen, bildet tas, man krysser av øye farge, hår farge, tar fingeravtrykk etc. Effektivt og raskt. Ligner litt på maskinen som brukes når man tar nytt bilde til førekortet hos vegvesenet.

Lenke til kommentar

Solgte min 430ex blitz for over 6 mnd siden og merker nå jeg savner noe jeg kan bruke som ekstralys ved ekstra kjipe mørke steder.

 

tips til en billig blitz? skal som regel bare bounces i taket så må kunne vri den oppover

Går ikke å leve uten blits, anbefaler 430ex eller 580... liten grunn å spare penger på blits.

 

Gjorde forøvrig kjempekupp nettopp:

Sandisk Extreme Pro 64GB CF, 32GB CF, 64GB SDXC samt Sony XQD 32GB + Sony XQD USB3 leser til godt under 6.000 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve litt på veldig lang lukkertid av en foss, litt før midnatt. Nå i Norge er det jo veldig lyst, som vi vet.

 

Hvordan tar jeg long-exposure bilder i lyse områder? Jeg hadde veldig lav ISO, F-verdien var helt på den ene siden av skalaen, men det ble fortsatt for lyst.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...